bra böcker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    bra böcker!

    finns det sånna PÅ svenska! jag hittar bara böcker på malawiciklider, ja i stort sett alla cilkider, och guppy, platy och molly, MEN INTE GULDFISKAR! varför! dom lär väl varenda akvarist ha ägt någon gång i sitt liv, dessutom så är det väl p.g.a. just denna orsak till att kanske många guldfiskar hamnar i dessa skålar på 10, som sedan helt plötsligt växer till 15, 20, 25 sen när dessa personer skaffar ett ordentligt akvarium till dom så dör dom, p.g.a för hög ålder (15 år eller så)
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #2
    Hej!!
    Håller med dig.
    Det är dags att höja slöjstjärtars STATUS.
    Jag vet inte om det är så men får ibland "känslan" av att slöjstjärtar inte ses som en tillräckligt "avancerad" fisk.
    Jag skyller på okunnighet,fiskuppfödarnas intresse av att sälja så mycket som möjligt och djuraffärerna som rekomenderar 7 liter/fisk,gärna i en skål!
    Det var vad jag blev rekommenderad och eftersom jag inte har någon erfarenhet av akvarium sedan tidigare så antog jag förstås att dom hade rätt.
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Inte för att vara petig, men dom dör långt innan dom har hunnit fylla 15 om dom ska leva i en skål.
      Na klar!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det finns inte så mycket att skriva om vanliga Guldfiskar, de är bara fiskar.
        Det som finns att skriva om Guldfisk och dess varianter förutom Slöjstjärt ryms nog på en A4 sida.
        Och det är inte "fint" med Guldfisk och de som tycker om Slöjstjärtar behandlas ofta nedlåtande.
        Längst ner på den här sidan har jag några länkar men de har du nog redan läst. http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm

        Ciklidägarna tycker jag att de gäna vill vara "snobbigare" av sig.
        Det är brist på fantasi att ha Ciklider de är enligt min mening tråkiga fiskar där nördarna sitter och tittar på bilder av VF Malawiciklider, och bakgrunder av frigolit.

        Det är liknande med de som har Koi som gärna vill vara lite "för mer" än de som har en damm med Guldfisk.
        Koi ägarna ska ha bamsefilter och pumpar som får en Brandförman att bli avundsjuk.
        Koiägaren kan uttala namnen på de olika Koivarianterna på japanska, tittar på video med Koi, surfar runt på en halv million sidor på nätet, läser allt om fisksjukdomar, (är nojjig), har alla tester och några till för att alltid ha rätt vattenkvalité.

        Guldfiskägaren han/hon läser i en trädgåds/veckotidning om ett vattenblänke i trädgården och köper en "komplett satts med duk och fontänpump" på OBS eller någon Stormarknad
        Guldfisk anses vara för tanter och äldre herrar med en kratta i handen och med trädgådsdamm med grönt vatten.

        Kanske jag har fördomar?
        Eller kan det vara erfarenhet.
        Jag har Koi och en Guldfisk.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          *LOL*
          Gillar klarspråk.

          Har också letat akvarieböcker om guldfisk/slöjstjärt och inte hittat något även om jag nu tycker att guldfiskar är lite ointressanta.Ser likadana ut allihopa :-)
          Kanske man/någon skulle skriva en bok??
          1.Är en mycket vanlig fisk (nybörjarfisk)
          2 Lever länge till skillnad från andra fiskar vilket definitivt är en anledning till att det borde finnas böcker om guldfisk/slöjstjärt
          3 Borde kunna separeras från guldfisk eftersom den inte är speciellt lik en guldfisk.T.om här på Zoopet måste du söka på guldfisk för att hitat slöjstjärt.Hur många vet att slöjstjärt är en guldfisk!!
          PS Annars tycker jag att malawiakvarier är lite "malliga" även guramis finns på den skalan(skumbobyggare som skumbobyggare)
          Obs Vill inte starta någon diskussion. :-)
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är liten risk att starta någon diskussion, malawiägarna läser nog bara om Malawiciklider.

            Jag tycker man ska skilja på Guldfisk och Slöjstjärt, här på forumet är det ofta någon som ställer en fråga om Guldfisk men menar Slöjstjärt.
            Att Guldfisken/Slöjstjärten har en låg status kan bero på att det ofta är första fisken någon köper, unga flickor som inte får ha en kanin för sina föräldrar, eller är allergiska mot pälsdjur får en Slöjstjärt i stället.

