Få guldfiskyngel inomhus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    Få guldfiskyngel inomhus?

    Hejsan svejsan. Det var mycket roligare att hänga här på forumet än att plugga till tentan upptäckte jag...

    [1] Ja ja, min kompis har en guldfisk som visat sig vara en hona, för den vill inte sluta lägga ägg. Den lägger ägg 1 gång i veckan. Nu undrar jag om guldfiskar kan få överlevande yngel om de lever inomhus i akvarier?

    [2] Ett problem är att det inte finns någon hane. I djuraffären sa de att de inte kan se skillnad på honor och hanar, och att det är omöjligt, eller i alla fall mkt svårt, att få några yngel. Någon som har tips på hur man får tag på en hane (garanterat)? Gäller det för guldfiskar såsom för slöjstjärtar att hanarna får vita prickar på gälarna vid könsmogen ålder?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ja, kan vara svårt att se, och inte vid könsmogen ålder utan när han har en hona att uppvakta.
    Vad jag vet så lägger normalt inte honan rom om det inte finns någon hane, hon absorberar rommen som hon inte lägger under förvintern för att på senvintern/tidig vår börjar sätta rom.

    Ja, de kan leka i ett akvarium om förutsättningarna är de rätta.
    En Guldfisk leker flera gånger under sommaren.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      Jag tror aldrig jag har hört om en ensam guldfiskhona som lägger ägg, men om den är ensam i akvariet så måste det väl vara så.

      Det går helt klart att odla guldfisk hemma i akvarium, men man måste ha ett separat yngelakvarium eftersom föräldrarna så klart de lekt färdigt börjat äta upp alltihop. Ett lagom stort yngelakvarium sägs vara runt 100 liter.

      Att se skillnad är lite lurigt, men det går att se halvbra på s.k. "breeding tubercules" när fiskarna är leksugna (kan dock visa fel, vilket det gjort för mig, honan fick alltså dessa prickar på gälarna, men inte hanen), på analöppningens utseende eller på formen på fisken. Nomarlt går det inte alls att könsbestämma de små fiskar man ser i akvariebutiken.

      Om man garanterat vill ha en hane är nog det enda sättet att antingen föda upp flera stycken och hoppas på det bästa eller köpa en av en privat uppfödare eller liknande. Det bästa i så fall är väl att kolla i sin lokala akvarieförening, annonsera här på Zoopet och fråga sin lokala akvariehandlare om han/hon känner någon som har en fisk "över".

      Om man seriöst funderar på att föda upp guldfiskar/slöjstjärtar, så rekommenderar jag att köpa någon bok i ämnet. Själv har jag "Goldfish Breeding & Genetics" och "Fancy Goldfish: A guide to care and collecting". Om man inte har slöjstjärtar, utan bara "vanliga" guldfiskar så kanske dessa böcker inte ger riktigt samma valuta för pengarna.

      Heh... jag har också tenta snart, på torsdag t.om. Men det är klart roligare att hänga här på Zoopet .
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Vala
        • April 2004
        • 73

        #4
        hmmm... det är väl en ovanlig guldfisk i såna fall, för nån guldfiskhane har hon inte. Vi får börja sökandet efter en till henne. Men efter att honan lagt äggen, hur lång tid tar det tills hanen befruktar dem, dvs när måste man flytta föräldrarna? Som det är nu så käkar hon upp äggen efter hand.

        Jag införskaffade nyligen ett par böcker, dels den du nämner Gustav "Fancy Goldfish; A complete guide to care and collecting" samt "The essential goldfish". Jag har dock inte haft tid att läsa dem ännu, det ska jag göra i sommar. Om två dagar börjar sommaren...

        För övrigt; om man har två olika sorters slöjstjärtar; kan de få fiskyngel tillsammans? Jag tänker då på mina två, en teleskop och en oranda. Om det nu skulle falla sig så att det är en hona och en hane.

        Ett par frågor till: Jag vet faktiskt inte vad min oranda är för sort, hon/han är helvit med röda fenor. Hur länge dröjer det till "det bubbliga på huvudet" blir synligt stort?

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/gf-m.htm
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            På martas länk finns en massa nyttig information, men du lär hitta ännu mer i dina böcker, som även lär besvara alla dina frågor. Jag gör dock ett försök ändå, så får du kontrollera i böckerna om ett par dagar.

            Hanen befruktar i princip omedelbart och så fort fiskarna slutar med lekbeteendet så är det dags att flytta på dem. Om man använder flera hannar per hona, så måste man genast flytta de som inte intresserar sig för leken, för de börjar äta äggen med en gång.

            Alla guldfiskar kan para sig med varandra, även den vilda formen, då alla tillhör samma släkte. Om man slutar utföra selektiv avel på guldfiskarna så kommer avkommen med tiden att allt mer återgå till ursprungsvarianten. Om man parar en teleskop och en oranda så kan avkomman bli allt där emellan och lite till. Det kan bli alla möjliga färger, fenor, huvudväxter och ögon. Få av fiskarna kommer att bli fina "fancy"-varianter, men en stor del bör åtminstone bli livsdugliga utan större defekter.

            Din fisk är nog vad man beskriver som just "vanlig" oranda. Mer bestämda variationer på orandan är red-cap och korsningar som pearlscale oranda (crown-pearlscale) m.m.

            Hur stor och när huvudväxten börjar utvecklas beror på gener och på maten. För att stimulera huvudväxt skall man mata med proteinrikt foder ofta. Det finns även speciella dieter för att förbättra huvudväxt som t.ex. Hikari Lionhead. Denna saluförs dock inte i Sverige enligt min akvariebutik. Vad jag kommer ihåg så tar huvudväxandet som mest fart efter 1-2 år, men vissa fiskar utvecklar den aldrig och de kallas för "egg-fish".

            När du har kollat igenom böckerna så får du gärna lämna en recension här på forumet. Särskilt på "The Essential Goldfish" som jag inte har läst.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...