Guldfiskar-tokryck!!!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Guldfiskar-tokryck!!!???

    Jag märkte ida när jag närmade mej akvariet, för att ge mina älsklingar lite mat, att dom blev helt tokiga. Dom simmade nästan okontrollerat runt, runt precis som om dom blivit skrämda. Men jag gjorde ju inget konstigt. Sen låg dom o tryckte på bottnen, alla på samma ställe. Jag hällde i lite mat men det tog ett tag,till skillnad mot normalt, innan det tog av den.
    Vad kan detta bero på egentligen??

    Tacksam för svar!!!
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    #2
    De verkar helt klart stressade av någonting och min första gissning är att det är dåligt vatten som är stressfaktorn.
    http://www.svekub.se
    Min Zoon

    Kommentar

    • ÅsaF
      • April 2003
      • 79

      #3
      Kolla så att inte vattnet är för varmt.

      Kommentar

      • Sulan
        • October 2003
        • 105

        #4
        Fast dåligt vatten vet jag inte, jag byter 1/3 varje vecka.
        Och temperaturen e väl kanske något lite varmare än annars men något lite kan det spela så stor roll. Guldfiskar e väl ganska så tåliga fiskar.
        Allt har varit jättebra under en lägre tid men de var just nu imorse som dom fick tokfnatt.

        Kommentar

        • Sulan
          • October 2003
          • 105

          #5
          När jag tittar på håll på akvariet så simmar de runt lungt som om ingeting va fel.......
          Har funderat på att sätta ut dem i dammen i sommar, just för att jag e orolig att det ska bli för varmt inne. Men det e ju inte så varmt ute nu precis, som det kan bli på sommaren.
          Vill ju inte att de ska må dåligt!!!

          Kommentar

          • Diskusludde
            • September 2003
            • 156

            #6
            om akvariet står så att det kastas skuggar av solen till exempel när du går förbi så kan dom bli skrämda av skuggorna. flytta då gärna akvariet till ett annat ställe där inte detta sker. eller dra för något så att det inte händer.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

            vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

            Kommentar

            • Sulan
              • October 2003
              • 105

              #7
              Jaha fast jag tänkte på det när jag placerade det där, att solen inte skulle lysa på det. Det e liksom när man går emot det bara som de blir tok-knasiga. Och då blir det inga skuggor, jag testade precis ;o).

              Någon som har nån annan idé???

              Tacksam!!!

              Kommentar

              • Diskusludde
                • September 2003
                • 156

                #8
                ibland så blir det bara så att dom blir skraja men det brukar lungna sig. inget att vara orolig för fast du kan ju kolla om dom värkar sjuka. typ andas häftigt,sår,brickar,löss,håll med mera. fast då så brukar dom bli lungnare om dom är sjuka men men.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Lyd Gustavs råd och kolla vattnet, när Guldfisk är skygga är det till 99% fel på vattnet.
                  Det kanske har blivit varmare i vattnet så du behöver öka cirkurlationen för bättre syresättning.
                  Åska och snabb förändring av luftrycket kan också påverka dem, men ofta då till lek.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Solo
                    • December 2003
                    • 142

                    #10
                    Jag vet ju inte hur det ser ut hos dig men här kommer en funderare. Om ditt golv är för stumt så fortplantar sig stötarna från dina steg, dessa ger sig sedan tillkänna i akvariet och stör fiskarna. Det skulle kunna förklara varför dom blir oroliga när du kommer, men det förklarar inte varför det inte var så förut. Hoppas att du kommer tillrätta med problemet. Mvh Solo
                    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                    Kommentar

                    • Sulan
                      • October 2003
                      • 105

                      #11
                      Himla lustigt men har nu under kvällen testat att komma från flera håll och nu blir de inte rädda. Fattar ingenting känns det som.
                      Men jag ska kolla vattnet imorgon o se om det är problemet.

                      Får se vad svaret blir!!!

                      Kommentar

                      • martal
                        • May 2004
                        • 618

                        #12
                        Är du säket på att alla är rädda??Hur var det förut??jag har flera slöjstjärtar och två av dom kommer alltid fram till kanten när jag kommer fram till kanten.Den andra har aldrig kommit fram och böjer jag mig fram så simmar den snabbt iväg.Har dessutom en ny slöjstjärt och den vågar definitivt inte komma fram.Har aldrig sett det betendet men vet att slöjstjärtar är känsliga för infektioner och att det inte är en inte alldeles lätt fisk att ha.
                        Det här behöver du veta
                        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #13
                          fortsättning!Tror inte det är vattnets kvalite.Har haft slöjstjärtar i så skitigt vatten att man knappt såg fiskarna.Låter ärligt talat som galna kosjukan eller rabies men det kan ju inte vara.Låt dom vara ifred och så får du se imorgon.Kanske inte heller ge någon mat förrän på kvällen. :-)
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • Gustav
                            • February 2004
                            • 377

                            #14
                            marta: Hur gick det med "dina" blödande teleskopögon?
                            http://www.svekub.se
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #15
                              Hej gustav!.Har läst dig på forumet och du är flitig.:-).Den svarta teleskopfisken mår bra.Den har aldrig varit påverkad bortsett från blödningen i ögonen som inte har gått tillbaka men bleknat något.Var förmodligen lek med den andra teleskopfisken.Har sett hur den (är mycket större) trycker in den svarta teleskopfisken i hörnen på akvariet eller mot marken.Tror det är revirbeteende??men visste inte att slöjstjärtar också har det så tydligt.!!
                              Undar vad det är med Sulans slöstjärtar??fiskarna borde vara "nervösa" hela tiden tycker jag även om ingen är vid akvariet!!
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...