Hur ska jag sköta mina fiskar? Hjälp!!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawe
    • May 2004
    • 279

    #76
    Mattias14: När jag var liten hade jag en slöjstjärt i en 4 liters skål. Den levde i 6 år och verkade jättepigg. När den dog så visade det sig att den hade styrts från små små maskar som bosatt sig i honom och att han egentligen dog mycket tidigare. Men det gjorde ingenting, huvudsaken var ju att jag tyckte att det var kul att ha fisk, eller hur.

    Vänligen
    Kawe

    Kommentar

    • Johan W
      • May 2004
      • 40

      #77
      hehe...ungefär som i filmen Puppet Masters

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #78
        Ett tips Mattias på luna zoo finns det ett 61 liters akvarium för 698 kr, och då får du med pump, doppvärmare, lampa mm.
        Köp det istället.
        Ett filter kommer att kosta 199-250 kr.

        Kommentar

        • imported_n/a
          • May 2004
          • 61

          #79
          698 är fortfarande dyrt!

          Kommentar

          • imported_n/a
            • May 2004
            • 61

            #80
            Du hade ju 4liters skål! Varför klagar ni då på min skål som är mycket större än din iaf? =)

            Kommentar

            • tälje
              • May 2004
              • 177

              #81
              nu får du ge dig mattias du har fått svar av oss
              om vad vi tycker om din skål.

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #82
                Han driver med dig så LÄGG AV Mattias.Det är inte speciellt roligt att prata om samma sak hela tiden.Ingen är intresserad.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • Kawe
                  • May 2004
                  • 279

                  #83
                  Ursprungligen skickat av Mattias14
                  Du hade ju 4liters skål! Varför klagar ni då på min skål som är mycket större än din iaf? =)
                  Suck. Jag hade hoppats att du skulle förstå Mattias. Tycker inte du att det vore en bra ide att ha en hobby som du själv kan finansiera om nu inte dina föräldrar kan hjälpa till. Det skulle ju innebära att fler av de du älskar skulle leva längre, visst vill du väl det? Har du inte någon kompis med akvarium som skulle kunna ta hand om dina fiskar ett tag, bara tills du eller din familj har lite mer ordnad ekonomi. Jag förstår att det känns tungt att lämna ifrån sig fiskarna iom att du stulit från dina föräldrar för att kunna köpa dom, men samtidigt får du se det som att du har lärt dig en läxa för visst vill du väl inte göra det värre?
                  Nu har jag verkligen försökt vara seriös så jag hoppas verkligen att även dina inlägg varit det.

                  Vänligen
                  Kawe

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #84
                    Men himmel - det är en 41-årig herre som driver med oss Zoopetare. Han har medlemsnamnet Mattias14 medan hans epostadress är mattias63 - klart som korvspad. Han har väl inget bättre för sig... ;O)
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      • May 2003
                      • 1831

                      #85
                      698 är fortfarande dyrt!
                      jag tycker själv att det är ett bra pris för ett sånt akvarium. Om du inte nu har råd till något av det så varför köpa fisk överhuvudtaget?
                      Med vänlig hälsning
                      Alexander

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • May 2004
                        • 61

                        #86
                        Vissa här i detta Forum tror att jag driver. Det gör jag absolut INTE!
                        Är 13år gammal, ny med fiskar och har lärt mig några fisknamn o sånt i denna sida.

                        Undrar ni varför min E-post är Mattias63 är för att Mattias13 var upptaget. Finns vissa som heter EXEMPEL; Jonas98 (Betyder det inte att personen är född 93 eller är 93år gammal)!

                        Kommentar

                        • ricke
                          • February 2004
                          • 352

                          #87
                          jag tycker du ska LÄMNA TILLBAKA DOM!!!

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            • April 2003
                            • 264

                            #88
                            Om nu pengar är huvudsaken till varför du inte kan ha ett större akvarium som ger fisken ett drägligt liv så har jag en bra lösning.

