Skötsel!! Snälla hjälp mig ordenkligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gud bevare Tsaren
    • April 2004
    • 276

    #16
    Nå, vet du, man ska inte ljuga för sina föräldrar. Jag gjorde det emellanåt också, när jag var i din ålder, och en gång utnyttjade jag glansen på mina axelklaffar för att gå till sängs med en söt tjej. Det är något som fortfarande ger mig dåligt samvete. Man måste lära sig att göra det rätta. Då sover man bättre på kvällarna.

    Spela med öppna kort. Berätta att du bara måste ha ett större akvarium och förklara att ett 60L "start kit" inte kostar hela världen. Nu vet du ju i alla fall vad du ska önska dig på födelsedagen.

    Hälsningar,

    /GBT

    Kommentar

    • imported_n/a
      • May 2004
      • 61

      #17
      Jag får inga presenter av mina föräldrar på min födelsedag (Ibland får jag en tårta)

      Kommentar

      • Nicke_Nyfiken
        • February 2004
        • 66

        #18
        Jag hade bytt 4liter vatten varje dag eftersom du inte har någon pump.

        Sen skulle jag skaffa ett större akvarium.

        Kommentar

        • imported_n/a
          • May 2004
          • 61

          #19
          Kallt eller varmt vatten?

          Kommentar

          • Nicke_Nyfiken
            • February 2004
            • 66

            #20
            Du kan försöka få det till samma tempratur som det som redan finns i skålen annars är det bättre med lite kallare än för varmt.

            Kommentar

            • imported_n/a
              • May 2004
              • 61

              #21
              Jag har bytt ca 4liter vatten mot nytt vatten. Men deras skit är i stenarna, vad ska jag göra med deras skit då?

              Kommentar

              • Nicke_Nyfiken
                • February 2004
                • 66

                #22
                Ja, du får nog försöka få upp det på något sätt. Du kanske har en håv som du kan fiska upp lite skit och stenar i och skölja av dom.

                Akta glaset om du rotar runt bland stenarna så att du inte repar glaset för då kan det spricka och du har vatten och fiskar på golvet.

                Kommentar

                • Linn.c
                  • July 2003
                  • 128

                  #23
                  För att få bort smutsen på bottnen stoppar du helt enkelt ner en slang i gruset och suger upp vattnet med den. Då förjer skiten med. Det finns särskilda slangar för detta, men man kan göra en billig själv.


                  Hälsningar
                  Linn
                  Besök gärna min zoon:

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • May 2004
                    • 61

                    #24
                    Hur gör man billig själv?

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #25
                      Jag har ett utmärkt förslag på en lösning. Enligt Svensk lag så har du som underårig inte rätt att ingå avtal utan målsmans sammtycke. Detta innebär att köpet du gjort är ogiltigt om din mamma inte ville att du skulle köpa det från början. Vilket innebär att du har rätt enligt lagen att gå tillbaka till affären mede hela kittet och få pengarna tillbaka. Då har du löst allt på en gång.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Gud bevare Tsaren
                        • April 2004
                        • 276

                        #26
                        Tropfrog: Behagar min herre skämta ? Jag är förvisso ingen expert på avtalsrätt, men om det är avtalslagen eller konsumentköplagen du åberopar (ange alltid lagrum), så är det du säger knappast tillämpligt i just detta fall och givetvis fullständigt felaktigt.

                        Tänk om folk kunde sluta uttala sig om saker de inte vet någonting om...






                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #27
                          Nja, med mina 10 poäng rättsvetenskap kanske jag inte kommer så långt, men jag skall göra ett försök att sammanfatta vad som sades på kursen och vad som stod i lagboken (jag har ingen här så det får du ha överseénde med). Detta finns att finna i avtalslagen och är i allra högsta grad tillämpligt och inte ett dugg felaktigt. Att affärer ändå låter underåriga köpa i sina butiker beror givetvis på att dom antar att dom har tillstånd att handla av sina föräldrar. Näst intill alla köp som sker mellan underåriga och affärer är just med tillstånd från vårdnadshavare. Men i ett fall där en underårig har handlat något utan förälders sammtycke så har föräldern rätt att återlämna varan och kräva pengarna tillbaka. Detta för att ett avtal med en underårig är alltid ogiltigt utan förälderns sammtycke. Det är datumet som köpet gjordes som räknas, så även om den underåriga har hunnit bli myndig innan köpet hävs så skall köpet kunna räknas som ogiltigt. Sen finns det lite om rimlig tid och sådant också, men det går jag inte in på nu.
                          Om du vill att jag skall leta upp den exakta lagtexten och det exakta lagrummet så kan jag göra det. Dock så kommer det att ta ett tag efterssom terminen går mot sitt slut och man har alldeles för mycket just nu.
                          Men oavsett vilket så diskuterar vi nu något helt annat än akvaristik. Denna debatten är du välkommen att föra utanför detta forumet, kontakta mig gärna på mailen så skall jag försöka att hjälpa dig att hitta rätt.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • martal
                            • May 2004
                            • 618

                            #28
                            Den här tråden blir roligare och roligare!!Finns det inget annat man kan ventilera.!!.
                            Under tiden får detta "barn" precis som han vill.Han driver med alla är det ingen som förstått det!!
                            Det här behöver du veta
                            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                            Kommentar

                            • Tricella
                              • October 2002
                              • 1052

                              #29
                              Jag tycker att du bör skaffa dig en syrepump så att fiskarna kan få något sånär bra vatten i skålen. På syrepumpens slang som du lägger i skålen kan du fästa lite filtervadd som bubblorna åker igenom.

                              Om du inte kan skaffa syrepump så får du byta vatten ofta...ca hälften varje dag (svagt kallt). Smutsen bryts ned efter en stund, men en gång i veckan när du gör vattenbyte så kan du kanske röra om lite i skålen så att vattnet du tar bort har mycket smuts...

                              Jag gillar inte att man har fisk i skålar, men det finns ju tyvärr att köpa så då får man ge råd efter hur läget är nu...

                              Jag anser att det är SKANDAL av handlare som gått utbildning om hur djur (fisk) skall hållas men ändå tillhandahåller skålar att ha fisk inuti. Det visar faktiskt lite hur pass seriös zoohandeln är för tillfället. Om jag var butiksansvarig/ägare så skulle aldrig något sådant komma in i butiken!


                              Till sist tips till dig Mattias14:

                              *Läs de råd du får här och försök att följa dom då många är duktiga akvarister...

                              *Kolla upp de länkar som några tipsat dig om då man lär sig mycket genom att läsa...

                              *Fråga före innan du går och köper något som du inte vet något om...det är väldigt bra att veta om detaljer innan man går till zooaffären. De som säljer vill sälja allt möjligt och omöjligt till dig.

                              Kommentar

                              • Mcoist
                                • May 2003
                                • 296

                                #30


                                Det där om lagen som tropfrog snackar om kan ju faktiskt vara intressant inget som står i konsumentköplagen vad jag mins har inte det exakt framför mig men du får gärna återkomma med exakta fakta om lagen.

                                Kan vara intressant att veta.

                                Sen skriv inte mer i tråden killen har fått sin chans i gamla trådar. han borde veta vad som gäller.

                                Tycker inte man borde sälja skålar med guldfiskar däremot en skål med kamphane funkar däremot tycker jag den lilla kuben som kjell o CO säljer borde förbjudas för kampfisk typ 1 liter med en halogenlampa över tror du den värmer vattnet eller.

                                Nej säljs för mycket SKIT helt enkelt.
                                4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                                1st 540L som skall limmas och repareras.

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                                Kommentar

                                Arbetssätt...