Botia vilken typ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    Botia vilken typ?

    Hej

    jag funderar på att köpa botior och undrar vilken sort jag skall ha. Har fisksoppa med bl.a. ancistrus och neontetror. Den skall äta snäckor.

    Vilka rekommenderar ni?
    "du ångrar bara det du inte gjorde"
  • Amante
    • June 2004
    • 12

    #2
    Zebrabotior har fungerat fint för mig, tillsammans med Neontetra, Platy och Honungsgurami. Se dock till att köpa ett stim, för de kan bli aggresiva annars.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      jag har praktbotior som äter snäckor. eller det äter väl inte själva snäckorna utan snarare snäckrommen.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Anders Jansson
        • January 2004
        • 11

        #4
        Praktbotior är bäst. Snäckorna försvinner efter ett par dagar. De äter och växer bra.

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #5
          Beror ju på hur stort ditt akvarium är. Tänk på att praktbotiona kan bli upp emot 30 cm.
          Jag har mina i 110 L men de skall över i det stora karet när de växer till sig.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • Jo_Tes
            • June 2004
            • 23

            #6
            Zebrabotionra jag skaffade mig "rensade" akvariet på nolltid, roligt att höra när de äter oxå, man hör massa knakande ljud när de "hugger" en snäcka...
            //Jo & Tes

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              mina striata verkar mer förtjusta i allt annat jag matar med än dom snäckorna jag har...:/
              köp praktbotia om du har storleken på karet....
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Har någon erfarenhet av dvärgbotior?
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #9
                  Jag har läst här på Zoopet att dvärgbotior kan ta ägg, men ej utvuxna snäckor. Men om dom håller efter äggen så har ju snart snäckbeståndet minskat.

                  Kommentar

                  • mats41
                    • February 2004
                    • 593

                    #10
                    Hej jag har 5 skunkbotier dom rensar rent dom med,dom är till salu pga att pansarmalar skall vara i akvariet i stället.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Morellen
                      Beror ju på hur stort ditt akvarium är. Tänk på att praktbotiona kan bli upp emot 30 cm.
                      Jag har mina i 110 L men de skall över i det stora karet när de växer till sig.
                      Praktbotian blir inte 30cm eller ens i närheten på många många år.
                      Jag hade köpt ca.5 stycken små, under 5cm. Dom är dessutom oftast riktigt billiga oxå..

                      Kommentar

                      • Qwerty
                        • December 2003
                        • 526

                        #12
                        mina praktbotior är galna i sniglar har ett kar som jag odlar sniglar i och släpper ner alla 9 botior där i bland prakt botior då
                        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo

                          #13
                          Vill du att de ska äta snäckor är nog praktbotior att rekommendera. Har funkat för mig tidigare i vart fall. Växer otroligt långsamt, så du kan ha dem i många år innan de växer ur karet. Troligare att de dör innan de växer ur karet.

                          Den enda botia jag har just nu är dvärgbotia. Vill verkligen inte påstå att de är effektiva på att äta snäckor. Möjligen äter de rommen om de hittar den, men de är enormt bottenorienterade, så lägger snäckorna rom en bit upp i akvariet så hittar de inte den. Har aldrig sett dem kalasa på små snäckor heller, men de är rätt skygga så det säger kanske inte så mycket.

                          Hilsen!

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Patrik
                            Hur många har du, just nu har jag bara tre, men de rör sig över hela akvariet och är mer dagaktiva än praktbotior.

                            Guy
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Jag håller också på att välja mellan striata och praktbotia. Ska jag välja prakt kan jag nog inte ha mer än 3 men med striata kan jag ha 5 st. Är det någon som har så få praktbotier? Trivs de ändå?
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...