bra böcker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #46
    Till Kjell;

    Vill gärna veta vilken/vilka grossist/er i Sverige du anser är betydligt större än Simontorp ?????
    Mig veterligen ingen !!!
    MVH
    Lisa

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #47
      Stora grossister http://www.gibbon.se/Products/Category.aspx?SectionId=2732
      http://www.akvarieteknik.com/privat/produkt.asp?intProdID=74005&MENY=3

      Att få Djurskyddsmyndigheten att komma med en bestämmelse som inte tillåter vissa sätt att förvara fiskar tar nog några år, om det någonsin går.
      http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/jsp/index.jsp

      Det är rätt enkelt, informera, så ingen köper små glas skålar till fiskar.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #48
        Självklart är det så att om en akvariegrossist eller zoobutik AKTIVT väljer att inte sälja små guldfiskskålar så har man tagit ställning för att inte sälja något som ingen fisk kan leva i.(förutom möjligen kampfisk
        Det vore ju bra om det är så, men så är det tyvärr inte.

        Har haft en kampfiskhane i ett 12l akvarium men den bor nu i 25l akvarium!!
        Minimumrekommendation på Zoopet för kampfisk är 50 liter. Om man nu skall förbjuda guldfiskskålar under 50 liter hur kan du då hålla dina fiskar i ett 25 liters akvarium. Så små akvarier säljs ju inte ens i de akvarier du vill stödja.

        Skulle vara intressant att veta vilka akvariegrossister(mer än den jag vet) som finns och vilka som inte säljer guldfiskskålar,glaskupor osv under 50liter.
        Varför vill du inte tala om vilken grossist det är du känner till - det vore ju positiv reklam för dom.

        Det som är mest konstigt med dessa runda behållare är att det har varit kännt länge att det blir problem med syretillförseln på grund av den lilla vattenytan.
        Det är väl antagligen därför som man så ofta har fiskar som inte är speciellt syrekrävande (som guldfisk tyvärr) i dessa skålar. Idag finns det ju också speciella filter till skålar.

        Personligen tycker jag rent allmänt att inte någon fisk skall hållas permanent i akvarier/skålar under 100 liter (med undantag för speciella odlingskar och karantänskar med det är ju förstås inte permanent).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #49
          Till Kjell;
          Vill gärna veta vilken/vilka grossist/er i Sverige du anser är betydligt större än Simontorp ?????
          Mig veterligen ingen !!!
          Dogman, Gibbon, Unipet, Imazo, Sporzoo - ja det finns säkert fler - Simontorp hör inte ens till dom större.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #50
            Vad finns det att säga!Det är bara att gråta!!
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #51
              Till ¨Kjell !

              På vilken grund anser du att de du nämner är större ???
              MVH
              Lisa

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #52
                Till Kjell Fohrman.
                Nej håller med dig!Den ska snart flytta till ett 71liter akvarium.Just för tillfället är han tyvärr upptagen med att bygga skumbo! :-).
                Du får gärna jämföra en slöjstjärts naturliga livsbetingelser med en guldfisks.
                MVH Marita

                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • martal
                  • May 2004
                  • 618

                  #53
                  Ursäkta mig!Blev lite ivrig där.Menar förstås kampfisk!
                  Det här behöver du veta
                  www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #54
                    Du får gärna jämföra en slöjstjärts naturliga livsbetingelser
                    Eftersom slöjstjärt är en odlingsform så tror jag inte att den har några naturliga livsbetingelser,´.

                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #55
                      Jag villhelst inte lämna den är trådens första fråga.
                      Men du får förklara vad du menar.Har inte slöjstjärt rätt till en så naturlig livsmiljö som är möjlig p.g.a att den är en hårt avlad odlingsform???
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #56
                        Fohrman skriv inte att Guldfisk inte är syrekrävande, det blir så många som tar dig på orden och inte har ordentlig syresättning av vattnet.
                        Och även nedbrytningsbakterierna fodrar en bra syresättning.

                        Det är väl så att Simontorp är på offensiven att bli stora med numera en säljare och en turbil på Norrland.
                        Jag har inte haft något mot Simontorp vår medlemar i klubben har bla. fått almanackor med Koi och/eller akvariefiskar av dem, men det säger inte att de kan bli bättre.
                        Vi som läser det här kan skriva till de grossister och butiker som säljer/marknadsför glasskålar, Guldfiskset som förvaring av fiskar och delge dem sin åsikt.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #57
                          Till ¨Kjell !
                          På vilken grund anser du att de du nämner är större ???
                          Alla aktiebolags bokslut är offentliga handlingar så det är bara att kolla omsättningne där.

                          Fohrman skriv inte att Guldfisk inte är syrekrävande, det blir så många som tar dig på orden och inte har ordentlig syresättning av vattnet.
                          Men så är det ju och man skall inte ljuga. Det är väl som jag brukar säga en del fiskar är alldeles för tåliga för sitt eget bästa - dvs de lever för länge under dåliga förhållanden.

                          Och även nedbrytningsbakterierna fodrar en bra syresättning
                          Jodå bl.a. pga detta min rekommendation på akvariestorlek i artbeskrivningen.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #58
                            Men du får förklara vad du menar.Har inte slöjstjärt rätt till en så naturlig livsmiljö som är möjlig p.g.a att den är en hårt avlad odlingsform???
                            Vad jag menar är att en framodlad variant av en fisk inte har någon naturlig livsmiljö. Därmed inte sagt att man inte skall ge dem så bra villkor som möjligt. Utrymme, bra vattenvärde och lämpligt sälskap.
                            Skulle vara intressant att veta vilka akvariegrossister(mer än den jag vet) som finns och vilka som inte säljer guldfiskskålar,glaskupor osv under 50liter.
                            Jag väntar också på besked om vilken grossist som enbart säljer 50 liter och större guldfiskskålar, glaskupor. Jag har inte hittat någon.

                            Guy
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #59
                              Hej.
                              Vilka fiskar är inte odlade.
                              En fråga?? Du har möjligtvis inte VF malawi?
                              Sedan till akvariegrossistens namn.
                              Det är ingen hemlighet.
                              Men jag eftersöker fortfarande adresser till olika akvariegrossister??
                              Det är alltid bra att jämföra.
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              • Guy Palm
                                • March 2002
                                • 5720

                                #60
                                Vilka fiskar är inte odlade.
                                Samtliga arter som är vildfångade, finns många exempelpå fisk som ej odlas komersiellt. T.ex kardinaltetra. praktbotia och siamensisk algätare.
                                En fråga?? Du har möjligtvis inte VF malawi?
                                Nej, som Kramfors redan konstaterat så läser inte Malawiägarna denna tråd. Tala om fördommar
                                Däremot så tycker jag att en kampfisk, Betta splendens, är snyggare än den framodlade slöjkampfisken. Likadant med alla avelsformer. Detta är dock en helt annan diskusion än varför det inte finns några böcker om guldfisk på svenska.
                                Jag sätter nu punkt på denna tråd för min del.

                                Guy
                                Guy
                                ,Poecilia,SKS,GOC,

                                Kommentar

                                Arbetssätt...