Mina slöjor =((

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smultronpuss
    • May 2004
    • 26

    Mina slöjor =((

    Nu när jag äntligen börjar få bukt på min jätteskadade slöjhona som nästan vart bragd om livet utav mina mollysar, så börjar kampfisken istället att hacka på henne och även min andra slöja. Jag vet att det är en naturlig sak för kampisarna men finns det ingenting man kan göra för att få den att sluta?

    Tacksam för alla svar då jag tycker fruktansvärt synd om min hona!
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Åh fy vad jobbigt!!

    Jag varnade dig för detta i en annan tråd ang mollisarna och slöjstjärten. Slöjisar är kallvattensfiskar som har helt andra krav på sin miljö än de andra tropiska fiskarna du har dem tillsammans med. Egentligen är det inte så bra att blanda slöjstjärtar (kallvattensfiskar)med andra fiskar(tropiska). Vet att det är hemskt frestande att köpa de sorter man faller för i akvarieaffären för de är ju så fina när man ser dem och man vill så gärna att det skall gå bra med de andra fiskarna hemma! Besvärligt att veta hur man skall göra när det inte fungerar! Delvis av den anledningen så har vi just nu väldigt många akvarier hemma (fast det börjar mer likna ett beroende just nu, en del spelar på hästar, vi samlar/köper akvarier).

    Skulle önska att dina slöjstjärtar fick ett eget kar, de skulle de må bäst av.

    Lycka till // Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Smultronpuss
      • May 2004
      • 26

      #3
      Tyvärr så vet jag om att jag måste separera på dem. Men just nu tillåter inte ekonomin att köpa ytterligare ett akvarium! Får hoppas på det bästa tills jag skaffar ett nytt.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag skulle nog plockat fram skålen och låtit henne läka där i brist på annat. Det är ju jättejobbigt att se att ens "bebisar" fara illa av andra fiskar!!

        Lycka till!! //Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Smultronpuss
          • May 2004
          • 26

          #5
          Har gjort som så att jag flyttat över mollysarna än så länge. Då jag har två slöjor så blir skålen för liten för dem. Mollysarna är mindre och ifall jag bara flyttar över honslöjan så lär de väl ge sig på hanen istället.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Vette hundan om jag inte hade låtit kampfisken få vara i skålen istället. Av dina fiskar så klarar han av det "bäst".

            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Smultronpuss
              • May 2004
              • 26

              #7
              Men jag har syre i skålen så jag tror de överlever?!

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Jag tror de lider mer av det runda, trånga utrymmet än vad kampfisken gör. Syre eller inte så är det kontaktytan med luften som gör att vattnet syresätts. Kampfisken kan ta upp luft via labyrinten så den är inte lika känslig på det området. Jag tror oxå kampisen kan gå hårdare åt slöjfenorna än dina mollisar! Fast du väljer själv vad som är bäst för dina fiskar. Hoppas det går bra och att slöjisarna klarar sig.

                Jenny
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Ulla_fantomen
                  • June 2004
                  • 3

                  #9
                  <font color="blue"></font id="blue">Hej...
                  om magen svullnar upp och fjällen står ut på sljäjstjätren så att han ser ut som en igelkått, va e de då? va ska man göra åt det är de jätte farlit??
                  jag är lite orolig... snälla svara

                  Kommentar

                  • Diskusludde
                    • September 2003
                    • 156

                    #10
                    det är nog bukvatten sot det finns bra behandlingar för det fast om ja minns rätt så är dom rätt så långa o jobbiga.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                    vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                    Kommentar

                    • Ulla_fantomen
                      • June 2004
                      • 3

                      #11
                      okej tack så mycket!! men varför får dom de då??va heter medicinen??
                      annars verkar han fortfarande glad å simmar omkring som vanligt... ska fråga i akvarie affäen imoon å köpa medicinen ...

                      Kommentar

                      • Gustav
                        • February 2004
                        • 377

                        #12
                        Koll den här tråden: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14353
                        http://www.svekub.se
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...