Prakt botia som bits

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    Prakt botia som bits

    Hej
    En utav våra 4 P.Botier har lagt sig till med att jaga och bita våra Tigerbarbs stim om 20st. Sedan igår har den också munhuggits med en annan P.botia och de verkligen hänger fast i varandras käftar....Vadan detta beteende ?
    Mv.Solen
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Jag läste någonstans idag att det finns en hierarki för praktbotier, det kan tydligen bara finnas en ledare av stimmet. Så de slåss om vem som är ledaren och såsmåningom kommer den som "segrar" bli utmanad av "wannabees".

    Jag vet inte om det är detta som händer i ditt akvarium, jag återger bara förenklat vad jag läst.

    Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det.

    Kommentar

    • Solen
      • September 2003
      • 2997

      #3
      Man Tackar ! den som ger sig på barber är ny och den botia den gett sig på är äldst men inte störst. Men oftast är det vår mamma mu som rular i baljan näe hon kommer drar alla de andra undan fort....Men det kan ju vara så att Pricken försöker ta över.....
      Pricken den Store !
      ~~~~

      Kommentar

      • ricke
        • February 2004
        • 352

        #4
        du får bita dom så slutar dom :P(hehe skämnt

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Hittade det!
          14:e inlägget i denna tråd:
          http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27022

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            En annan bra sida där botiors (o även spec praktbotiors) beteenden finns beskrivet är:

            www.loaches.com

            Sidan är dock på engelska. Finns även en hel del bilder att botanisera bland.

            /Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Precis när jag hade köpt mina tigerbarber jagade praktbotiorna dom som galna. Efter ett tag slutade de med det och numera lämnar tigerbarberna praktbotiornas mat ifred. Mina praktbotior har också etablerat en hierarki. Det var lite bråk mellan de två största, men till slut "vann" den största och nu är det inga problem alls. När Stora Berta kommer backar alla andra fiskar.
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #8
                Mina Praktbotior slåss inget alls, varken med varandra eller någon annan fisk.

                Kommentar

                Arbetssätt...