Guldfisk/Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddevig
    • December 2003
    • 41

    Guldfisk/Slöjstjärt

    Har blivit lite intresserad av dessa och beslutat mig för att skaffa 2-3 st. Jag har följt trådar som också handlar om guldfiskar och förstått att de behöver utrymme. ( INTE SKÅL! )
    Kanske ett 80 liters akvarium? Jag kan ev. köpa ett sådant med grus, pump med filter och en doppvärmare för 250 :-

    Skall även köpa till en luftpump med en syresten för att ge extra luft. Hur fungerar en syresten. Är det typ en luftpump kopplat med en slang och nån utströmmare som sedan bildar bubblor i karet? Det kanske låter som om jag är helknäpp men jag vet faktiskt inte.

    Så, ge mej tips och råd, speciellt om ni tycker att jag ska ta 80 liters karet och hur en syresten fungerar!

    Mvh Luddevig
  • Diskusludde
    • September 2003
    • 156

    #2
    för slöjstjärt så funkar det men ja skulle inte ha guldfisk i det.DOm kommer växa ur det rätt snart. till guldfisk så skulle ja ha absorlut minst 250 liter om dom inte ska ut i en damm nu under sommarn.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

    vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej!
      Jag har också läst en massa på det här forumet men framförallt har jag fått tips om länkar! Jag har tre stycken slöjstjärtar i ett 71l akvarium och det tycker antagligen många för litet.
      Men dom trivs bra och alla är inte lika stora.
      Jag tror helt säkert att du kan ha tre slöjstjärtar i ett 80l akvarium även om det finns dom som kommer att säga emot.
      Men det är också så att slöjstjärtar växer med akvariet och jag började med en mycket liten skål!! :-)
      Du menar slöjstjärtar och inte guldfisk??
      Du behöver inte ha droppvärmare.Dom är kallvattensfiskar och tycker inte om för varmt vatten.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Doppvärmare menade jag förstås!!
        En syrgassten är en liten pump som är kopplad till en slang med en sk.syrgassten som man sätter fast.Den ligger i botten av akvariet.
        "Vanliga slöjstjärtar verkar inte behöva det men jag har två teleskopfisk som efter ett tag ligger och hämtar luft vid ytan om jag kopplar bort den!!
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Lillebror
          • June 2004
          • 55

          #5
          Du kan nog ha 2-3 st i ett 80L, förutsatt att de ännu är någorlunda små givetvis.

          <b>Här är några små råd du skulle kunna överväga:</b>

          * Ingen doppvärmare behövs, vilket fröken marta mycket riktigt påpekar, detta eftersom guldfiskar är kallvattensfiskar. De mer känsliga odlingsformerna (till vilka slöjstjärten räknas) föredrar rumstempererat vatten (22-25 grader). Det viktiga är att temperaturen aldrig överstiger 25 grader celsius annat än temporärt vid exempelvis medicinering.

          * Ett innerfilter är a och o, alltså ett filter som filtrerar vattnet och renar det mekaniskt och förhoppningsvis också biologiskt. Guldfiskar tycker om rent vatten, så detta är ett tillbehör du måste ha. I ett 80L finns flera passande alternativ, exempelvis Eheim 2010, Hydor K20 Duo m.fl.

          * Syresättningen ska vara bra men cirkulationen får inte bli alltför kraftig. Detta uppnår du bäst genom att ställa ditt innerfilters cirkulationsvolym på cirka fyra gånger litervolymen och samtidigt placera utblåset alldeles vid vattenytan för ordentlig snurr (= god syresättning) på vattnet. I ditt fall torde 300-400 liter/timmen vara idealiskt.

          Nå, detta är bara några få goda råd du måste beakta. Tänk på temperaturen och se till att göra rejäla vattenbyten (40-50% per vecka) då guldfiskar trivs i rent vatten och försök hålla nitrithalten i botten (vilket lätt ordnas med en flaska Sera Nitrivec eller liknande). Just höga nitritvärden tar livet av fler guldfiskar än något annat.

          Om du kan få ett större kar är det förstås att föredra. En bra regel är cirka 50 L per guldfisk, men visst kan du hålla tre små guldfiskar i ett 80L akvarium.

          Lycka till !

          /Lillebror
          Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

          Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Och därmed basta!!!
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Lillebror
              • June 2004
              • 55

              #7
              Nja, fräulein Marta. Det finns gott om personer (bland dem experterna Gustav och Kramfors) som har mycket nyttigt att säga. Betänk också att det aldrig kan sägas för mycket guldfisk. Det samma gäller för övrigt skotsk maltwhisky, italienska sportbilar och en flicka vid namn Cassie Bernall (1981-1999: www.cassiebernall.com)

              Cassie svarade ja klockan 11.45 den 20 april år 1999. Det kostade henne livet.

              När hennes kista sänktes ner i jorden en vecka senare föll flertalet av de drygt 2.500 gästerna spontant ner på knä, som för att bära hennes själ rakt in i Himmelriket.

