bra böcker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Tack för ett långt, bra och klargörande inlägg Svein.

    VARFÖR SKRIVER DU INTE EN BOK.
    Översätter?? till svenska(norska.)
    Det är jag säker på att Svein skulle göra om ett förlag betalade honom för det.
    Jag är också säker på att ett förlag skulle betala honom för det om de hade kunnat sälja böcker om guldfisk. Det är där problemet ligger - det är inte tillräckligt många som är så intresserade av guldfisk så att de skulle köpa en bok i ämnet.

    Annars blir det bara en massa retorik och ingenting händer!!
    Så om man inte har skrivit en bok i ämnet så skall man hålla tyst - det är ju i så fall en jäkla tur att jag åtnminstone har skrivit en allmän akvariebok så att man får yttra sig här
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      I brist på läsning om Guldfisk så läs om den här "fisken".
      Jag måste tillstå att det är betydligt lättare, ja, rent av avgörande att jag hänvisar till den länk där gäller.
      http://www.fl-net.se/novell/visa.php3?nummer=7556
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #18
        Och då undrar jag Kjell Fohrman hur du vet att inte en bok om guldfisk/slöjstjärt skulle sälja??
        Det finns ju inte någon bok på svenska!
        Och dessutom tycker jag det är synd att du tydligen är emot förändringar som skulle kunna göra det bättre för fiskar som är i ett för litet akvarium!
        Marta/Marita
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Och då undrar jag Kjell Fohrman hur du vet att inte en bok om guldfisk/slöjstjärt skulle sälja??
          Eftersom jag är i den branschen så vet jag hur många böcker som säljs per år om dessa kontra t.ex. ciklider och saltvatten på andra språk. Marknaden styr. Det finns ju t.ex. specialföreningar i Sverige för ciklider, killis, levandefödare, saltvatten etc. etc. - men inga för guldfisk - det visar väl en del på var intresset finns.

          Och dessutom tycker jag det är synd att du tydligen är emot förändringar som skulle kunna göra det bättre för fiskar som är i ett för litet akvarium!
          ??????????????? Vad sjutton skulle jag var emot det för? Mycket konstig kommentar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #20
            Jag är glad att du svarade.
            Men fakta är att det inte finns (och inte har funnits en bok om skötsel av guldfisk/slöjstjärt).
            Har frågat men det finns ingen!!.Hur kan du veta att det inte finns en marknad för en sådan bok!!Varje gång jag går på zoobutiken står det barn/vuxna framför akvariet med slöjstjärtar!!
            Jag skulle gärna kunna debattera om slöjstjärtar men kan tyvärr för liet om skötsel av slöjstjärt.
            Annars skulle jag gärna skriva en bok.Men jag vet attdetbehövs kontakter samt "sponsring" för att kunna göra detta.
            Fast jag känner att jag lika gärna kan ge upp det härför om man inte är många så brukar det inte gå att förändra.Tyvärr.
            Hur vet du att inte slöjstjärt står för en del av inkomsten hos akvariegrossist/djuraffär?
            MVH Marita
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Men fakta är att det inte finns (och inte har funnits en bok om skötsel av guldfisk/slöjstjärt).
              Har frågat men det finns ingen!!.Hur kan du veta att det inte finns en marknad för en sådan bok!!
              Nu skrev jag i mitt svar "på andra språk". Det enda europeiska land där det finns en stort intresse för guldfsik är England och där finns det också en stor organisation för de som är intresserade av detta.
              Som nämnts tidigare i tråden så finns det ju faktikst en del bra böcker att läsa på engelska för den som är intresserad. Värt att nämna om intresset kan dock vara att det säljs oerhört många fler ciklidböcker på engelska i Sverige än det säljs guldfiskböcker - detta trots att det har kommit ut väldigt många ciklidböcker på svenska.

              Jag väntar också på svar från dig om andra delen i mitt inlägg - det är faktiskt direkt oförskämt om du menade det du skrev.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Det mesta man behöver veta om Slöj/Guldfisk finns på nätet, akvarie böcker blir ofta inaktuella efter en tid.
                Ska det göras något om fiskar är det nog en DVD skiva med både text, rörliga bilder, bilder av varianter, och sjukdomar, vanliga parasiter, råd om skötsel, lek, osv.
                Tusami Koi har gjort en video om sjukdomar och behandling av Koi, sånt skulle nog sälja.
                Svenska Koiklubben kommer med en DVD på svenska i år.
                Varför inte en DVD utgiven av Zoopet.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • martal
                  • May 2004
                  • 618

