Akvarium anpassat för slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Akvarium anpassat för slöjstjärtar


    Hej!
    I dag har jag köpt ett 105 liters akvarium. Där ska jag ha mina två slöjstjärtar. Jag köpte det begagnat och jag fick alla tillbehör med. Och några fiskar praktbotior, siamesiska algätare, metal pansarmal, kuhlii ålar och en Ancistrus [Men jag har flyttat över praktbotiorna och siameserna i mitt andra akvarium 112 liter.]

    I akvariet har jag mycket växter. Jag vill ha en så bra miljö för slöjstjärtarna som möjligt hur vill de ha det i akvariet?
    Gillar de växter? Om man ger dem mycket vegetariskt ärtor mm äter de ändå upp växterna då??
    Jag ska flytta över dem i morgon just nu bor de i ett litet akvarium på 20 liter. Jag fick dem av en kompis när hennes akvarium sprack.
    Gustav har tipsat mig om Javaormbunke, javamossa och anubias växter och de har jag i akvariet nu men också en stor #61664; http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=53
    Och lite andra växter som jag inte sätt förut, men det är väldigt mycket!
    Kommer den att bli uppäten?
    I akvariet har jag grus som bottenmaterial eftersom att de gillar att gräva i det.

    Jag vill göra det så bra för mina slöjstjärtar som möjligt. (en vanlig och en med teleskop)

    Mvh/ Sarah
  • Nicke_Nyfiken
    • February 2004
    • 66

    #2
    Mina slöjstjärtar har aldrig ätit på växterna men det gör dom kanske.

    Obs. Glöm inte att ta bort skalet på ärtorna.

    Mvh
    Nicke

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      För mig har det funkat med flera andra växter när jag matade ofta. När jag drog ned på matningen började de dock att mumsa växter (och som en bonus även alger från glas och inredning).

      Personligen tycker jag att växter alltid är bra att ha i akvarium, då jag de ger ett bättre vatten och en naturligare miljö. Risken är ganska stor att de flesta akvarieväxter blir mat, men om de inte är dyra så kan du lika gärna göra ett försök. Om du skulle råka få lite gröna alger over inredningen och växterna så få inte panik. Även om det ser fult ut så gör alger ofta lika mycket nytta osm växterna och ser till att vattnet håller sig fräscht. Jag har sparat en grön matta över hela baksidan på akvariet och skrapar endast framrutan.

      Det var bra att du flyttade över några av de andra fiskarna tycker jag. Guldfiskar är inte alltid kompatibla med andra fiskar plus att de faktiskt är kallvattensfiskar och inte tropiska fiskar som de andra. Jag skulle nog flyttat på de andra också om jag hade plats, men jag tror inte att det kommer bli några störreproblem mer än att det blir fler fiskar som skitar ner i akvariet. Håll dock ett öga på de andra fiskarna och se till att alla får mat.

      De viktigaste faktorerna för nöjda och långlivade guldfiskar är dock först och främst bra vatten och sedan bra föda.

      Bra vatten uppnår man med regelbundna vattenbyten och bra filtrering. Vatten skall bytas varje vecka och då gärna 25-50%. Om man har möjlighet så kan man gärna byta oftare och mindre för då blir vattnet ännu stabilare. Viktigt att tänka på vid vattenbyte är att se till att vattnet man häller i har ungefär samma temperatur som det i akvariet och om det finns möjlighet att kranvattnet innehåller klor och andra elakheter skall man använda någon typ av vattenberedningsmedel. Om man vill ha extra bra koll på hur mycket vatten och hur ofta man skall byta det, så kan man skaffa ett nitrattest. Men om man sköter sina vattenbyten och inte matar överdrivet mycket, så skall det inte behövas.

      Vad det gäller filter så är det i princip alltid bättre med för mycket än för lite och då pratar jag framförallt om filtervolymen. Mycket filtervolym = bättre vatten (men ingen ersättning för regelbundna vattenbyten).