              Jag tror det lyckades. Det måste vara där hon befinner sig nu och för all evig framtid.

              Så...Marta. Det finns mycket att tala om, vare sig det handlar om guldfiskar eller en 17-årig tös från Colorado.

              /Lillebror
              Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

              Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                Lillebror: Hur fick du in en skolmassaker (eller nåt sånt) i hållandet av guldfiskar? Mer makabert tankesätt får man leta hårt efter.
                Na klar!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Om du nu köper ditt 80 l akvarium så kanske du kunde nöja dig med två slöjstjärtar i alla fall... då är ju akvariet bara lite för litet.... Det kan ju kanske vara så att du känner för att ha någon annan fisk i akvariet också...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Ja det var lite elakt det där om länkar och ska jag vara ärlig så tycker jag att Kramfors verkar kunna oerhört mycket om just guldfisk.
                    För det finurliga med slöjstjärtar är att om man låter dom vara (ett antal generationer) så återtar dom alltid sin ursprungliga form som guldfisk!!!
                    Jag kan gårna diskutera böcker med dig Lillebror.Har förslag på massvis med böcker bl.a Waris Dirie Ökenblommans återkomst som handlar om kvinnlig könsstympning.
                    PS Håller med Tant Nancy om två slöjstjärtar men dom jag har nu har det ganska bra.Iallafall är dom "glada" fiskar simmar snabbt och ryggfenan rätt upp.
                    Jag har dom i köket!!! och det ryms inte större akvarium.
                    Då måste jag flytta på dom och det vill jag inte .
                    Det är ett sätt att umgås med dom samt att jag tycker dom är oerhört vackra.
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #11
                      Personligen rekommenderar ett större akvarium än 80 liter då jag tycker att 80 liter verkligen är i minsta laget till vuxna fiskar. Det skulle säkert funka med 80l, men större är alltid bättre, snyggare och roligare för både dig och fisken. Eventuellt skulle du ju kunna börja med 80l och sedan uppgradera. Ett 80 liter borde då dunka rätt bra som ett lekakvarium.
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Luddevig
                        • December 2003
                        • 41

                        #12
                        Halloj igen!

                        Ojojoj vad mycket tips jag har fått! Tack så mycket allihopa!
                        Okej. Jag överväger att köpa ett ett 100 liters istället för 80 liter men jag får se.
                        Jag menar slöjstjärtar! Det vart lite fel. Jag tror inte att guldfiskar på 30 cm skulle gå i ett akvarium på 80 liter.
                        Nåväl, jag får väl ha 2 st och om det funkar bra kanske jag kan köpa en till efter ett tag. Jag vet att slöjstjärtar är kallvattensfiskar men jag tänkte att en doppvärmare kunde vara inställd på typ 22 grader eller nåt. Men jag SKIPPAR den.

                        Jag är nöjd med mina svar men det är lite kvar jag undrar över...
                        Slöjstjärtar gillar växter, eller? Ska gruset vara grovkornigt eller finkornigt? Det kanske inte spelar någon roll...
                        Och sen: Tycker ni jag ska ha en sån där luftpump med syresten?
                        Jag har sett det i en affär och jag tyckte det var fint...
                        Måste det vara samma färgsort? Eller kan jag ha en orange och en gul/svart? Många frågor blev det där...

                        Tacksam för mer svar! Ps. Om någon hittar eller ska sälja ett akvarium runt 100 liter så kan ni väl skriva det. Om jag inte hittar nåt bättre alternativ tar jag nog 80 burken.

                        MVH LUDDE - BLIVANDE SLÖJSTJÄRTÄGARE

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #13
                          Hej Luddevig!
                          jag blev lite orolig att du skulle bli lite förvirrad av alla svar men jag tycker du gör ett bra val när du köper slöjstjärtar. :-)
                          Varför inte två och det akvarium du vill ha.250:- är skitbilligt för ett akvarium med pump!!
                          Köp vilken färg du vill men röd och svart är snyggt.
                          Massvis med växter och en syrepump ;-)
                          MVH
                          Marita
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • martal
                            • May 2004
                            • 618

                            #14
                            Jag glömde säga att jag tycker att du ska köpa lite grövre sten!
                            Dels ser det snyggare ut och stora slöjstjärtar klarar av att vända dom.
                            Dom jobbar oförtrutet och vänder stenar.
                            Är ett normalt beteende eftersom dom äter alger från botten i vilt tillstånd.
                            Det här behöver du veta
                            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                            Kommentar

                            • Lillebror
                              • June 2004
                              • 55

                              #15
                              <b>nilssonnet:</b> Lär dig läsa, kompis. Allt jag sade var att det finns ämnen om vilka det aldrig kan sägas för mycket och till vilka jag inkluderade såväl italienska sportbilar som en flicka från Colorado.

                              Hur detta skulle kunna vara ett "makabert tankesätt" förstår jag inte. Det gör nog ingen annan heller, för den delen.

                              /Lillebror
                              Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

                              Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...