Sjuk guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Herr Larsson
    • December 2002
    • 19

    Sjuk guldfisk?

    Hej på er. Dammen på 3 kubik är igång för andra säsongen och allt verkar funka lika bra som förra året. Förutom att min finaste guldfisk som har hunnit bli närmare 25 cm lång, plötsligt, på bara ett par dagar, blivit onormalt tjock och dessutom börjat resa fjäll. Den är inte heller lika aktiv som tidigare men den äter fortfarande. Dock inte lika mycket. Den har numera också en lätt frammåtlutade ställning när den lite slött simmar omkring. Funderar på om fjällen står ut bara för att den blivit så tjock eller om det är en kombination. Nån som känner igen detta symptom?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det är aldrig lätt att ställa diagnos.
    Ta in den till ett sjukakvarie då den kan smitta andra.
    Höj långsamt tempen till 25 grader.

    Tjock och fjällresning tyder på att den inte kan göra sig av med vätska utan den samlas i kroppen.
    Det man först man kommer att tänka på är vad man kallar "bukvattensot hos karpar" där den har drabbats av en inre infektion.
    Den kan också enbart ha problem med njurarna.
    Det kan vara smittosamt varför den bör isoleras och dammen behandlas med Cyprinopur eller motsvarande.
    Bukvattensot brukar vara dödlig och ofta svårt att fastställa orsaken men en behandling med Sera baktopur direct i dubbel dos kan kanske hjälpa tillsammans med Cyprinopur och 0,3 % salt.
    Salta även upp dammen till 0,3 % fördelat på 2 gånger med 12 tim mellan.
    Vilken vatten temp är det i dammen.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Herr Larsson
      • December 2002
      • 19

      #3
      Hej Kramfors och tack för svar. Få se om det hjälper med en behandling enl ditt tips. Hur länge ska man behandla föresten. Idag ser fisken mer ut som en igelkott tycker jag. Det kanske redan är försent. Dom andra nio innevånarna (5 koi o 4 GF) verkar i alla fall helt opåverkade. Hoppas det förblir så. Det är väl runt 17 grader i dammen för närvarande. Ha de.

      Kommentar

      • mn78jag
        • January 2004
        • 23

        #4
        Ser den ut så här. Drabbade två av mina slöjstjärtar. Jag tror det är dags för fisk himmlen om det gått för långt.

        http://www.kokosgoldfish.com/2002/drop.jpg

        Det kallas för "dropsy" och det finns massor med information om du letar på internet.
        Bara döda fiskar följer strömmen!

        Kommentar

        Arbetssätt...