Färger på kuhlii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Färger på kuhlii

    Hej!
    Jag när jag köpte mitt nya 105 liters akvarium (begagnat) fick jag med två kuhlii ålar. Den ena är "normal" med gula ränder men den andra har röda ränder på sig. Den ätr jättevacker.
    Båda är stora och välgödda.
    Är det vanligt att de har röda ränder? Jag har aldrig sett det förut...

    Jag har en till fråga. jag vill flytta över mina andra två kuhlii som jag har i mitt 112 liters akvarium till de andra men jag får inte tag i dem med håven, de är hur snabba som helst!
    Jag får istället bara växter i håven =(
    Har någon några tips på hur jag ska få upp dem?

    Mvh/ Sarah
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Gör en fiskfälla och testa med. Ta en liten PET-flaska, skär av överdelen och eftersom kuhli ser ut som dom gör så vänd halsdelen av flaskan innåt och fäst den på något sätt. Kanske små hål som du drar en bit tunnt snöre eller lite ståltråd genom. Se till att fiskarna inte kan göra sig illa bara. Sen lägger du i något som kuhlierna gillar att äta och sänker ner fällan under vattnet. Kanske måste du sätta fast den lite så den inte flyter iväg, men den ska förstås vara vattenfylld. Sen är det bara att hålla tummarna. Kuhlin är väl mest aktiv på natten? I så fall är det väl bäst att fällan ligger i över natten. Jag har inte testat själv, men har en akvariekompis som tyckte det var suveränt. Se till att det blir helt tätt i skarven så dom inte försöker tränga sig ut fel väg och gör sig illa.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Tack för tipset!
      Det ska jag prova

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Skriv och berätta hur det gick sen. Men var noggrann med "skarven" så att dom inte kan försöka slinka emellan och fastna och skada sig. Jag vet att Kia här på Zoopet fångade in ett helt mollystim i en sån fälla. Alla utom en gick frivilligt in i den och letade efter godbiten, och då var dom många.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Hej Bubblan

          Jag har håvat kuhliålar en endaste gång och det vill jag aldrig mer göra om. Först fick jag tömma ut en del av vattnet eftersom de slingrar sig så högt upp och kan hoppa ut. Sedan föste jag dem framåt mot den stora håven med en mindre håv å de var inte lätt för de är ju snabba åt alla håll och kanter.

          Efteråt fick jag plantera om 50% av växterna och lägga tillbaka rötterna där de låg från början. Hela processen pågick under en hel tålamodsprövande eftermiddag. De var tre stycken.

          Så hur gjorde du?? Hur har det gått?? Önskar verkligen att jag hade gjort en fiskfälla så här i efterhand!!

          Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          Arbetssätt...