Botia vilken typ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #16
    citat:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Ursprungligen skickat av Morellen

    Beror ju på hur stort ditt akvarium är. Tänk på att praktbotiona kan bli upp emot 30 cm.
    Jag har mina i 110 L men de skall över i det stora karet när de växer till sig.

    --------------------------------------------------------------------------------



    Praktbotian blir inte 30cm eller ens i närheten på många många år.
    Jag hade köpt ca.5 stycken små, under 5cm. Dom är dessutom oftast riktigt billiga oxå..

    de blir 30 cm, har sett såna, de är riktigta monster...
    klart de inte blir stora på flera år, men de kommer bli så jag tycker man ändå bör tänka efter innan man köper dem...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #17
      Jag skaffade 4st striata när jag ville bli av med snäckorna i mitt akvarium, efter bara ett par dagar var i stort sett alla borta, har inte sett en enda snäcka på flera månader.

      /Niklas
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #18
        Tack för all information. Jag tror nog att jag skall köpa ett gäng med botior, Prakt botian blir lite för stor för min smak. Har bara 310 liter.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • robbanp
          • September 2003
          • 51

          #19
          Dvärgbotior (Botia sidthimunki) äter snäckor och om de är skygga beror det på att de inte trivs!!!
          Det är den enda fisk jag haft som jag inte kan säga något negativt om.

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #20
            Robbanp: Dvärgbotian äter alltså sniglar säger du. Då är det ett klart intressant alternativ
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #21
              Mera dagaktiv än Praktbotian?? Mina är framme hela tiden. Snäckor har jag aldrig sett i det karet jag har dom.
              Helt klart en av dom mest sociala fiskar jag sett..
              Storleken är heller inget problem. inte för att jag har frågat, men min erfarenhet av Praktbotior är att dom vantivs mera när dom är få än att gå i för små akvarier.

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #22
                Mina praktbotior har blivit ca 15-18 cm på 1,5 år. De växer fort, om det får utrymme och mat. Misssköter man dem på det området, så växer de inte alls. Men bror fick några av mig, och han har dem i ett 200liters akvarium. De har knappt växt något alls. Men nu är snäckorna borta, så jag skall ta tillbaka dem.

                Mina erfarenheter av dvärgbotia är att de är vackra, men aggresiva mot exempelvis gurami och kampfisk. (Tog död på två dvärgguramin, och repade sänder stjärtfenorna på kampfiskarna). Men de rensade akvariumet på alla snäckor på mindre än en månad.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #23
                  Som Torstensson skrivit, de är stimfiskar. Skaffa inte färre än 6 st i ett stim. Då är de mer framma och säkra i stimmet.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #24
                    jackson, vad matar du dina Praktbotior med? Så mycket har jag aldrig hört att Praktbotior kan växa på så kort tid...

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      #25
                      Ursprungligen skickat av jackson
                      Mina praktbotior har blivit ca 15-18 cm på 1,5 år. De växer fort, om det får utrymme och mat. Misssköter man dem på det området, så växer de inte alls.
                      Från vilken storlek då? *nyfiken* Mina växer mest på bredden... *s*
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • Supermick
                        • April 2002
                        • 248

                        #26
                        Fiskar äter det som lättast fås tag i, alltså slutar dom flesta Botior äta sniglar när det finns överflöd av annan mat och malar alger för samma orsak
                        let's get wet

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #27
                          Jag matar mestadels med räkmix, en hel del. Diskusarna vill ju ha mycket mat. Men även en hel del fryst mat får de (röda mygglarver, vita mygglarver, artemia etc). Ingen oxhjärta eller annan som de inte kan smälta. Men emellanåt får de torrfoder för att variera fodret.

                          De håller fortfarande efter snäckorna och mina 15 cm siamensis algätare håller fortfarande efter algerna i akvariumet.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...