                            Skaffa ett sommarjobb. Vad som helst; klipp gräs, panta burkar, sopa golv eller var barnvakt. 700 är inte så mycket att samla ihop faktiskt. Jag är 22 år och har en 2/3els ingenjörs utbildning (stadsplanering/vatten och vattenrening/vägdesign) och jag måste ändå ansöka till jobb som inte är så heta. Så är livet. I går tex så ansökte jag till ett företag för att få städa husvagnar. Varför gör jag det här? Jag behöver pengar! 7000+ i månaden för skolavgift och 2000 i hyra plus mat osv.

                            Vill man ha något här i livet så får man jobba för det, det är den dystra sanningen.
                            Besök ASW och CCA's hemsidor

                            www.asw.ca
                            www.cichlidae.ca

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #89
                              Mattias14, lyssna nu noga.
                              Lite vatten (20l), lätt skitigt av stora fiskar (guldfiskar skitar ned otroligt mycket jämfört med andra fiskar). Skitigt vatten gör att stora fiskar mår dåligt och dör. Kanske inte direkt, men inom 1-1,5 år. Mattias blir ledsen och kastar bort fisk och slutar med akavrium.

                              Lösning. Som andra har skrivit till dig så finns det två lösningar. Problemet är alltså att Guldfisk och Litet akvarium ej fungerar ihop. Så antingen så skaffar du ett större akvarium (ca 100 liter till två guldfiskar) om du vill behålla fiskarna ELLER så byter du fiskarna mot några andra fiskar som klarar av att leve i 20 liter.

                              Exempel på sådanna kan vara Guppy (blir små och färggranna) kanske en hane och två honor, eller ett par Killifiskar (kan vara svåra att hålla, beroende på art), eller 4-6 Kardinalfiskar, eller en kampfiskhanne. Till din fiskål MÅSTE du ha ett filter, det finns filter anpassade för skålar och som drivs med luftpumpar. Det är billigaste lösningen (300-350 kr). Detta för att filtret sätter fart på vattnet så att det får syre. Syretabletter är i längden dyrt och dessutom bara en tillfällig lösning för akut syrebrist, inte för permanent tillförsel av syre.

                              Om du envisas med att ha kvar skålen med någon av de av mig uppräknade fiskarna (dvs EJ guldfiskarna) och några små växter, så MÅSTE du byta 5-7 liter vatten två ggr i veckan, år ut och år in. Detta pga att du har ett för litet akvarium. Har du guldfiskarna kvar, så måste du byta 5 liter varje dag. Då kommer kanske guldfiskarna att klara sig från att vantrivas och dö efter 1-1,5 år. Utan istället kanske komma upp i halva deras maxålder. Men det spelar egentligen inte någon roll, eftersom de kommer att bli så stora att de inte får plats i skålen. Tänk på att det är fiskar som egentligen skall leva i utomhusdammar (med storlek från 1000 liter till 20 000liter). Dvs inte alls anpassade för så små pölar som en fiskskål är (notera att jag skriver fiskskål, INTE guldfiskskål av en anledning som du själv får räkna ut).

                              Så slutsatsen som du inte kan komma ifrån, oavsett hur du gör. Guldfiskar och ett 20 liters akvarium kommer ALDRIG vad du än gör att fungera tillfredsställande, utan vara djurplågeri. Så det är inte någon idé att du frågar vidare om den inställningen. Byt antingen akvarium ELLER fiskar. Det är bara så. Förstå!

                              Och om du vill ha mer information om hur man håller ett akvarium, så tycker jag att du skall träffa dem som har erbjudit sig att gå till en zoologisk affär med dig. Ta gärna med din mamma, hon verkar också behöva information om hur man håller akvariumfiskar. Vem vet, hon kanske tillåter att du får skaffa ett större akvarium till dina guldfiskar. Speciellt om det är gratis. Guldfiskar kan vara väldigt trevliga, om de får rätt miljö att leva i. I en liten skål blir de bara tråkiga...
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              • heljis

                                • June 2003
                                • 1150

                                #90
                                jackson: word.

                                Hoppas du förstår att de som skriver bara vill ditt bästa mattias. Att hålla fiskar i en sådan liten skål är inget annat än djurplågeri.

                                Mvh. Martin
                                Martin Heljedal

                                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...