Hur ska jag sköta mina fiskar? Hjälp!!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • May 2004
    • 61

    Hur ska jag sköta mina fiskar? Hjälp!!

    [teal]<b>Nyligen köpte jag 2st slöjstjärtar och har en ungefär 20liters skål (Använder bara ca.17liter av vattnet).</b>

    Jag har Stenar och Kulor i Skålen och inget annat.. Hur ska jag sköta dom för att dom ska må bra och trivas samt leva länge? Hur ofta ska jag mata dom (Har kulor mat). Hur byter jag vatten???

  • Pangaea
    • February 2004
    • 46

    #2
    Det första och absolut bästa du ska göra är att skippa skålen och skaffa ett riktigt akvarium som är minst 10 ggr så stort...
    "pacta sunt servanda"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=291573

    /Magnus

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Åh vad synd med glasskål Mattias!

      Men, men... Du bör nog skaffa en luftpump (50-150 kronor + slang 5 kr) som man kopplar till en bottenplatta med utbytbara små filterpatroner (ca 50 kronor i zooaffären). Fiskarna måste ha syre och det får de via ytan. Ytan måste därför sättas i rörelse.

      Slöjstjärtar bajsar ner vattnet nåt otroligt så du måste byta vatten ofta. När du byter tycker jag du skall ha vattenberedningsmedel och lite salt (enl doseringstabell) i. Mata dem absolut inte mer än en gång om dagen de första två veckorna. Helst inte mer än var femte dag. Sen tycker jag också att du skall ha nån liten växt i, anubias eller javaormbunke.

      För att fiskarna skall klara sig länge så skall de helst få MYCKET mer utrymme. Det sägs att en guldfisk skall ha 50 liter per fisk. De växer fort och kan bli bra gamla.

      Jag tycker helst att du skall gå tillbaka till affären och be att få byta ut fiskarna mot guppy eller nåt mindre. (Oavsett vilken fisksort du har i måste du ändå byta vatten ofta, du måste ändå krusa vattenytan så syret blir tillgängligt för fiskarna).

      Skulle kunna skriva så mycket mer men detta var ett litet snabbt svar bara....

      Lycka till // Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Gustav
        • February 2004
        • 377

        #4
        Det är bra råd du har fått innan. Slöjstjärtar kommer inte få ett långt och bra liv i ett så litet akvarium, oavsett hur bra man sköter det. Är du duktig så kanske de överlever ett par år, men det tvivlar jag på.

        Köp helst av allt ett större akvarium (mycket större). Men går inte detta gå tillbaka med fiskarna och om du måste ha några fiskar i skålen, ha några kardinalfiskar.
        http://www.svekub.se
        Min Zoon

        Kommentar

        • imported_n/a
          • May 2004
          • 61

          #5
          Har tyvärr inte plats med större akvarium eller Skål och har ej råd
          Men mina förra fiskar har levt 1år och 1månad med samma skål och utrymme.. Hoppas dom hära fiskarna lever länge.

          Men ni.. [b]Måste man Köpa luftpump o de? Går det inte bra att jag renar vattnerna själva och köper 1växt samt Extra syre (Tabletter)?
          Hur ska jag rena vattnet utan Luftpump?

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #6
            Taskigt värre, grabben. Dina fiskar kommer nog inte att leva särskilt länge om du inte fixar:

            * ett akvarium på 100L eller mer
            * ett bra mekaniskt/biologiskt filter till nämnda akvarium

            Om du inte ordnar ovanstående så ger jag dina slöjstjärtar max en månad att leva.

            Jisses...om folk bara kunde lägga av med dessa förbaskade guldfiskskålar. Dammfiskar i en 12L-skål...jojo...

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Du fixar inte det där med en skål.... inte med slöjstjärtar i alla fall... Byt akvarium eller fiskar....
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • imported_n/a
                • May 2004
                • 61

                #8
                Varför levde mina tidigare fiskar 1½år då?
                + Folk kanske inte har råd att köpa akvarium..
                Har tabletter och växter som ger dom syre

                Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren
                Taskigt värre, grabben. Dina fiskar kommer nog inte att leva särskilt länge om du inte fixar:

                * ett akvarium på 100L eller mer
                * ett bra mekaniskt/biologiskt filter till nämnda akvarium

                Om du inte ordnar ovanstående så ger jag dina slöjstjärtar max en månad att leva.

                Jisses...om folk bara kunde lägga av med dessa förbaskade guldfiskskålar. Dammfiskar i en 12L-skål...jojo...

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Förstår att det inte är så lätt att bara handla nytt och större. Jag tycker dock att du skall försöka skaffa dig ett sånt där luftfilter jag skrev om tidigare. Fiskarna kommer må väldigt mycket bättre av det.

