bra böcker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #31
    Ursprungligen skickat av Kramfors
    Det finns inte så mycket att skriva om vanliga Guldfiskar, de är bara fiskar.
    Det som finns att skriva om Guldfisk och dess varianter förutom Slöjstjärt ryms nog på en A4 sida.
    Jag vet en gubbe som forskade i en viss typ av slemmask i 25 år, så visst måste det finnas massor att skriva om guldfiskar! Han tyckte förövrigt det var världens snyggaste djur...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      När tänker Simontorp ta sitt ansvar som en av landets största leverantör av akvarietillbehör och odlare av fisk och sluta saluföra så kallade Guldfiskskålar (Guldfiskset), ett namn som får kunden i butiken att tro att det är en lämplig miljö att förvara fiskar.
      1/ Samtliga grossister i Sverige säljer så kallade guldfiskskålar (även de som är betydligt större än Simontorp) så jag vet inte varför du just är ute efter Simontorp.
      2/ Håller med om att guldfiskskål är ett synnerligen korkat namn på denna produkt. Detta namn är dock en månghundraårig tradition som verkar vara svår att bryta. De flesta kallar dem dock idag för "Glaskupa" eller "Glasskål" (det gör också Simontorp med några få undantag) och det är ett betydligt bättre namn enligt min mening.

      Jag tror att det är så att dom som köper en guldfiskskål och inte vet att fisken inte överlever i den förmodligen skulle avstå om dom visste att fisken antagligen inte lever mer än 1 år.
      Vad hjälper det att "guldfiskskålar" försvinner om folk istället placerar guldfiskarna i ett 10 liters akvarium - det är inte ett dyft bättre för guldfiskarna.
      Sedan är det för övrigt inte korrekt att skriva att fiskar inte lever längre än 1 år i guldfiskskålar eftersom det är fel - hur länge de lever beror helt på hur man sköter dom. Vad det handlar om är ju att de djur vi håller i "fångenskap" skall ha ett bra liv och det kan inte någon fisk få om den hålls i ett för litet akvarium t.ex.om man har slöjstjärtar i ett 30 liters akvarium/skål eller paroonhajar i ett 500 liters akvarium.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #33
        Eftersom det här svaret inte säger så mycket (tycker jag) så ska jag berätta en sorglig historia som handlar om en mamman,hennes dotter(antagligen) och en fisk.
        Jag stod och tittade på slöjstjärtar när det kom en liten flicka (högst 3-4 år) med sin mamma.
        Medan jag stod där så valde den lilla flickan ut en slöjstjärt som hon förmodligen tyckte var den finaste.
        Eftersom jag skulle fråga en sak så råkade jag hamna precis bakom dom.
        Medan dom pratade förstod jag att det här var 3:e eller 4:e slöjstjärten som dom köpte.Mamman berättade att alla dött efter ett litet tag!!
        Innan dom skildes från expediten så "hoppades hon att det skulle gå bättre denna gång.
        Då undrar jag vems är felet?Akvariegrossisten som säljer guldfiskskålar och slöjstjärtar utan urskilljning,djuraffären som inte talade om vad mamman skulle köpa eller mamman som inte var informerad???
        PS Det ända som var positivt var att mamman sa när dom gick att skulle det inte gå den här gången så fick dom köpa akvarium!!
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Och vad säger då ditt svar - att "guldfiskskålar" är ett bra sätt få fler att skaffa akvarier eller?
          Till din fråga om vems felet var? Rent generellt utan att ha alla fakta i detta fall så är affären skyldig att informera och jag tycker också att den som köper (dvs mamman) är skyldig att informera sig.

          Jag har också en annan historia som inte heller bevisar ett jota.
          Jag kom hem till en person som hade två slöstjärtar i ett 8 liters plastakvarium. Jag talade om för honom att det inte var riktigt lämpligt att ha dom i ett så litet akvarium.
          Han höll dock inte alls med mig för att han hade läst på Zoopet!!!! att de inte kunde hållas i guldfiskskålar utan måste ha ett akvarium. Så han hade slängt sin 20 liters guldfiskkupa och köpt detta 8 liters akvarium istället - vad är det man säger - ur askan, i elden.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #35
            Varför Simontorp, det är bara ett exempel på företag som marknadsför Guldfiskset, en liten glasskål.
            Vad har det för betydelse vad skålen kallas när den säljs i en butik som saluför akvarieprodukter, fiskar och tillbehör.
            Sinomtorp svarade på frågan som nu är borttagen från fråga Simon att det var Slöjstjärtar och inte Guldfisk som avsågs.
            Nå då Fohrman tydligen inte tar avstånd till att ha fiskar i små skålar genom att anse att det är namnet på skålen och inte storleken som är fel och träder in till försvar för Simontorp genom att påpeka att även större grossister säljer glasskålar som uppenbarligen är avsedda att förvara fisk då Slöjstjärt, får debatten gå vidare i andra forum.
            Ja, jag har läst http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=53
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Du läser vad jag skriver på samma sätt som fan läser bibeln Kramfors.
              Jag tar avstånd från att fiskar hålls i för små behållare - vilket klart framgår genom rekommendationen i artbeskrivningen för guldfisk och i länken du har med.
              Samtliga arter behöver en viss minimumstorlek på vattenbehållaren och jag har aldrig påstått något annat.

