Hur ska jag sköta mina fiskar? Hjälp!!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • May 2004
    • 61

    #16
    Jag skulle gärna vilja 100% byta skål.. men får ej av mamma (EJ Råd)

    Ursprungligen skickat av Nanc
    I princip alla fiskar, utom möjligtvis EN kampfiskhanne, i en 10 l skål är djurplågeri... så jag skriver inga flera råd i den här tåten förrän du bestämt dig för att byta kar eller fisk.... OBS, jag försöker inte tvinga dig till något, utan jag har bara inga andra råd att ge...

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #17
      <b>Lenmar:</b> Ni missförstår mig. Vad jag försöker säga är att Mattias här bör, eller kanske faktiskt snarare måste, byta skålen mot ett akvarium om han vill hålla sina slöjstjärtar vid liv. Detta är vi väl överens om ?

      Akvarium är väl för övrigt billiga saker. Mitt 96L kostade blott 1400kr och då ingick innerfilter, doppvärmare, grus och litet annat smått och gott.

      Högaktningsfullt,
      /Gud bevare Tsaren

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Kanske kunde du prova med en kampfisk??

        Skålen är i minsta laget även för den men de har ju inte samma krav på syresättning av vattnet. De har ett labyrintorgan som gör att de kan ta upp syre från luften. Då behövs ingen pump. Nån sorts glödlampa är bra att ha för det värmer vattnet lite grand. Kampfiskar tycker inte så där jättemycket om kallt vatten.

        Kardinalfiskar är bra fiskar som tål kallvatten och som inte behöver värme men de behöver ju syre så, det vette tusan Mattias!!!!

        Kanske kampfisken?? Men bara en! Läs om kampfisk här på zoopet så får du se.

        Jag förstår att du tycker det är roligt med den skål du har och tycker du skall fortsätta tycka det är kul med akvarium. Önska dig ett större när du fyller år eller i julklapp. Tala om för mamma att man inte behöver köpa nytt, man kan få begagnade akvarium för väldigt överkomliga summor. Kolla in blå börsen och visa morsan det sen.

        Mvh Tant Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          Gud bev....: Tror att du måste förstå att 1 400 kronor är otroliga summor när man är förälder och har barn. Jag har barn och kan inte utan vidare gå och köpa saker till dem för 1 400 kronor när de ber om det. Hos oss krävs det noggrannt planerande och sparande!!!! Är man barn så är 1400 kronor helt i hästväg mycket stålex!!! Barnbidraget är på 950 kronor. Det räcker absolut inte till ett akvarium!!! Man vill säkert ha lördagsgodiset på lördagarna oxå. Att köpa nytt akvarium kan ju inte ens vara att tänka på men man kan ju byta fisksort.

          Det bästa möjliga av situationen!!!!!!!!1
          Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #20
            <b>Lenmar:</b> Du har säkerligen rätt. Jag beaktade inte det hela ur den synvinkeln.

            Jag tycker också ditt förslag om en ensam kampfisk låter förnuftigt. Det vore att göra det bästa av situationen, då denna är ohållbar med två slöjjisar i en 12L-skål.

            Byt guldisarna mot en kampfisk, Mattias. Det är en på lång sikt mer hållbar lösning.

            /Gud bevare Tsaren

            Kommentar

            • tälje
              • May 2004
              • 177

              #21
              Är det ingen som har ett litet akvarum som står tomt
              som han kan få. jag har sålt mitt 60l akvarum annars
              hadde jag gett honnom det

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #22
                Gud b.......: Tror att vi är helt överens!!!!!!! eg.

                Tycker att små skålar borde bannlysas ur akvarieaffärer! Hur kan man som zoohandlare bara ta in dem och rekommendera slöjisar i dem???? År 2004???????

                Man borde göra en svart lista över alla sådana affärer, problemet blir ju dock: Var skall man köpa fisken sen =)

                Tjoflöjt från tant Jenny
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • muppins
                  • September 2002
                  • 1629

                  #23
                  Jag tycker faktiskt synd om dig, Mattias...
                  När man aldrig har haft ett akvarium förut och de i djuraffären säger att det går bra med 2 slöjstjärtar i en 10-litersskål, så tror man givetvis att de vet vad de talar om.
                  Jag vet att akvarium är dyra ( jag är själv arbetslös och fattig ) men om du berättar för din mamma att skålen inte är bra för de fiskar du har och att en så liten skål är jättemycket svårare att sköta än ett lite större akvarium, så kanske du kan få henne att fundera på saken.
                  Kolla på begagnade akvarier, t ex på Blocket eller annonsbörsen här på Zoopet.
                  Jag gjorde en snabbkoll på Blocket och fann bl a ett 85-liters med bl a innerfilter för 300 kr, ett 60-70-liters alla tillbehör för 300 kr och ett 62-liters för 250 kr. Det är väl ungefär så mycket som en skål kostar...
                  Visserligen kanske inte de akvarierna är optimala för just slöjstjärtar, men de är ju betydligt bättre än en skål på 10 liter.
                  Dessutom får du ju plats med ett litet innerfilter och vilket underlättar rehållningen mycket.
                  Jag vet att även 300 kronor kan vara mycket pengar ( för mig är det det ) men du kanske kan önska dig pengar eller ett akvarium när du fyller år...