      En bra guldfisk-diet skall vara varierad. Mata med olika typer av mat så blir fiskarna gladare. Mata endast med mat avsedd för akvariefiskar plus lite grönt i form av ärtor (som givetvis skall vara skalade som Nicke säger). Jag matar med två olika sorters pellets avsedda för guldfiskar, två sorters flingor, spirulina, räkmix, ärtor och ibland frusen spenat. Om du har möjlighet, mata gärna lite mindre flera ggr om dagen istället för i en enda stor omgång varje dag.

      Jag ber om ursäkt om det är lite väl grundläggande råd jag ger. Du kanske redan vet om det mesta jag har skrivit, men då får du inte ta det som att jag tror att inte kan något .

      I framtiden kan det vara värt att skaffa ännu större akavarium till dina fiskar, men 100 liter borde räcka bra ett tag framöver. Men med ett större alvarium kan man förstås ha äänu fler guldfiskar... och 100 liter blir ett utmärkt lek/yngel akvarium .

      Annars tycker jag att du skall någon/några böcker om guldfiskar. Forum och internet i all ära, men det bästa finns förmodligen att läsa i böcker, det är iaf min erfarenhet.

      Jag tycker att det är jättebra att du uppgraderat ditt akvarium från 20 liter. Det är trevligt med någon som satsar på bättring och lyssnar på oss som inte gillar skålar. Lycka till och dela gärna med dig av framgångar och motgångar.
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #4
        Tack för svaren
        Nu har jag ialla fall fiskarna flyttat in i akvariet och de ser ut att trivas bra
        Jag ska hålla koll på växterna och om jag ser att slöjstjärtarna har ätit av dem får jag flytta växterna till mitt andra akvarium.
        Jag ska köpa guldfisk mat till dem, nu ger jag dem vanligt flingfoder.
        Hoppas att malarna (kuhlii, Ancistrus och Metallpansarmal) får lite mat slöjstjärtarna är ju så glupska

        Slöjstjärtarna håller ihop och simmar runt tillsammans i akvariet. Metallpansarmalen gillar dem han brukar hänga efter

        Just nu är det 24 grader i vattnet, är det lagom???
        Måste man vänta med att mata akvariefiskarna? Akvariet sattes ju igång i går.
        Mvh/ Sarah

        Kommentar

        • Chicke
          • May 2004
          • 64

          #5
          Har aldrig vart med om att slöstjärtar äter på växter...

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            24 grader går utmärkt. Personligen så tycker jag att man bör hålla lite extra koll och försöka få ner temperaturen om den sticker över 25.

            Skippa gärna matning 1-3 dagar i ett nytt akvarium. Detta p.g.a. att vattnet lättare blir förorenat i ett nytt akvarium då nyttobakterierna inte hunnit inrätta sig fullt än. Mata sparsamt när du väl börjar och se till att allt blir uppätet så fort som möjligt. Det är inget måste att skippa matningen, men det är förmodligen bäst att inte ta onödiga risker, även om fingrarna ser hungriga ut

            Mina guldfiskar blir mer och mer tokiga för varje dag. Om jag inte matat dem på 1-2 timmar så blir de helt tokiga och hänger vid framrutan och plaskar i vattenytan. Mat verkar vara det enda som existerar i den lilla hjärnan.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7

              Än så länge går det bra. De värkar trivas jättebra. De har fått sällskap av en ensam liten sebrafisk, den trivs bättre i det svalare akvariet än det tropiska som den bodde i innan.
              I början var det inte så vana vid cirkulationen i akvariet men nu har de vant sig och ibland simmar de fort runt i akvariet.
              Nu simmar de lite var och för sig och smakar på allt som kommer ivägen.
              Det är kul att se när de äntligen för "sträcka ut".

              Jag har sett "guldfisk pellets" i zoo affären jag ska köpa en sån påse nästa gång jag är där.

              Kommentar

              • ricke
                • February 2004
                • 352

                #8
                har du nan bild på dom?

                Kommentar

                • Lillebror
                  • June 2004
                  • 55

                  #9
                  En av min systers guldfiskar, Nico, blir alldeles tokig när man kommer fram och kör upp hela huvudet ovanför vattenytan när det är matdags. En verkligt glad krabat.

