Hjälp, sjuk slöjstjärt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaJ
    • July 2003
    • 27

    Hjälp, sjuk slöjstjärt!!

    Hej!

    Jag behöver hjälp med en av mina slöjstjärtar..i 2-3 dagar har den simmat väldigt långsamt eller mycket lite och mat vägrat. Den den äter ett par flingor när den får mat och sedan inte alls.
    Den ser inte sjuk ut utan beter sig underligt!
    Vad kan det vara och vad ska jag göra...?
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Du får berätta lite mer om ditt akvarie. Storlek, vattenvärden, hur mycket mat de får, vattenbyte osv.

    Kommentar

    • LindaJ
      • July 2003
      • 27

      #3
      Jag har 5 stycken Slöjstjärtar i ett 54 liters..(jag är väl medveten om att detta kommer att bli för litet men än så länge är de inte så stora) Jag byter vatten var 14:e dag och matar de två gånger om dagen. De får en varierad kost men nu har jag varit bortrest i 2 veckor så nu har de fått weekendfoder + att jag haft en här som hjälpt mig sköta om dem..(ska sägas att denne vet hur man ska göra med akvarium, har själv haft det) Den betedde sig normalt när vi kom hem men efter några dar så har dessa symtom uppstått.
      Jag ska skaffa ett större till dom så småningom....sådär en 200-300 liters.
      Jag ville bara veta vad det kan vara som är fel..de andra 4 är hur livliga som helst och äter som om de aldrig sett mat förr..=D

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Prova med ett stort vattenbyte.
        Fredrik

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Nåt knepigt med vattnet eller filtret kanske? Slöjisar smutsar ned en hel del och kräver tätare filterrensning än andra fiskar, eller i alla fall så är det så hos mig. Vattenbyte med lite jodfritt salt är nog att rekommendera? Om du rensar filtret kanske det inte är dumt att tillsätta lite nitrivec eller nån annan typ av likvärdig bakteriekultur?

          Inte så att de har fått det för varmt? Kan ju bli varmt inne under sommaren?

          Mvh // Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • LindaJ
            • July 2003
            • 27

            #6
            Tack ni som svarat och försöker hjälpa mig.
            Jag har bytt vatten nu och han verkar lite piggare men äter fortfarande inte....såg nu att hans ögon verkar stå ut lite mer än de andras...är det nån sjukdom?
            Nån som vet vilket läkemedel jag ska köpa? Ska bege mig till zooaffären imorgon...
            Var köper man jodfritt salt..? När jag köpte fiskarna så frågade jag om jag behövde salt i akvariet och expediten såg helt oförstående ut och tyckte att "nej inte behöver du salt i .." !!
            Det är mycket möjligt att det är för varmt men det är bara en av fiskarna som beter sig så här..de andra verkar må bra..!

            Kommentar

            Arbetssätt...