              Men jag tycker att det är ytterst märkligt att du och många andra bara är emot runda skålar - idag finns det skålar som innehåller både 50 och 100 liter och dom är faktiskt oerhört mycket bättre än ett akvarium på 10 liter.

              Hur kan påstå något som detta
              "Nå då Fohrman tydligen inte tar avstånd till att ha fiskar i små skålar genom att anse att det är namnet på skålen och inte storleken som är fel"
              - det är ju faktikst JAG som konsekvent hävdar att det är STORLEKEN det handlar om och du uppenbarligen menar att det enda som är intressant är formen - kan du verkligen anse det?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #37
                Det var meningen citat: De flesta kallar dem dock idag för "Glaskupa" eller "Glasskål" (det gör också Simontorp med några få undantag) och det är ett betydligt bättre namn enligt min mening.

                Det var den meningen som fick mig att fälla komentaren att Fohrman inte tar avstånd från små skålar, jag måste även tillstå att jag tolkade meningen negativt med vilje.

                Varför Simontorp, ja tidigare i år gick de ut med ett erbjudande till butikerna på "guldfiskskålar".
                Citat från Simontorp hemsida:
                Akvariets form beror mycket på tycke och smak. Ett runt akvarium, en sk guldfiskskål är dock inte något att rekommendera för en djurvän.
                Och ändå saluför de skålar aktivt genom rabatter till sina återförsäljare.
                Sådant kallas dubbelmoral.
                Därför blandar jag in Simontorp.
                Nåja jag får skriva till dem och ställa mina frågor per e-post och hoppas på svar då det finns en misstanke hos mig att fråga Simon endat svarar på frågor som gynnar företaget.

                Vi i vår förening har "puffat" för Simontorp Koifoder, jag själv använder det, vår största sponsor säljer det.
                Jag slutar nu med det fodret till Simontorp har en text med till sina små akvarier/glasskålar att de inte är lämpliga att förvar vissa fiskar i.
                Därför skriver jag om Simontorp.
                Jag tror även att Simontorp fullständigt struntar i vad jag tycker.
                Här är e-post adresser till Simontorp om någon vill skriva till dem. http://www.simontorp.com/info.html
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Det var meningen citat: De flesta kallar dem dock idag för "Glaskupa" eller "Glasskål" (det gör också Simontorp med några få undantag) och det är ett betydligt bättre namn enligt min mening.

                  Det var den meningen som fick mig att fälla komentaren att Fohrman inte tar avstånd från små skålar, jag måste även tillstå att jag tolkade meningen negativt med vilje.
                  Varför tolka något negativt med vilje????? Det för knappast diskussionen framåt, men okej då du har väl då i alla fall tagit tillbaka ditt påstående vilket var bra.

                  Så för att klargöra det hela
                  Jag tar inte avstånd från "skålar" som sådana - däremot tar jag avstånd från att fiskar (oavsett art) hålls i för små behållare (oavsett form). Ett exempel på detta är guldfiskar i SMÅ skålar.