            Hur höjer man då Guldfiskens/Slöjstjärten status, ja kom med förslag.
            Även bland Guldfisk räknas varianterna finare än den vanliga orange tex Comet, Schubunkin, , . Gul guldfisk osv.
            Kanske att kalla den en variant av Kinesisk Ruda, det låter väl bra när någon frågar, "-hej Kalle vad har du för fisk i dammen," jo, "-det ska du veta jag har minsann en variant av Kinesisk Ruda den avlades fram för mer än 1000 år sedan", det låter väl "finare".

            Första steget är att få butiken att sluta kalla en glasskål för Guldfiskskål, eller som här Guldfiskset http://www.simontorp.com/servlet/stProducts2?cmd=showitem&productid=1666
            Jag har skrivit till Fråga Simon http://www.simontorp.com/fraga_simon/fraga_simon.aspoch ställt den här frågan "Menar Simontorp att den glasskål de kallar Guldfiskset är avsedd för att Guldfiskar ska leva i skålen.
            Tycker Simon att det är en bra miljö för en Guldfisk.
            Det finns säkert fler grossister som också saluför "Guldfiskskålar"

            Nej upp till kamp för Guldfisken och Slöjstjärten låt de få en egen dag "Slöj och Guldfisken dag"
            Låt oss kämpa för att den dagen en gång i framtiden ska bli en helgdag.

            Hur ska vi föra kampen för att Slöj och Guldfisken ska få det status de är värda, skriv och berätta eller skicka förslag till kramforskoiklubb@hotmail.com
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Själv har jag både guldfisk (i utedammen) samt malawiciklider (i ett akvarium) så tydligen är jag då en äldre enögd snobb med kratta i handen.

              Borde kunna separeras från guldfisk eftersom den inte är speciellt lik en guldfisk.T.om här på Zoopet måste du söka på guldfisk för att hitat slöjstjärt.Hur många vet att slöjstjärt är en guldfisk!!
              Det är ju de facto om samma art så det vore lite konstigt om de fick olika vetenskapliga namn. Att det rör sig om samma art ser man ju t.ex. på avkomman. Jag har "guldfiskar" i min damm och vissa yngel får faktiskt lite slöjor med tiden.
              Söker du på ordet slöjstjärt i artregistret så får du upp ursprunget dvs guldfisken - så man behöver inte alls söka på guldfisk. Däremot så skall jag fylla i slöjstjärt som handelsnamn också.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                I brist på läsning om Guldfisk så läs om den här "fisken".
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Kramfors
                  I brist på läsning om Guldfisk så läs om den här "fisken".
                  ?????
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • mats41
                    • February 2004
                    • 593

                    #10
                    Ingen ont om slöjstjärten men de är en damfisk och jag skulle föredra subunkin i stället och kanske koikarp med.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #11
                      Hej :-)
                      Jag tycker det är MYCKET cyniskt av fiskodlare/grossister och affärer att (med vetskap om både slöjstjärtens livslängd och storlek)sälja guldfiskset,guldfiskskålar osv.
                      Till Mats 41 VILKEN fisk vill vara i ett akvarium!!
                      Till Kramfors Bra ide :-)och även Zoopet är ett bra forum att diskutera på.
                      Har även funderat på om man ska kontakta någon tidning.Det behöver ju inte vara en kritisk artikel utan bara ett repotage om guldfisk/slöjstjärt i allmänhet.Dessutom är det så (tror jag) att journalister gärna "hugger" tag i sånt som kan höja upplagesiffror!!(orättvisor och kapital)
                      Till Kjell Fohrman Jag vet att du har skrivit flera böcker!!.Varför skriver du inte en bok om slöjstjärtar som t.ex dom små,inbundna häften som finns om t.ex hamster,katt osv och som inte kostar så mycket att köpa. MVH Marita
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • Jonas.E
                        • May 2003
                        • 199

                        #12
                        Jag är en s.k. Malawi-snobb. Och ja, jag tittar på bilder på Vf malawiciklider och drömmer mig iväg till det stora akvariet jag skall ha i framtiden (minst 3 meter och 3000 liter).

                        Slöjstjärtar hade jag i 3 veckor, sen tröttnade jag på att se deras sorgliga fösök till att simma och sålde dem till en affär och fick malawi tillbaka. Jag tycker bara att det är djurplågeri med slöjstjärtar, skall det vara guldfisk så skall man ha de som har vanliga fenor och kan simma normalt, dessa tycker jag är vackra.