                  En slöjstjärt skall och kan leva bra mycket längre än 13 månader. Jag tycker nog ändå du skall försöka byta sort hos din fiskhandlare.

                  Syretabletter kan vara bra men jag har inga positiva erfarenheter av det. Jag har precis som du haft en guldfiskskål en gång i tiden och tycker nog att fiskarna fick det bättre och blev piggare med det lilla bottenfiltret och luftpumpen. Jag fick mitt i present av en kompis och hon visste ju inte att det lilla paketet hon kom med (skål, sten, skeppsvrak och fisk) inte var fullgod livsmiljö. Efter 8 timmar började fisken kippa efter andan. Jag for iväg och skaffade syresten. Kippade fortfarande efter andan, köpte växt (som jag trodde skulle producera syre). Kippade fortfarande efter andan, köpte luftpump och syresten. Fisken mådde inte bra men bättre. Köpte bottenplattan och fisken började nyfiket utforska omgivningen efter mat. Köpte större akvarium och fisken mår kanon. OCH han kan vara med vänner. Fiskar e ju sociala varelser.

                  Mvh // Jenny
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • May 2004
                    • 61

                    #10
                    Jag vill EJ byta större skål utan får nöja mig med 11liters skålen!!

                    Har just nu 2slöjstjätor, Stenar och Kulor samt syretabletter och Mat. Vad mer ska jag köpa för att fiskarna ska kunna leva och må bättre? *EJ Skål*

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Till Gud bevare ....

                      Nu e det ju så att han har en skål. Det är fakta. Fakta nr 2: Han tycker om fiskar. Inte döda intresset!!!!!!

                      Alla har ju inte så mycket cash att man bara kan springa ut å handla ett 100-liters akvarium. Begagnat eller ej. Ibland får man inte ens bestämma om man får ha akvarium. Får man då ha en skål så vill man ha en skål!!!!

                      Så Mattias14: försök att byta fiskarna. Slöjstjärtar i en 10-litersskål är djurplågeri.

                      Fiskar är en KUL hobby!!!!

                      Mvh // Jenny
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • May 2004
                        • 61

                        #12
                        Jag får inte köpa Akvarium av mamma
                        Vi har inte så mycket pengar för det utan får nöja mig med Skål..
                        jag älskar mina Guldfiskar, vill att dom ska må bra och leva.. hur gör jag då?????

                        Ursprungligen skickat av Lenmar
                        Till Gud bevare ....

                        Nu e det ju så att han har en skål. Det är fakta. Fakta nr 2: Han tycker om fiskar. Inte döda intresset!!!!!!

                        Alla har ju inte så mycket cash att man bara kan springa ut å handla ett 100-liters akvarium. Begagnat eller ej. Ibland får man inte ens bestämma om man får ha akvarium. Får man då ha en skål så vill man ha en skål!!!!

                        Så Mattias14: försök att byta fiskarna. Slöjstjärtar i en 10-litersskål är djurplågeri.

                        Fiskar är en KUL hobby!!!!

                        Mvh // Jenny

                        Kommentar

                        • Gustav
                          • February 2004
                          • 377

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Mattias14
                          Varför levde mina tidigare fiskar 1½år då?
                          Normal livslängd för slöjstjärtar får väl anses vara 5-8 år i alla fall. De kan leva ett år eller två i en skål, men drar långsamt på sig skador och får försvagat immunförsvar.

                          Jag hoppas du förstår att ingen här vill vara taskig. Många blir lurade av butiker som säger att det går utmärkt med guldfiskskålar. Vad du kan göra nu däremot, är att lyssna på mer erfarna akvarister och ge upp tanken på en guldfiskskål. Jag vet att det kan kännas enormt motigt och att man inte på något sätt vill erkänna att fiskarna tar skada. Det är dock butikens fel och du behöver inte känna dig skyldig, men nu när du vet bättre anser jag dock att du har större skyldigheter.
                          http://www.svekub.se
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            I princip alla fiskar, utom möjligtvis EN kampfiskhanne, i en 10 l skål är djurplågeri... så jag skriver inga flera råd i den här tåten förrän du bestämt dig för att byta kar eller fisk.... OBS, jag försöker inte tvinga dig till något, utan jag har bara inga andra råd att ge...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              • May 2004
                              • 61

                              #15
                              När jag köpte min 11liters skål så sa dom att det är okej att ha Guldfiskar och man får blanda olika fiskar!
                              Men det får man INTE!!
                              Dom lurade mig TOTALT de idiot jävlar.. Är bara 13år, därför lurade dom mig!!!

                              Vilka fiskar går att ha i 12liters skål?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...