Hur ska jag sköta mina fiskar? Hjälp!!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • May 2004
    • 61

    #46
    Vart ligger Östrazoo?

    Kommentar

    • tälje
      • May 2004
      • 177

      #47
      östrazoo ligger vid östergatan.3 tel 550 196 77

      Kommentar

      • imported_n/a
        • May 2004
        • 61

        #48
        O vart ligger det? Nära till?
        Ursprungligen skickat av tälje
        östrazoo ligger vid östergatan.3 tel 550 196 77

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #49
          Man går över klaffbron (? heter det så?)och sen på vänstra sidan.
          Du kan hitta en karta på gula sidorna.

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #50
            Bra att du bestämt dig för att uppgradera Bubblan. Helt rätt och oändligt mycket bättre.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #51
              Gustav:
              Ja de kommer nog att trivas mycket bättre när de får simma i ett 105 liters akvarium. Tror du att det skulle få plats en slöjstjärt till i det akvariet? Jag har hört att det ska vara 50 L per slöjstjärt.
              Jag ska köpa ett filter också, det är jättegrumligt i akvariet, de gräver runt i akvariegruset hela tiden.

              Hur vill slöjstjärtarna ha det i akvariet?

              Vad kan man ha för växter till slöjstjärtar som de inte äter upp?
              Vattenpest?

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #52
                Jag tycler inte du skall skaffa en till. De ser små ut nu, men om de sköts rätt kommer de bli veritabla monster . De grisar ner och härjar runt och 50l per fisk är en bra rekommendation. Men som sagt kan det verka underligt när de är små. För tillfällig inrättning till mindre exemplar går det givetvis att ha ett par till, men om det är en permanent lösning så blir det ju inte så bra.

                Ett filter måste du helt klart skaffa. Ett innerfilter blir enkelt och förmodligen billigast. Se till att inte köpa ett för litet filter. Även om det står att det räck er upp till 100l, så är det oftast kraftigt underdimensionerat för de flesta fiskar och särskilt grisar som guldfiskar. Gör dig själv och fiskarna en tjänst och köp en större modell. Vad som kan bli problem med en större modell är att det blir för kraftig cirkulation i akvariet, då guldfiskar inte är alltför förtjusta i för kraftig storm, men likväl jätteförtjusta i syre. På alla innerfilter jag har sett så finns det dock ett reglage där det går att ställa ner cirkulationen. För att få bra syresättning som möjligt riktar man utblåset på filtret så att det får vattenytan att röra sig så mycket som möjligt. För mer information om filter och hur man sköter dessa, sök runt lite på forumet. För extra syresättning kan man även komplettera med en luftpump och en syresten. Växter mår dock dåligt av detta och det behövs normalt inte om man har riktat sitt utblås på filtret rätt.

                Växter som verkar fungera för de flesta är Javaormbunke, javamossa och anubias. För mig har andra växtr fungerat till och från, men det beror på hur mycket mat fiskarna får. Om de är hungriga (vilket de ofta är om man inte matar flera gånger om dagen) så försöker de pressa ner de flesta växter.Pröva du med lite billigare växter (vattenpest kostar inte mycket) och kolla vad som händer. Om de äter upp den så får du se det som lite lyxmat .

                Slöjstjärtar gillar annars att ha lite grus (men det verkar du redan ha märkt) och rent och fint vatten. Byt 1/3 i veckan eller mer om du gillar att mata dem mycket. Försök att undvika vassa rötter eller stenar. Detta gäller särskilt om du har fiskar med teleskopögon då de annars kan skada sin ögon.

                De är kallvattensfiskar och behöver normalt ingen doppvärmare. De är dock trevligast och mest aktiva vid temperaturer på 22-25 grader. Ju högre temperaturen är ju mer mat vill de ha och ju mer skitar de ner, men de är även roligare att kika på. Om temperaturen trillar över 25 så får man kika så att de inte börjar bete sig underligt.

                Om du har fler frågor så kan du starta en ny tråd. Lycka till.

                P.S. Även om det kanske kommer göra ett litet hål i plånboken så kommer det vara värt det. Du gör helt rätt. D.S.
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #53
                  Just det ja. När man startar upp en nytt akvraium är akvariet extra känsligt och man behöver vara försiktig med matning m.m. Kolla runt lite på forumet så hittar du mer om hur man startar upp ett nytt akvarium på ett bra sätt. Hittar du inget så får du fråga.
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • May 2004
                    • 61

                    #54
                    Räcker det inte att jag köper Växter och syretabletter istället för Filter?

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #55
                      Nej
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • May 2004
                        • 61

                        #56
                        Vadå nej?

                        Man måste inte alls köpa Filter.

                        Dock går det INTE att ha filter i en Skål så man ska ha Växter och syretabletter istället

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          Dock går det INTE att ha filter i en Skål så man ska ha Växter och syretabletter istället
                          Om du är en sådan expert - varför frågar du då?
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • May 2004
                            • 61

                            #58
                            Jag vill ju ha exakt svar!!

                            Kommentar

                            • Johan W
                              • May 2004
                              • 40

                              #59
                              Mattias... om du inte bryr dig om de råd du får här på forumet så är det knappast någon idé för dig att fortsättta att skriva några inlägg.

                              Flera generösa personer har erbjudit både bra information och fysik hjälp (skänka bort akvarium, hjälpa till att gå till zoo-affären och hitta rätt sorts fiskar osv). Försök att dra nytta av det som erbjudits dig iställe för att tjata om att du ska fortsätta att ha dina guldfiskar i en liten skål.

                              Kommentar

                              • Gwendly
                                • April 2003
                                • 264

                                #60
                                Ursprungligen skickat av Gustav
                                Nej
                                Ursprungligen skickat av Mattias14
                                Jag vill ju ha exakt svar!!
                                Det var ju det du fick *rullar ögonen*

                                skippa guldfiskarna/slöjstjärtarna och byt dem mot en kampfiskhane istället, den har iaf chans till ett någorlunda drägligt liv (visserligen inte bra men drägligt iaf) jämfört med slöjsjärtarna
                                Besök ASW och CCA's hemsidor

                                www.asw.ca
                                www.cichlidae.ca

                                Kommentar

                                Arbetssätt...