                        Så Malawi vs guldfisk måste jag säga Malawi. Guldfisk i normal-formen skulle jag kunna tänka mig, de andra är bara missfoster som tillverkats för männsikans nöje. "De är ju sååå gulliga och simmar så roligt" har jag hört på flera ställen. Urk
                        Mvh Jonas

                        Mbuna Rocks

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #13
                          Till Jonas.E Håller med dig.Dom flesta slöjstjärtar har svårt att simma-deformerade för människan nöje!!
                          Det är därför jag tycker man ska kämpa och diskutera slöjstjärtar och deras levnadsvillkor i alödeles för många guldfiskskålar/för små akvarier..
                          Är det aldrig någon som kommit på tanken att ha malawi i guldfiskskål.Är dels en mindre fisk med mindre utrymmesbehov,filter finns,luftpump finns osv
                          MVH Marita

                          En mycket mindre fisk som dessutom inte behöver växter
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • Svein A. Fosså

                            • January 2002
                            • 77

                            #14
                            Ursprungligen skickat av marta
                            Jag vet inte om det är så men får ibland "känslan" av att slöjstjärtar inte ses som en tillräckligt "avancerad" fisk.
                            Et kjent problem! Allerede i 1919 skrev man i den tyske boken "Miniatur-Bibliotek: Das Süßwasser-Aquarium" (Verlag für Kunst und Wissenschaft, Leipzig, uten forfatter), om gullfisken, at: "i akvariehobbyen har den nå liten interesse fordi den er en fryktelig kjedelig fisk (ein schrecklich langweiliger Fisch ist)" .

                            Men alt er kjedelig om man ikke har interesse for det. Gullfisken og dens historie skjuler mye spennende.

                            Ursprungligen skickat av Kramfors
                            Jag tycker man ska skilja på Guldfisk och Slöjstjärt, här på forumet är det ofta någon som ställer en fråga om Guldfisk men menar Slöjstjärt.
                            Men det er jo korrekt; 'slöjstjärten' er en 'guldfisk'! Ville du ha sett det som merkelig om noen stilte en fråga om hund og mente irländsk setter, border collie eller husky?

                            Gullfisken finnes, som hunden, i mange ulike former (varianter eller raser, om du vil) og er resultatet av mange generasjoners avl på særlig utvalgte eksemplarer av den ville damkarussen Carassius auratus. For omkring 1700 år siden, oppdaget kineserne at det blant noen av villfiskene fantes eksemplarer med gullaktige eller røde skjell. Selektiv avl for å få frem mer farge og endret kroppsform/finneform hos gullfiskene startet trolig i Tang-dynastiet (år 618-906).

                            I de påfølgende dynastier ble den kinesiske gullfiskavlen perfeksjonert, men det er særlig i den siste halvdelen av Ming-dynastiet (år 1368-1644) at det tok av for alvor, og mange nye formvarianter kom til. Regelrett akvariekultur av gullfisk tok av på 1500-tallet, da keramikkrukker ble vanlige oppbevaringsbeholdere. I perioden ble det utgitt store mengder av litteratur (til og med poesi) om gullfisk.

                            Kinesiske skrifter fra 1500-tallet forteller om ensfargede såvel som flerfargede og spraglete fisker. Enda mer interessant er at disse mer enn 400 år gamle kildene forteller om eksklusive fisker med doble og tredoble halefinner, om fisker med utstående øyne og fisker med forkortet kropp. Gullfisk helt uten ryggfinne og teleskopøye-varianter var velkjente i Kina allerede på 1700-tallet.

                            For snart 100 år siden beskrev WOLF (1908: Goldfish Breeds. Innes & Sons, Philadelphia) hele 19 forskjellige navngitte gullfiskvarianter, deriblant komethale, slørhale, løvehode, teleskopøye, himmelkikker og eggfisk. Illustrasjonene fra hans verk viser fisk som er til forveksling like de gullfiskvariantene vi kjenner i dag.

                            Til Europa kom de aller første gullfiskene sannsynligvis på 1600-tallet, via Portugal, fra den portugisiske kolonien Macao. Selv "ekstreme" varianter, som fisker uten ryggfinner, var velkjente i Europa på 1700-tallet. Teleskopøye-gullfisk ble med sikkerhet importert til Europa før 1872.

                            Tidlige gullfiskeiere inkluderer kjente navn som Samuel Pepys' venninne Lady Pen (1665) - hun var forøvrig mor til William Pen, grunnleggeren av den amerikanske delstaten Pennsylvania, Marquise de Pompadour (1750) og Katharina den store (1790). Det var i høyeste grad de rike og berømte som solte seg i glansen fra de eksklusive fiskene. Kuriøst nok var det en slørhalegullfisk Carl von Linné benyttet som utgangspunkt for sin første vitenskapelige førstebeskrivelsen av arten Cyprinus auratus i 1758 (det er først i senere tid at arten har blitt flyttet til slekten Carassius).

