Praktbotia i 110 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Praktbotia i 110 liter

    Hur länge kan man ha Praktbotia i ett 110 liters kar? Jag har inte sett fiskarna live, men dom lär vara ca 5-10 cm nu. (Funderar på att köpa begagnat och då ingår fiskarna)
    /Nina
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Ingen fara på taket ännu,dom växer inte så hiskligt fort så du kan ledigt ha dom nästa år med.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hej mam!

      Vi har tre stycken praktbotior på ca fyra cm i vårt 112-liters kar. Än så länge verkar det inte gå någon nöd på dem. Pratade med en akvarieaffär som sa att det inte är så svårt att byta in stora praktbotior för det var tydligen stor efterfrågan på dem. Nu tror ju jag i och för sig att vi inte kommer göra oss av med dem utan snarare köpa ett större akvarium istället. De är väldigt trevliga fiskar som är ganska harmlösa tycker jag. Vi köpte dem för vi hade snäckinvasion i akvariet och snäckorna var som bortblåsta efter fem dagar.

      Mvh // Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Är det svårt att bli av med stora praktbotior? Jag vill ju egentligen helst ha andra fiskar och det skulle kännas tråkigt om jag måste köpa ett ännu större kar bara för deras skull. Är det bättre att försöka göra sig av med dom innan dom blir för stora? Jag vill ju fiskarnas bästa.
        /Nina

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #5
          Jag har visst långsam uppkoppling idag.

          /Nina

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Åtta stycken är ju rätt många! Jag hade nog köpt akvariet och räknat botiorna som en bonus. Då kan man ju skänka bort dem och ändå känna att man gjort en bra affär?!? Jag hade förmodligen behållt några stycken ändå!! De är både nyttofiskar och sällskapliga av sig.

            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • mam
              • May 2004
              • 1064

              #7
              Äldsta dottern tjatar ju om scalarer. *suck* Vilka fiskar passar med Praktbotia? Scalarer vet jag inte om jag vill ha, men kanske några andra lite roligare fiskar.

              Hon som säljer 110-literskaret kallar botiorna för "terrorister", lite på skämt antar jag. Dom äter tydligen växter. Stämmer detta?
              /Nina

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Nej, det tycker jag inte. Mina praktbotior äter aldrig på växterna. De silar sanden och gruset däremot för att få loss alger. Det skulle väl kanske vara om en snäcka befinner sig någon gång på ett blad...
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • Sabina
                  • January 2003
                  • 481

                  #9
                  Visserligen är jag mycket förtjust i mina praktbotior, man jag kan nog ändå tänka mig att kalla dem för terrorister. Jag tänker införskaffa mig ett större kar (begagnat när ngt lämpligt dyker upp)till mina kära terrorister. Mitt problem har dock varit att de förstör växterna i ett rasande tempo. Det enda som de inte har kunnat/velat(?) förstöra är javamossa. Annars har de skjutit och ryckt sönder diverse anubias, vattenpest, hornsärv, javaormbunke, cryptocoryne, skruvvallisneria. Tyvärr kan jag inte komma ihåg alla sorts växter det rör sig om, men det är de senaste som jag kan komma ihåg att de har fördärvat för mig. Så jag skulle vilja hålla med om att de är ena riktiga ligister i växtsammanhang...

                  Men de är vackra och charmiga...

                  /Sabina
                  Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #10
                    Praktbotior är knappast terrorister, lite livliga kanske..
                    Visst händer det att dom käkar på växterna, anubia, men det stör inte mig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...