Vita prickar på gälarna ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the flerp
    • May 2004
    • 14

    Vita prickar på gälarna ???

    Hej !

    Mina tre guldfiskar har fått små vita prickar på gälarna. Först fick den ena det, och nu verkar det ha spridit sig till de två andra.

    Prickarna finns bara på gälarna, så det kan nog inte vara vita prick-sjukan, men vad är det för något ?

    Kramfors, Gustav eller någon annan eminent guldfiskkännare, vad säger ni ?

    /THE FLERP
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=213689
  • ÅsaF
    • April 2003
    • 79

    #2
    Jodå det är alldeles säkert Vita prick skulle jag tro. Det behöver inte alls yttra sig i många prickar på fisken. Oftast börjar det på ett ställe och ju fler parasiter som finns i vattnet desto fler har chans att fastna på fisken. Hasta iväg till zooaffären imorrn och köp medicin mot sjukdomen innan det blir värre så ska du se att prickarna kommer att försvinna.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hejsan flerpen!

      Här får du lite bra länkar om guldfisksjukdomar. Jag skulle kunna tänka mig att det är vita prick men är samtidigt fundersam när du säger att det bara sitter på gälarna. När mina slöjstjärtar och andra fiskar haft vita pricken har det alltid börjat på fenorna och i regel botats så tidigt att det inte blivit fler angrepp nån annanstans.

      I första länken står det något om att hanarna får vita prickar på gälarna när de är könsmogna/leksugna.
      http://puregold.aquaria.net/pg/disease/symptom/symptom.htm#white%20spots%20on%20gill%20covers
      http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/info/diseases.htm
      http://www.fishyfarmacy.com/fish_diseases/gill_disorders.html
      http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#NTD

      Hoppas att det klarnar nåt...

      Mvh // Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Hur gamla är dom? hanarna, oftast, brukar få vita prickar/ lekvårtor när dom är på lekhumör.
        Vita prick borde finnas lite överallt på fisken om dom drabbats av det.

        Mvh Erik
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • ÅsaF
          • April 2003
          • 79

          #5
          Hur går det med dina fiskar?

          Kommentar

          • the flerp
            • May 2004
            • 14

            #6
            Jodå, nu medicinerar vi med Waterlife Protozin och jag har dessutom slängt i en full dos med ektozonsalt.

            Men jag vet inte om mina fiskar är sjuka egentligen. Vita pricken ska väl börja på fenorna, där slemhinnan är som tunnast, och sedan sprida sig längs med kroppen väl ?

            Hur kommer det sig egentligen att bara gälarna visar små vita fläckar medans fenorna är helt fria från fläckar ? Dessutom ser de mer "invärtes" ut än vita pricken, som om de kommer inifrån.

            Jag är helt förbryllad som kanske märks.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=213689

            Kommentar

            • Fija

              #7
              Har du inte läst eriahls svar? Det kan va lekvårtor och de får de på gällocken.
              Kanske är dumt att medicinera om de inte är sjuka..

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                the flerp: Varför medicinerar du om du är tveksam till att dom är sjuka?

                Mvh Erik
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Att medicinera är inte bra, jag har hjälp andra med sjuka fiskar, inte för att hjälpa fisken utan för att hjälpa ägaren.
                  Jag har alltid tänkt att "jag ska inte utsätta en egen fisk för medicinering och plåga den när utgången är oviss" men lika förbas*** har jag nu för första gången medicinerat en egen fisk, den hade skadat sig och drabbats av en infektion och njurproblem.
                  Njurproblem därför att jag är så dum att jag tagit intryck av de som förklarat att det går bra att inte salta i vattnet.
                  Och det går att inte salta vattnet till olyckan är "framme" och vattnet trängt in i fisken via såret.
                  Nåja, den blev bra efter rengöring av såret med jodopax och tvätt med saltvatten, behandling med baktopur direct, formalin, malakitgrönt, salt efter 10 dagar var fisken "frisk".
                  Men inte tror jag fisken hade roligt under sin sjukdom.

                  Vad jag mena är att man alltid måste veta vad man gör, och när man gör något fråga sig om man gör det för fiskens bästa eller för ens egen skull.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Lillebror
                    • June 2004
                    • 55

                    #10
                    Jovisst, men vad är egentligen alternativet ?

                    Tänk om fiskarna verkligen är sjuka ?

                    Om man väntar för länge kan det ju vara för sent.
                    Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

                    Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Alternativet är att hålla sina fiskar frisk och när de blir sjuka sluta sina dagar.
                      Jag mena en liten guppy eller andra fiskar som kostar en tia kan lätt ersättas och den känslomässiga saknade av en fisk som är anonym bland ett antal lika fiskar kan inte vara stor.
                      Sedan finns det ciklider och andra fiskar som betingar ett ekonomiskt värde och har en personlighet som berör ägarens känslor, då kan en medicinering kanske vara befogad, men ofta är de som äger de fiskarna pålästa och vårdar dem så de håller sig friska.

