Slöjstjärt storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GarmXII
    • June 2004
    • 1

    Slöjstjärt storlek

    Hej!

    Hur snabbt eller långsamt växer era slöjstjärtar? Jag har haft de jag har nu i ca 8mån och de har nog bara växt nån millimeter, knappt synbart. Är nu ca 5cm stora (kroppen exkl fenor) Är det normalt? Har ca 200liter med bra filter och bra vatten kvalitet, ca 22celsius. Tre (3) olika sorters foder, Sera goldy royal, TetraAniMin goldfish energy och nån slags flagor som skulle vara bra och gott. Alla tre äter mycket bra, men varför växer dom inte?

    Tack Andreas
    "Med guds hjälp" Karl XII
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    För att en Slöjstjärt ska växa fodras det att den har anlag i sina gener för att växa snabbt.
    En temp på 25 grader syrerikt vatten 0 nitrit/ammonium ett foder som fisken kan tillgodogöra sig proteinet i.
    Mat 6-8 gånger varje dag.
    Men det kräver bra filter och vattenbyten i stort sett varje dag.
    Men om fisken har anlag för att bli stor och det övriga uppfylls så ta det bara lite längre tid för den att bli stor med vanlig fodring.
    Storleken på Slöjstjärt varierar beroende på vilken variant den är och även 2 syskon kan ha olika anlag för tillväxt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      Kramfors har gett dig en bra förklaring men som exempel kan jag berätta om mina slöjstjärtars tillväxt. Jag hade två svarta teleskop och två röd/vita. De fick börja i ett 50L akvarium då de var små. Troligen hade de genetiska föruttsättningar som Kramfors berättade ovan och till detta lade jag god omvårdnad och rent vatten. På ett år var den största (och äldsta) slöjstjärten (en svart teleskophona)stor som en handflata och hela gänget fick flytta till ett 120L. Efter knappt ett år så fick de ett 400L akvarium. På cirka totalt två år så var mina slöjstjärtar då högre än två handflators bredd och längre än en handflata.

      Tragiskt att de var tvungna att byta ägare i samband med flytt dock...

      Lycka till med dina "slöjjisar"

      Hälsningar Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Hej
        Har en sorts minislöjstjärt!! :-)
        Har haft och har flera slöjstjärtar som är lite olika stora men alla har dom blivit större!!
        Ofta växer dom mycket i början sedan går det långsammare,
        men den här växer inte.Den äter inte mindre än dom andra men den vägrar äta annat än Baby pellets (Hikari) :-)
        Den är smäcker med långa slöjfenor och måt bra men den blir inte större.
        Skulle vara roligt att ha kanske avel(naturligt urval) på så små fiskar.
        Skulle kunna bli en bra fisk i ett "vanligt" akvarium.
        MVH Marita
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        Arbetssätt...