Sjuk slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelleb
    • June 2004
    • 3

    Sjuk slöjstjärt

    Hejsan,

    Min slöjstjärt klarade inte helgen. Brorsan glömde att mata honom och nu lever han men klarar inte att äta ens... Vad göra? Jag har bytt vatten succesivt... är det någon som har några tips? Har inte lust att ta livet av honom....
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    En Slöjstjärt blir inte sjuk av att vara utan mat under några dagar.
    Fortsätt att byta vatten om du inte har tester så du ser om vattnet är bra.
    När någon har problem med sina fiskar är det lättare att få hjälp om man beskriver sitt akvarium, vattenkvalite, filter/pump, skötsel och vilka fiskar som är i det
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • pelleb
      • June 2004
      • 3

      #3
      Okej, lite mer info kan väl vara bra... min slöjstjärt rör sig knappt, och jag har från djuraffären fått reda på samma sak, att dom klarar sig utan mat ett tag! Däremot kan jag skönja några svarta fläckar på kroppen, vet inte riktigt vad det kan vara? Det visste inte dom heller och ville inte föreslå någon medicin?

      Jag är lite orolig för att han plågas. Och funderar faktiskt på att avliva honom! Vad är i så fall det skonsammaste sättet? Men jag hoppas han repar sig...

      Kommentar

      • pelleb
        • June 2004
        • 3

        #4
        Kan också tillägga att fisken bor i en liten 10 liters skål! Anledningen till detta är att jag fick den och djuraffären ville inte ha tillbaka den? Hade ju inte råd att köpa ny, så tanken var att den skulle överleva till iaf nästa vecka då min mamma tänkte förbarma sig över den lilla kraken i sitt 500 liters akvarie...

        Eftersom fisken mårganska kasst just nu så antar jag att delvattenbyta succesivt är det enda jag kan göra och se om det blir nån förbättring...

        Kommentar

        • Nicke_Nyfiken
          • February 2004
          • 66

          #5
          Det bästa sättet att avliva en fisk är att skära av huvudet med en vass kniv eller använda en vass sax och klippa av det.

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            Ett par dagar utan mat skadar som det redan sagt omöjligen en slöjstjärt. Jag tycker att det var bra att din bror inte matade när du var borta, för det blir lätt övermatat i en så liten skål.

            Byt vatten typ 20% vatten varje dag och håll tummarna. Om fisken repar sig, så se till att skaffa ett nytt akvarium till den och slänga skålen i glaskrossen. Ett 500 liters låter som ett bra hem om det inte är bebott av elaka fiskar.

            Det var rätt av affären att inte rekommendera någon medicin när de inte visste vad problemet var. Att medicinera fel är oftast farligt. Jag tycker dock att du kan tilsätta två teskedar salt till skålen ungefär var 12:e timma upp till totalt 6 teskedar (enligt rekommendation från http://www.goldfishinfo.com/salt.htm). Det lär i alla fall inte göra saken värre, men möjligtvis bättre. Använd vanligt bordssalt utan jod.

            Att ha guldfisk (och i princip alla andra sorters fiskar) i skål slutar aldrig väl. Den bästa grunden för en guldfisks hälsa är ett stort akvarium med bra vatten.

            Om det verkar som om fisken går bortom all räddning så får du samla mod och göra som Nicke_Nyfiken sa. Lägg fisken i en plastpåse och om det är en mindre fisk, ta en sax och klipp precis bakom gälarna. Jag vet att det känns hemskt, men om man bryr sig om fisken så får man se bortom sin egen bekvämlighet.

            Hoppas det löser sig och hoppas att du förstår att det tyvärr blir så här om man har fiskar i en så liten skål. Sen att affären säkert sa att det gick jättebra och därmed lurade dig är inte ditt fel. De verkar lura en massa fiskar in i den klotformade dödsfällan varje dag.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...