                            Det som finns att skriva om Guldfisk och dess varianter förutom Slöjstjärt ryms nog på en A4 sida.
                            Det finnes nok betydelig mer å skrive om disse fiskene (jeg har vel allerede fyllt en A4-side med dette innlegget . Besøk t.ex. amazon.com og ta et søk på hvor mange bøker som finnes om "goldfish". Dessverre er mesteparten av disse enkle nybegynnerbøker som repeterer den samme, enkle basiskunnskapen - men bøkene har betydelig mer enn en A4-side.

                            Den mest seriøse, nyere boken om gullfisk er nok Joseph Smartt's "Goldfish Varieties and Genetics: Handbook for Breeders", utgitt av Fishing News Books, Blackwell Science i 2001. En 216 sider tykk bok som behandler emnet med vitenskapelig nøyaktighet. Les mer (og bestill om du er interessert) fra http://www.blackwellpublishing.com/book.asp?ref=0852382650&site=1.

                            Hur höjer man då Guldfiskens/Slöjstjärten status, ja kom med förslag.
                            Guldfisken, inklusive slöjstjärten og alle andre varianter av gullfisk har hatt status så det rekker tidligere. Et godt eksempel på hvilken respekt disse fiskene hadde, er boken "Japanese Goldfish: Their Varieties and Cultivation", utgitt i Washington i 1909, forfattet av Dr. Hugh M. Smith, United States Deputy Commissioner of Fisheries. Dette er forøvrig den samme Dr. Smith som i 1945 skrev det berømte bokverket "The Fresh-Water Fishes of Siam, or Thailand", et standardverk som alle ichtyologer som arbeider med sørøstasiatiske sötvattensfisker stadig refererer til.

                            For den interesserte, finnes noen scannede sider fra Smiths praktfulle gullfiskbok å se på følgende linker:
                            http://www.svein.no/downloads/smith-1.jpg
                            http://www.svein.no/downloads/smith-2.jpg
                            http://www.svein.no/downloads/smith-3.jpg
                            http://www.svein.no/downloads/smith-4.jpg
                            http://www.svein.no/downloads/smith-5.jpg
                            http://www.svein.no/downloads/smith-6.jpg
                            http://www.svein.no/downloads/smith-7.jpg
                            http://www.svein.no/downloads/smith-8.jpg

                            I Østen, fremfor alt i Kina og Japan er det stadig en stor interesse for gullfisker, som også gjenspeiles i utgivelse av bøker. Som eksempel kan nevnes Kazuya Takaoka & Sachiko Kuru's bok fra 2003: "Kingyo - The Graphics of Japanese Goldfish". En fantastisk vakker kunstbok på 390 sider, med fotos av levende gullfisk og kunstgjenstander med gullfiskmotiv, inklusive antikke malerier, tresnitt, krukker, gullfisk-kupor osv. Dessverre er boken, tross den engelske tittelen, skrevet på japansk (men det er bare ca. 60 sider med tekst - fotografiene er klart det viktigste). Se http://www.pbooks.co.kr/system/bookread.asp?name=&isbn=4894442469 (om du er dyktig på japansk).

                            Gullfiskens status (som guppyens eller diskusfiskens) høynes ved at mange nok akvarister tar fisken på alvor og viser seriøs interesse for den. Når man i dag i Sverige (eller Norge for den del) leser om gullfisk er det nesten utelukkende negative angrep fokusert på de mindre positive sidene ved genetiske svakheter. Det kommer for mye dårlig gullfisk til Europa; fisker med feil og svakheter. Slike fisker kan selges her fordi ingen med sans for kvalitet viser oppmerksomhet til fiskene.

                            Det er nesten bare villformer av fisk som er "in" i akvariehobbymiljøet i Europa i dag. Det er en trend som har styrket seg de siste 20 årene. Før det var man like respektert i det avanserte hobbymiljøet om man drev med odlingsformer. Gamle akvarietidskrifter, som Tidskriften Akvariet på 1920/30-tallet, publiserte mengder av positive artikler om gullfiskvarianter.

                            Akvariepioneren Edvin Brorsson (som også grundla Tidskriften Akvariet) skrev i sin "Den stora akvarieboken", 2. opplag utgitt i 1942, på side 62 (sitat): "En allmänt förekommande och gärna sedd variant av guldfisken är slöjstjärten. ... Även den mest ointeresserade stannar i beundran inför denna fisk."

                            Gullfisken og slørhalen har nytt betydelig status, også i Sverige, men manglende interesse og aktivt arbeide fra visse miljøer har brutt ned denne statusen. Jeg synes gullfisken og dens mange odlingsformer fortjener fornyet respekt og status, ikke minst i egenskap av å være den aller første domestiserte akvariefisken.

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #15
                              Hej :-)

                              VARFÖR SKRIVER DU INTE EN BOK.
                              Översätter?? till svenska(norska.)
                              Annars blir det bara en massa retorik och ingenting händer!!
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...