Diskussion avel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    Diskussion avel???

    Hej.Har en slöjstjärt som inte kan simma .Har haft den i ungefär 2 veckor.Den står och simmar fram och tillbaka.Däremot simmar den väldigt fort när den blir störd av rörelser t.ex.Är ovanligt "slimmad slöjstjärt typ Comet.Den verkar inte veta hur man gör när man är en slöjstjärt.Den är inte sjuk.Däremot vädigt liten.Fast inte minder än de andra slöjstjärtarna varit.Äter gärna och kommer fram till akvariekanten!!
    Funderar på om det kan vara all inavel som slöjstjärtar utatts för??
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    #2
    Att den faktiskt kan simma bra, men inte gärna vill göra det, vet jag faktiskt inte vad det beror på. Är inte något som jag skulle relatera till inavel.

    Den selektiva aveln hos fiskarna , mot längre och "finare" fenor, leder ju däremot till att fiskarna simmar klart sämre. Hur dåligt de simmar beror på vilken typ av fenor de har. De som simmar allra sämst är de typer som saknar ryggfena, som ranchu, liohead, celiestal och bubble-eye.

    Ds slimmade fiskarna, med enkla fenor brukar även vara de bästa simmarna, så varför din fisk inte är så förtjust i det vet jag faktiskt inte. Om man bara visste hur kuggarna rörde sig i en fiskhjärna ibland, så skulle allt bli så mycket enklare

    Den kanske ändrar beteende när den blir äldre, men om inget annat verkar fel så lär det inte vara någon fara.
    http://www.svekub.se
    Min Zoon

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej Gustav.Är du uppe fortfarande??
      Jag hoppas det men har haft så länge nu den borde ha acklimatiseriat sig.Har flyttat den till ett annat akvarium för att se om det är de andra slöjstjärtarna som stör den.Men tror inte det.Har haft andra slöjstjärtarsom direkt "kommit in i gruppen".Har placerat den i ett annat akvarium för att se om den börjar bete sig normalt.Börjar den inte göra det får jag fundera på andra åtgärder.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • Gustav
        • February 2004
        • 377

        #4
        Jo, jag är vaken. Sitter och "pluggar" .

        Eftersom du säger att den gärna äter och i övrigt verkar må bra så skulle jag stoppa tillbaka den med de andra slöjstjärtarna och vänta och se. Så länge den äter och ingen annan skadar den, så tycker jag det verkar vara bra.
        http://www.svekub.se
        Min Zoon

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Hoppas du klarar "tentan".Inger vidare att sitta på www.zoopet.com när man ska plugga!! ;-)
          Tyvärr tror jag inte den kommer att fungera.Den borde ha gjort det efter två veckor.Det är en dubbelfend slöjstjärt inte en enkelfenad trots sin likhet med "Comet".Tror inte den har "koderna"
          för hur den ska bete sig.
          Du pratade tidigare om socialt beteende hos slöjstjärtar och jag tror den har missat något.Det brukar inte vara några problem.Jag tror att det är själva kroppsfoemen tillsammans med fenorna som gör att den inte fungerar.
          Därav min diskussion om avel!!
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Hej kan meddela att slöjstjärten som inte kunde äta från botten börjat bete sig som en slöjstjärt ska göra..Den har fått sällskap och har fått simma i lite vatten med ganska strömt vatten.
            Har fått flingor samt röda mygglarver (pellets ibland) så den har varit tvungen att leta bland bottengruset. :-)
            Obs Vill inte ha någon förnumstig kommentar från Gustav.
            Är bara glad!!!
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Gustav
              • February 2004
              • 377

              #7
              Grattis!
              http://www.svekub.se
              Min Zoon

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                Tack för det !! trots att jag avböjde kommentar.
                Men den är fortfarande lite konstig.Simmar snett ibland :-
                Det är ungefär som den inte kan hålla balansen??
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #9
                  Du avböjde ju bara en förnumstig kommentar (vilket jag gav nu istället, men ändå
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • -BiGGan-
                    • June 2004
                    • 21

                    #10
                    Jag brukar säga att mina slöjstjärtar inte kan simma fisksim....
                    Utan att de simmar snarare hundsim...
                    De kan stå still i flera minuter å paddla med de främre fenorna, eller hålla en fena still å paddla med den andra... För att sedan skifta efter ett tag.
                    hehe ser rätt kul ut, men det måste väl vara rätt jobbigt, båda mina slöjstärtar e lite "mulliga" så det beror väl på det... de kan ju vifta med stjärtfenan å så men fort går det inte...

                    Men man kan inte annat än att älska dem!
                    *Man lär sej hela livet, även imorgon också...*

                    Kommentar

                    Arbetssätt...