                  Lycka till!
                  /muppins


                  Kommentar

                  • Stenborg
                    • April 2003
                    • 367

                    #24
                    Hej Mattias!Om du bor i närheten av Kallhäll så kan du få ett 150L akvarium ,täckglas,doppvärmare och en innerpump.Jag rek att du köper en bättre pump när du får lite bättre ställt, men huvudsaken är att du kommer igång och att dina firrar får det bra.Det du behöver fixa är en ljusramp eller annan belysning för det har jag tyvärr inte.
                    MVH Jörgen.
                    ps. mailadressen finns i min profil.

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • May 2004
                      • 61

                      #25
                      Tack så mycket, men tyvärr bor jag inte i närheten!
                      Det handlar inte bara om pengar, utan vi har knappt plats att lägga akvariumet så därför köpte vi stor skål

                      Men fiskar kan ju överleva om man har Mat, Växter, Syretabletter, Stenar och Kulor?

                      Ursprungligen skickat av outsider
                      Hej Mattias!Om du bor i närheten av Kallhäll så kan du få ett 150L akvarium ,täckglas,doppvärmare och en innerpump.Jag rek att du köper en bättre pump när du får lite bättre ställt, men huvudsaken är att du kommer igång och att dina firrar får det bra.Det du behöver fixa är en ljusramp eller annan belysning för det har jag tyvärr inte.
                      MVH Jörgen.
                      ps. mailadressen finns i min profil.

                      Kommentar

                      • tälje
                        • May 2004
                        • 177

                        #26
                        kul att det finns folk som jörgen

                        Kommentar

                        • Gustav
                          • February 2004
                          • 377

                          #27
                          Jo, helt klart generöst och en fin gest.

                          Ursprungligen skickat av Mattias14
                          Men fiskar kan ju överleva om man har Mat, Växter, Syretabletter, Stenar och Kulor?
                          En människa kan överleva rätt länge instängd i en garderob på bara vatten och bröd också. Samma sak med en hund... i det avseendet är fiskar inte annorlunda. Att satsa på minimumkrav för fiskars överlevnad är ingen bra strategi.
                          http://www.svekub.se
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Jag tycker att du skall gå tillbaka till affären och byta ut slöjstjärtarna mot t.ex. en kampfiskhane eller några få kardinalfiskar.
                            Du skriver att dina tidigare slöjisar levde ett år - det är extremt kort och de blir normalt åtskilliga år som t.ex. Gustaf har nämnt.

                            Men fiskar kan ju överleva om man har Mat, Växter, Syretabletter, Stenar och Kulor?
                            Nu handlar det ju inte bara om att få fiskarna att överleva utan att också ge dem ett bra liv - för att göra en jämförelse - en människa som sitter i en isoleringscell kan också bli gammal men lär ändå inte ha ett bra liv.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #29
                              Ursprungligen skickat av outsider
                              Hej Mattias!Om du bor i närheten av Kallhäll så kan du få ett 150L akvarium ,täckglas,doppvärmare och en innerpump.Jag rek att du köper en bättre pump när du får lite bättre ställt, men huvudsaken är att du kommer igång och att dina firrar får det bra.Det du behöver fixa är en ljusramp eller annan belysning för det har jag tyvärr inte.
                              MVH Jörgen.
                              ps. mailadressen finns i min profil.
                              Det var det finnaste gest jag sett på länge! Rosor till dig!!!!

                              Vart bor du Mattias? Vilken ort? Kanske vi kan hjälpa dig att hitta ett väldigt billigt kar till dig via oss medlemar här på zoopet!
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              • imported_n/a
                                • May 2004
                                • 61

                                #30
                                Jag bor i Södertälje Stockholmslän.. Men jag tror INTE jag får köpa kar utan får ha dom på skål.
                                Kanske när vi flyttar så köper jag kar

                                Ursprungligen skickat av Marie J
                                Ursprungligen skickat av outsider
                                Hej Mattias!Om du bor i närheten av Kallhäll så kan du få ett 150L akvarium ,täckglas,doppvärmare och en innerpump.Jag rek att du köper en bättre pump när du får lite bättre ställt, men huvudsaken är att du kommer igång och att dina firrar får det bra.Det du behöver fixa är en ljusramp eller annan belysning för det har jag tyvärr inte.
                                MVH Jörgen.
                                ps. mailadressen finns i min profil.
                                Det var det finnaste gest jag sett på länge! Rosor till dig!!!!

                                Vart bor du Mattias? Vilken ort? Kanske vi kan hjälpa dig att hitta ett väldigt billigt kar till dig via oss medlemar här på zoopet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...