"vanlig algätare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    "vanlig algätare"

    Jag har köpt en vanlig algätare, guld. Heter den så på riktigt? Den är ganska smal, blir drygt 10 cm. Har sugmun men liknar ändå ej ancistrus och liknande malar. Jag vill gärna veta mer om denna fisk. I affären sa de att den var dagaktiv.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Kanske en guldbandsalgätare även kallad Flying fox?
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=274
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      I många affärer kallas kinesisk algätare;
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276 för "vanlig algätare"...
      /muppins


      Kommentar

      • Stollig
        • September 2003
        • 37

        #4
        Den kinesiska algeätaren finns också i en guldvariant det kan nog vara den du har.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Det är nog den gula varianten av vanlig algätare, som inte är en mal. Tyvärr säljs den ofta som algätare till sällskapsakvarier, där den inte passar. Dels blir den större än 10 cm, snarare närmare 25 cm. Och så blir den aggressiv när den växer till sig, och kan störa de andra fiskarna en hel del.

          De affärer som säljer den till sällskapsakvarier, och dessutom säger att den bara blir 10 cm, är antingen okunniga, eller så har de inte hört att ärlighet varar längst. Visst, de får sålt en fisk just då, men de orsakar kunden, och även fisken de säljer, problem. Och har de otur så sprids ryktet om att de ljuger för att få sålt fiskar, eller är okunniga. Är de istället ärliga, så får de nog sålt mer i längden, plus att folk slipper få problem för att de blir pålurade fiskar som inte passar i deras akvarier.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Det är kinesisk algätare jag har köpt. Det var ju tråkigt att det blev så här, tycker ni att jag ska lämna tillbaka den?
            Hon sa att den passade bra i 55 liter med mina guppy.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Ja du borde lämna tillbaka den. Några små otocinclusar skulle passa bättre om du vill ha just algätare.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Nu har jag pratat med zoo affären, de sa att algätaren ger sig på större fiskar, ej små, därför går den bra att ha med guppy. Finns det någon med erfarenhet?
                Har någon haft kinesisk algätare och har något gott att säga om den? Jag tycker den är fin och ännu gör den inget ont.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hej

                  Vare sig den ger sig på mindre fiskar eller inte, vilket jag inte kan svara på, så blir den för stor för ett 55-liters. De kan som sagt bli över 20 cm.

                  MVH Micke
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Jo, den blir för stor men är det inte ännu, så jag kan behålla den. Funderar på att skaffa ett ca 100 liters akvarium också och då kan den vara där sen. Fast jag har inte sagt det till min man ännu. Det finns en bra plats i tv rummet till ett akvarie också. Jag skulle bara vilja veta mer om denna stygga krabat.
                    När jag kollar på den så verkar det lugnt, den tittar på en med sina pepparkorns ögon....
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...