                  Precis som Gustav säger så är ett bra filter a och o. I ditt läge skulle jag nog satsa på ett Eheim 2010, om du inte vill använda ytterfilter, som pumpar 400 liter/timmen och har en filtervolym på 0,3 liter (mycket stort för ett innerfilter). Tänk på att guldisar tycker om syrerikt vatten men inte särskilt stark cirkulation. Fyra gånger vattenvolymen egentligen nästan i mesta laget, men det fungerar bra för mig. Tyvärr kan man inte reducera flödet i Eheim 2010. Tre gånger vattenvolymen är nog rätt optimalt om man placerar utflödet precis vid vattenytan för god syretillförsel.

                  /Lillebror
                  Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

                  Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

                  Kommentar

                  • Bubblan89
                    • November 2002
                    • 1220

                    #10

                    Ett eheim 2010 är det filter jag har
                    Mina slöjstjärtar är också mat tokiga, halva huvudena är över vattenytan och letar mat.
                    Man kan ju inte låta bli att slänga i lite flingor när de beter sig så

                    Jag har tagit bilder på akvariet och slöjstjärtarna. Välkommen in till min Zoon och titta =)

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #11
                      Ooh. Vilka fina fiskar... men vad små de är. Nästa svårt att tro att mina var så små för bara några månader sen. Bra att du dokumenterar, för då blir det lättare att se hur mycket de faktiskt växer.

                      Bli inte förvånad om svarten gradvis byter färg och blir "guldis" eller nått istället. Svart pigment kan vara rätt instabilt.

                      Angående cirkulation så har jag runt 5-10 ggr/h omsättning på vattnet i akvariet. Jag förhindrar för kraftiga strömmar genom att ha strilrör som jag dessutom borrat lite fler och större hål i. Om fiskarna inte trivs med cirkulationen så syns det på att de försöker gömma sig där det inte "blåser" så mycket.
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Bubblan89
                        • November 2002
                        • 1220

                        #12


                        Än så länge tycker jag att filtret fungerar bra de värkar inte tycka att det är för strömt om det blir det så kanske man kan sätta filtret mot kortsidan då blir det ju mindre cirkulation. (då får man nog sätta in en syresten så att det blir tillräckligt med syre också)

                        De har inte ätit av växterna än =)

                        Ja de är ganska små nu.
                        Jag ska antagligen ha en till slöjstjärt en kompis till mig har den i en skål hon tycker att den blivit för stor så den skulle nog trivas i mitt akvarium. I utbyte ska han få mitt lilla 20 l akvarium som hon kan ha guppys i

                        Kommentar

                        • GillarPutte
                          • June 2004
                          • 40

                          #13
                          Hej!
                          När jag var i djuraffären o köpte mina slöjstjärtar så var de noga med att man skulle köpa "hårdbladiga" växter eller andra växter som smakar illa, just eftersom slöjstjärtar gärna äter på växterna.
                          Men du märker väl om det fiskarna äter på växterna, o då får ddu väl fixa det efteråt...
                          Putte i Mitt hjäärta! (L)

                          Kommentar

                          • Bubblan89
                            • November 2002
                            • 1220

                            #14
                            Jag har köpt guldfisk pellets i dag.
                            De ser ut som små kulor som flyter på ytan. Slöjstjärtarna tyckte att de var mums jag såg den svarta teleskopfisken äta tre stycken samtidigt!
                            Kuhlii ålarna, metallpansarmalen och Ancistrus är inte lika glada. Kulorna flyter bara runt på ytan och de vill ju ha sin mat på botten. Jag slängde i en mal tabletter och alla fiskarna åt av den, det blev jättetrångt.
                            Jag tänkte köpa flingfoder som är anpassat för slöjstjärtar det kan ju malarna också äta av.

                            Kommentar

                            • Lillebror
                              • June 2004
                              • 55

                              #15
                              Det bästa granulatfoder man kan ge sina slöjisar är Sera Goldy Royal. Tyvärr är "kulorna" något för små för att mina största slöjfiskar, bortåt 10 cm exklusive sjärtfenorna, ska vara intresserade så de får nöja sig med vanliga guldfiskpellets som är bortåt 1 cm i längd.

                              Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

                              Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...