                      En fisk som ofta förekommer här i forumet med sjukdomar är Slöjstjärten, förmodligen för att det är många unga som har de fiskarna.

                      Något som gör mig förvånad ock beklämd är när jag läser att någon rekommenderar en viss medicin tex mot vitapricksjukan, där de svarar "jag använder nnnnn när jag får vitaprick på mina fiskar", det är bra att veta vilken medicin som hjälper mot sjukdom, men ännu bättre att veta hur man vårdar sina fiskar så de är friska och välmående.

                      Det är också de som vill ha hjälp med sina problem och får flera svar och länkar som är relevanta och där det finns att läsa om sjukdomen/problemet och när man följer tråden upptäcker man att vissa är inte mottaglig för information vilket gör att den som har kunskaper om akvarie, fisk, dammskötser växter, mm inte i bryr sig om att förmedla den då de för 50,11 gången svarar på samma sak när samma frågeställare återkommer och frågar om vad de redan har fått svar på eller finns utförligt beskrivet på de länkar på nätet som hänvisats till.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Gustav
                        • February 2004
                        • 377

                        #12
                        För tusan. Synd att jag inte varit inne på några dagar. Det är förfärliga råd du får i början av tråden. Man skall som Kramfors säger inte medicinera hursomhelst, det är livsfarligt för fiskarna. Att dina fiskar har fått vita prickar på gällocken tyder på att de har börjat få "breeding tubercules", vilket yttrar sig som vita prickar först och främst på gälarna. Det är helt ofarligt (snarare tvärtom) och är mer ett tecken på att fisarna börjar bli könsmogna och kanske t.om. lite leksugna. Att det uppträder samtidigt hos fiskarna låter också rimligt då hormon-nivåerna säkert regleras samtidigt hos fiskar i samma vatten + att det är ännu mer troligt om de är ungefär lika gamla.

                        Jag är alltså ganska övertygad om att det är fullständigt friska fiskar, som jag hoppas inte tagit skada av medicineringen. Tur att eriahl, Fija och Kramfors i alla fall kommit med korrekta råd.
                        http://www.svekub.se
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • the flerp
                          • May 2004
                          • 14

                          #13
                          Tack för bra svar Kramfors, eriahl och Gustav !

                          Jag avbryter med omedelbar verkan min protozin-medicinering. Precis som eriahl så trodde jag också först att det var lekprickar, men det som gjorde att jag ändå blev väldigt orolig var att de spreds till mina två andra fiskar.

                          Jag var då nästan säker på att det istället var någon form av gälparasit och påbörjade full medicinering och tillsatte salt (och det kan ju fortfarande vara något sådant).

                          Mina vattenvärden är mycket bra, jag har omätbara nitritvärden och byter dessutom 40% av vattnet varje vecka.

                          Men vi får se vad som händer med Nemo, Nico och Fleppe ! De är tre fina guldisar som snart ska få flytta in i ett större akvarium !

                          Jag ska filtrera med aktivt kol det närmaste dygnet och ge dom pellets med Sera Fishtamin. Är det något annat man behöver tänka på efter medicinering med protozin ?

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=213689

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Gustav

                            Jag är alltså ganska övertygad om att det är fullständigt friska fiskar, som jag hoppas inte tagit skada av medicineringen. Tur att eriahl, Fija och Kramfors i alla fall kommit med korrekta råd.
                            Jaha å jag var ute å cyklade när jag tipsade om första länken då?? Jag vill oxå få plats bland dem som inte tipsade fel!! Personligen hade jag inte medicinerat eftersom det inte uttalat rörde sig om vita pricken.

                            <font size="1">Citat från mig:</font id="size1">

                            <font size="1">Jag skulle kunna tänka mig att det är vita prick men är samtidigt fundersam när du säger att det bara sitter på gälarna. När mina slöjstjärtar och andra fiskar haft vita pricken har det alltid börjat på fenorna och i regel botats så tidigt att det inte blivit fler angrepp nån annanstans.

                            I första länken står det något om att hanarna får vita prickar på gälarna när de är könsmogna/leksugna.</font id="size1">

                            Hoppas fiskarna mår bra!!

                            // Jenny
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • the flerp
                              • May 2004
                              • 14

                              #15
                              Lenmar: Ja, tack till dig med, du var ju också åtminstone delvis inne på samma linje!

                              /THE FLERP

                              ps! Nico, Nemo och Fleppe (som ärendet gäller) samt Birger Brosa och Bullen (som är i ett annat kar) hälsar till alla som hjälpt till med att svara! ds.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=213689

                              Kommentar

                              Arbetssätt...