                  Vad gäller Simontorp så var faktiskt det enda jag skrev att samtliga grossister i Sverige faktiskt säljer kupor/skålar och att de självklart saluför dem aktivt genom att dessa ingår i deras rabattsystem. Så att välja ut en av dem för bojkott verkar ju lite underligt - i så fall är ju alla lika goda "kålsupare".
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #39
                    En historia är är lika god oavsett det främjar ens syfte,eller hur!!.
                    Hur du överhuvudtaget kan gå i svarsmål på något som den historien jag berättade gör mig mycket förbluffad.
                    Det här hände för ca 2 veckor sedan fortfarande år 2004.
                    Men det var inte det jag tänkte skriva om utan att alla akvariegrossister inte har så små skålar som Simonttorp.Jag gick in på produktsortiment på Simontorp dit jag hänvisades när jag skulle kolla den länk som Kramfors lagt!!!
                    Simontorp marknadsför (guldfisk) skålar på 5,5l,8,5l osv.Vem har Simontorp tänkt skulle köpa dom???
                    Jag tycker alla akvarie(ink. tillbehör)köpare ska välja en annan akvariegrossist.Alla har inte skålar på 5,5l,8,5l,12l osv.
                    Visst finns (guldfisk)skålar på hos andra akvariegrossister men då handlar det om 50l.
                    MVH Marita
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #40
                      Marita
                      Har du kollat de andra akvariegrossisterna ? I så fall inte så noga. Här kommer ett urval från en av de andra stora grossisterna:
                      ArtNr Produkt Vikt/Mått Förp.

                      471600 Glas-kupa 7,5 l 4-p d=28 cm 1


                      471628 Glas-kupa BB 0,9 l 12-p d=13 h=10 1


                      471629 Glas-kupa BB 1,4 l 6-p d=15 h=12 1


                      471630 Glas-kupa BB 4,0 l 4-p h=16 d=20 1


                      471631 Glas-kupa BB 8,0 l 4-p h=21 d=25 1


                      471632 Glas-kupa BB 13,0 l 4-p h=24 d=31 1


                      471633 Glas-kupa BB 21,0 l h=24 d=36 1


                      471652 Konjakskupa 4-p 7,75 L 1


                      471700 Glas-kupa 15 l d=35 cm 5
                      Guy



                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Tricella
                        • October 2002
                        • 1052

                        #41
                        Hmm...ser ut som att välja mellan pest eller kolera.

                        Givetvis borde grossister gå i bräschen för att hålla akvariekvaliteten högre än att erbjuda en massa små skålar för folk att hålla fisk...personligen så gillar jag inte att se Zoohandlare sälja dessa samtidigt som de profilerar sig själva som experter inom akvaristik.

                        Varför finns det höga krav på burar för smådjur och fåglar när man kan ha en fisk i en skål så liten så att han jagar sin egen stjärt hela dagar.

                        Finns det någon lista att skriva för att få bort skiten från handeln så är jag den första att skriva på.

                        Sedan kan man tycka att det är Zoohandlarnas och grossisternas sunda förnuft som borde slå in ibland...även föreningsaktiva borde slå på trumman.

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #42
                          Jag känner inte till alla akvariegrossister (gör du???)och fakta är att det finns akvariegrossister som inte säljer så små skålar/kupor.
                          Marita
                          Känns bra att handla med en sådan akvariegrossist.
                          Finns även affärer som inte säljer (guldfisk) skålar.
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Jag känner inte till alla akvariegrossister (gör du???)
                            Nej men nästan alla.
                            fakta är att det finns akvariegrossister som inte säljer så små skålar/kupor.
                            Vilken grossist?

                            [quote]Finns även affärer som inte säljer (guldfisk) skålar.[quote]
                            Ja det vet jag också flera och det är ju bra förutsatt att de då inte säljer små akvarier till guldfiskarna istället.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #44
                              Det som är mest konstigt med dessa runda behållare är att det har varit kännt länge att det blir problem med syretillförseln på grund av den lilla vattenytan. I en akvariebok från 1949, "Sötvattens akvariet - En handledning av Gert Aurell" kan man läsa följande:
                              Det är djurplågeri att hålla fiskar av vad slag det vara må (även guldfiskar!) i runda kupor. Trots detta säljs dessa ändå mer än 50 år senare.

                              Guy
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              • martal
                                • May 2004
                                • 618

                                #45
                                Till Kjell Fohrman
                                Självklart är det så att om en akvariegrossist eller zoobutik AKTIVT väljer att inte sälja små guldfiskskålar så har man tagit ställning för att inte sälja något som ingen fisk kan leva i.(förutom möjligen kampfisk.Har haft en kampfiskhane i ett 12l akvarium men den bor nu i 25l akvarium!!
                                PS Skulle vara intressant att veta vilka akvariegrossister(mer än den jag vet) som finns och vilka som inte säljer guldfiskskålar,glaskupor osv under 50liter.
                                MVH Marita
                                Går bra att mejla mig på MaritaL@hot.mail.com
                                Det här kan vem som helst göra.
                                Ta aktiv ställning för vad man tycker


                                Det här behöver du veta
                                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...