En kul Schisturabild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Åhlander
    • May 2002
    • 213

    En kul Schisturabild

    En till av mina bilder som är rätt lyckad (om jag får säga det själv) har jag lagt här:

    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/fish%20of%20the%20month.htm

    Jag har fler arter av Schisturor, men dessa beter sig helt annorlunda. De andra ser jag i stort sett bara till vid matdags, men mina S. mahnerti är framme hela tiden. Ofta så ligger de och poserar på en sten eller en rot som på bilden. Konstigt att det kan skilja så på så lika arter...

    Jättekul fiskar som verkligen kan rekommenderas. Jag har aldrig sett att de är aggressiva mot några andra fiskar heller, vilket annars kan vara ett problem ibland med dessa sötnosar.

    /Ola
  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    #2
    Snygg bild

    //Jenny
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre

    Kommentar

    • Ola Åhlander
      • May 2002
      • 213

      #3
      Om jag ska vara ärlig så såg jag inte speglingen förrän efteråt. Rena turbilden alltså, för skärpan är ju bättre på spegelbilden än på själva fisken, och utan reflektionen i sidorutan hade jag nog slängt en sån här bild.

      /Ola

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Mmm, kanonfin bild. Och söt liten firre också. Men vad är det för växt på rotbiten?
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • Ola Åhlander
          • May 2002
          • 213

          #5
          Det är ingen växt, utan träet på änden av roten som "fransar" sig. (Om det nu var det du menade)

          /Ola

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Aha, jo det var det jag undrade över. Såg ut som en blomma som hängde ner... kanske dags att kolla synen
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Ola Åhlander
              • May 2002
              • 213

              #7
              Jag kan hålla med om det kan se lite konstigt ut om man inte vet vad det är.
              Det är nog inget fel på din syn, och inte på fantasin heller verkar det som. Var glad för det, livet blir mycket roligare då!

              /Ola

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8

                Hej Ola !

                Kul bild ! Du har alltid så bra foton att jag måste få fråga vad du har för kamera ?
                MVH
                Lisa

                Kommentar

                • Ola Åhlander
                  • May 2002
                  • 213

                  #9
                  Min kamera är en Nikon 5400. Suverän för närbildsfotografering, sådär halvbra för vanlig akvariefotografering. Den kräver väldigt mycket ljus för att det ska bli riktigt bra akvariebilder. Jag brukar stötta med en fotolampa, blixtljus ger så märkliga färgtoner.

                  /Ola

                  Kommentar

                  • Haleli
                    • August 2003
                    • 413

                    #10
                    Hej Ola !

                    Hur stark fotolampa använder du ?
                    MVH
                    Lisa

                    Kommentar

                    • Ola Åhlander
                      • May 2002
                      • 213

                      #11
                      Ljus är inte lätt. Jag har en fotolampa på 300w, som funkar rätt bra. Men över ett litet fotoakvarium blir det snabbt för varmt med den, så jag har faktiskt använt en vanlig halogen skrivbordslampa med hyfsat resultat på sistone.

                      Se t.ex. Aprilbilden på http://www.bollmoraakvarieklubb.org/fish%20of%20the%20month.htm
                      (Länken finns under den stora bilden.)

                      Schisturabilden är tagen med bara originalljus för övrigt.

                      Sen kan jag knappast skryta med mina fotografiska färdigheter, det går säkert 100 kasserade bilder på varje som jag anser duger. Man lär sig väl mer med tiden. Fördelen med digitalkamera...

                      /Ola


                      Kommentar

                      • Haleli
                        • August 2003
                        • 413

                        #12
                        Hej Ola !

                        Jag tycker nog att du kan skryta med den inlänkade bilden på Boraras maculatus. Bättre skärpa måste vara svårt att få !
                        En fråga; vad har du för mått på fotoakvariet ?
                        MVH
                        Lisa

                        Kommentar

                        • Ola Åhlander
                          • May 2002
                          • 213

                          #13
                          Jo, dvärgrasboran är jag mycket nöjd med måste jag erkänna.
                          Det fotoakvarium jag använder oftst har måtten 15*5*10 cm.

                          Förresten, ang. ljus; så här års är solljuset mycket användbart för fiskporträtt...

                          /Ola

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ola: hur undviker du att fisken blir stressad och tappar färgen i fotoakvarium? Jag testade att köra med fotoakvarium, men gav upp - jag tyckte aldrig resultatet blev bra... ja, utom för salamandrar och räkor, som inte tappar färgen, då.

                            (Och solljus regerar för fotografi!)
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Ola Åhlander
                              • May 2002
                              • 213

                              #15
                              Vissa arter funkar i fotoakvarier, andra går inte alls. Barber rasboror och tetror tycker jag går bra för det mesta, ciklider t.ex. går absolut inte. Jag skulle ta bilder på lite olika kurvciklider med olika teckningar, men i fotoakvariet så försvann färgerna och skillnaderna med dom. Man får prova.

                              Sen har jag börjat att lägga i någon liten växt, vilket verkar hjälpa till att hålla fisken lugn.

                              /Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...