Botia kubotai(Botia"polka dot")Hur är denna sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ami
    • March 2002
    • 294

    #16
    Tack för en toppenlänk.Ja,det är ngt.visst med Botier.Men vad ska man köpa dessa? Det är frågan det.Man kan ju inte åka 30-40mil(enkel resa) för att köpa dessa.Typ ex.vis "sadelbotia",rostrata,o "polka dot".Men vilka fina botia-sorter det finns.mvh HF(ami)

    Kommentar

    • Egalia
      • December 2004
      • 20

      #17
      Jag har 4 st som jag köpte som "Pakistan Botia". Mina är fantastiskt trevliga och nyfikna. Välkomnar alla nya fiskar snällt och har aldrig visat några tecken på aggressivitet. Dom äter allt och "klickar" om det är något extra gott dom kivas om.

      Rekomenderar väl dom egentligen inte eftersom alla är viltfångade och enligt mig en onödig industri när det finns så många vackra fiskar som kan odlas. (Jag var okunnig och köpte dom utan att fråga...)

      Kul iaf att det börjat pratas om dom eftersom jag inte har vetat alls vad det var för art jag hade här hemma.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=337480

      *****************************************

      "We, who have a voice, must be a voice for the voiceless"

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #18
        ett par sånna vill jag ha =)
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • San
          • July 2004
          • 118

          #19
          Har haft mina fyra i snart tre år, det är en underbar fisk som inte bråkar med några andra eller inom sin lilla grupp. Alltid framme och jätte nyfikna. Köpte dom för att jag inte ville ha praktbotia, tyckte att dom blev för stora, och ångrar inte att det blev Polka Dot.
          Susanne

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #20
            san aightt =)

            hur stora blir polka dot? de fungerar väll tillsammans med ett stim praktbotier?
            bör man ha ca 4-5st av dessa, eller kan man ha 1hona och 1 hane.
            är det lätt att få tag i denna fisk? vad kostar den?

            Mvh amaro =)
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • San
              • July 2004
              • 118

              #21
              Tror nog att dom ska fungera med ett stim praktbotior, man bör nog ha 4-5 st, dom är mer aktiva och mindre skygga då. jag ser ingen skillnad på könen, men jag tror att jag har sett någon form av "parningsdans" mellan två av dom, vid ett fler tal tillfällen. dom tycker även om att sitta på stenarna i utblåset från pumpen, verkar som dom gillar när det blåser om öronen på dom. Här Tyresö på våran lilla fina affär finns dom titt soom tätt, runt 70-90kr/st tror jag dom ligger på. Ja det är en av familjens favoritfiskar och barnbarnets älsklingsfiskar det var det första vetenskapliga namnet som han lärde sig på av våra fiskar, och han är två år.
              Susanne

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #22
                Mina polkadoter är helt underbara! Jag har dem tillsammans med pakistanbotier och de stimmar tillsammans och är snälla med alla.
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #23
                  låter bra. jag ska nog skaffa några stycken om ett tag. (letar större kar)
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • jolon
                    • December 2002
                    • 1075

                    #24
                    Ursprungligen postat av San
                    Tror nog att dom ska fungera med ett stim praktbotior, man bör nog ha 4-5 st, dom är mer aktiva och mindre skygga då. jag ser ingen skillnad på könen, men jag tror att jag har sett någon form av "parningsdans" mellan två av dom, vid ett fler tal tillfällen. dom tycker även om att sitta på stenarna i utblåset från pumpen, verkar som dom gillar när det blåser om öronen på dom. Här Tyresö på våran lilla fina affär finns dom titt soom tätt, runt 70-90kr/st tror jag dom ligger på. Ja det är en av familjens favoritfiskar och barnbarnets älsklingsfiskar det var det första vetenskapliga namnet som han lärde sig på av våra fiskar, och han är två år.
                    I Farsta så tog dom 240 för fyra, kan man ha dom med räkor föresten? (Borde inte vara några problem men bäst att kolla )
                    My internet should be readonly.

                    Kommentar

                    • San
                      • July 2004
                      • 118

                      #25
                      Jag har mina med amanoräkor, tror inte det fungerar med dvärgräkor, dom äter gärna rom och små yngel, har inte haft ett yngel i karet sen dom kom.
                      Susanne

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        Ursprungligen postat av San
                        Jag har mina med amanoräkor, tror inte det fungerar med dvärgräkor, dom äter gärna rom och små yngel, har inte haft ett yngel i karet sen dom kom.
                        Förvånar mig inte alls.... botior är ju rätt så matfriska och snabba.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • NMA
                          • July 2006
                          • 125

                          #27
                          jag undrar också hur stora dom kan bli. Har sett väldigt olika uppgifter om detta, allt från 10cm till 2cm som maxlängd. Det är ju en viss skillnad om man säger så...
                          www.jonika.nu

                          Kommentar

                          • Wenner
                            • December 2007
                            • 9

                            #28
                            Det jag har hört och läst är ca: 10 cm
                            Just nu har jag 4st (4-5 cm atm) som kamperar med 11 tigerbarber, 1 ancistrus och 1 L204

                            Jag har inte sett mycket till stimbeteende mellan de fyra fiskarna, för det mesta är de runt och leker antingen i strömmen, eller glider runt längs botten. På morgonen brukar de vara spårlöst försvunna, troligtvis gömda i något favorithål. En av dem har fått för sig att det titt som tätt kan vara skoj att stimma med tigerbarber, vilket faktiskt verkar accepteras av alla inblandade. T.o.m. vid matdags kan de hålla sams.

                            Däremot brukar l204 (randig pleco?) på 6-7 cm vara ganska aggresiv mot dem vid matning. De sjunkande matpellets jag ger till honom brukar han försvara ganska aggresivt mot framförallt mina botior. Botierna verkar ha respekt för honom och försvinner bort

                            Kommentar

                            • conyds
                              • June 2015
                              • 12

                              #29
                              Arken Zoo i Falun hade gott om dom idag lördag15/10 i alla storlekar för 89 kr/st. jag ville ha tag i fina praktbotiior mot sniglarna i mitt akvarium, vet någon om polka dotbotiorna är lika bra snäckdödare. hade praktbotior för några år sedan när jag hade problem med snäckor dom gjorde rent på några dagar, hur är det med polka dot? är dom lika bra? att hålla efter snäckor?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...