                  #23
                  Jag är ledsen om du uppfattade det så.Men jag står fortfarande för vad jag skrev.
                  Jag tycker inte att man kan avfärda vad folk tycker genom nochalans eller några svar som inte säger så mycket.
                  Jag är medveten om att du driver denna sida och känner att jag börjar bli trött på att argumtera eftersom det här uppenbarligen inte leder till något!!
                  Jag har inte sysslat med akvarium särskilt länge men lär mig mer och mer för varje dag.Delvis genom de råd jag får på den här sidan och sist men inte minst alla hänvisningar jag fått till till olika länkar!
                  MVH Marita
                  Det här behöver du veta
                  www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursäkta men jag förstår inte vad du menar med

                    "Och dessutom tycker jag det är synd att du tydligen är emot förändringar som skulle kunna göra det bättre för fiskar som är i ett för litet akvarium!"

                    Jag har inte varit emot något och definitivt inte att det det kommer ut någon bok om guldfiskar på svenska. Tvärtom det vore kul och jag skulle direkt köpa en om det kom någon.

                    Det enda jag har gjort är att försöka förklara varför som det inte ges ut någon bok om guldfiskar på svenska eftersom den frågan ställdes inledningsvis i denna tråd.

                    Hur du kan få detta till att jag skulle vara emot att fiskar i små akvarier skulle få det bättre är ju helt horribelt. Läs t.ex. vilken storlek på akvarium jag rekommenderar för guldfiskar i artbeskrivningen.


                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #25
                      Till Kramfors Ingen köper en DVD om slöjstjärt!
                      Det måste vara lättillgänglig information!!
                      Dom flesta är nog intresserade av att veta mer om det dom köper.
                      Tror att dom flesta känner ett ansvar för ett djur!!
                      Sedan kan man kämpa mot fördomar och em slöjstjärt är ett så "enkelt" köp.
                      Hur många vet om att dom tar ansvar för 10-15 år framåt???
                      MVH Marita
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • skinny_rat_boy
                        • May 2004
                        • 28

                        #26
                        problemet med guldfiskar är det inet e någon stor marknad för dem, de som sysslar med guldfiskar i en större utstäckning e inte tillräckligt många, den typiske kunden e inte intresserad i att köpa en bok om guldfiskar. En bok om guldfiskar på svenska skulle troligen inte bli så djupgående, snarare ett häfte på 4-6 sidor. betydligt mer tur har man om man kan läsa tyska eller japanska, engelsmännen har också ett par bra böcker.

                        Marta, självklart e det tråkigt att många guldfiskar hålls i alldeles för dåliga förhållanden men det ger dig inte rätt att vara otrevlig.

                        vare sig det e bra eller inte så kommer många guldfiskar hållas på samma förskräckliga sätt, i sltändan bestämmer kunden, oavsett hur många böcker som skrivs.
                        Badkar

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #27
                          Tycker du jag är otrevlig.Då får du läsa en gång till!!:-)
                          Dessutom är det precis det jag vill ha en liten bok om slöjstjärt.
                          :-) :-)
                          Fast vad jag egentligen tycker det förbjuder min uppfostran att säga!!
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #28
                            Här är svaret från Simontorp om Guldfiskskål http://www.simontorp.com/fraga_simon/visa_svar.asp?ID=1050
                            http://www.simontorp.com/index_ie.htm
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #29
                              Är fullständigt övertygad om att det finns en opinion för att få bort guldfiskskålar ur handeln!!
                              Jag tror att det är så att dom som köper en guldfiskskål och inte vet att fisken inte överlever i den förmodligen skulle avstå om dom visste att fisken antagligen inte lever mer än 1 år.
                              Det finns faktiskt ansvarskännande affärer som inte säljer guldfiskskålar!! :-)
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #30
                                Frågan och svaret som Simontorp gav på frågan om Guldfiskskål är bortagen.
                                Jag vill inte tro att det har något att göra att det ställdes en ny fråga som löd.
                                Vi förstår att "fråga Simon" inte är ett forum för debatt, men anser Simontorp att en skål på 8,5 liter är en bra miljö för Slöjstjärt.
                                När tänker Simontorp ta sitt ansvar som en av landets största leverantör av akvarietillbehör och odlare av fisk och sluta saluföra så kallade Guldfiskskålar (Guldfiskset), ett namn som får kunden i butiken att tro att det är en lämplig miljö att förvara fiskar.
                                Eller anser Simon att en Guldfiskskål är ett bra ställe för en Slöjstjärt att leva.
                                Ja, då är det bara att vänta på svar från Simon.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...