Behöver lite tips, om slöjstjärtar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Behöver lite tips, om slöjstjärtar!

    Hej!
    Jag har fått två stycken slöjstjärtar av en kompis, hennes akvarium sprack. Jag har dem i ett 20 liters akvarium just nu. Jag kan inte ha dem i mitt 112 liters, de skulle inte trivas med mina tropiska fiskar..
    Jag har bara haft dem i två dagar. De ska egentligen ha ett större akvarium, men mitt 20 liters är det ända jag har som de kan bo i så länge. De ska kanske köpa ett nytt akvarium och då tar dom tillbaka fiskarna. Men hur ska jag bästa sätt ta hand om dem? Hur vill de ha det i akvariet?
    Slöjstjärtarna simmar runt lite då och då men mest ligger de på botten.
    Det är en "vanlig" och en teleskop. De är inte så stora ca 5-6 cm.
    De gillar att äta ärtor =)
    Mvh// Sarah
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    #2
    Slöjstjärtar som ligger på botten är slöjstjärtar som inte trivs. Mina fiskar ligger aldrig på botten sen de fick flytta ifrån sin skål och de far konstant omkring och letar mat under dygnets ljusare timmar. Tyvärr har dina firrar dåliga förutsättningar för ett långt och sjukdomsfritt liv. 20 liter medför att vattenkvalitén blir usel på bara någon dag. Men om du nu inte kan skaffa ett större hem till dem, så får du göra vad du kan av det du har.

    De dillar att ha grus och moppa omkring i. Det får inte vara vasst eller vara så stort att det kan fastna i munnen, för då kan de kvävas. Jag har 0.8-1.2 m.m. och det verkar fungera bra, men jag har dock bara haft det så i några månader.

    Några växter vore kanske bra. Hungriga guldfiskar kommer dock förmodligen försöka äta upp de flesta växter, men pröva med några billigare växter. Om de äter upp dem så blir ju iallafall fiskarna mätta och glada. Jag hade nog försökt med några Hygrophila Polysperma.

    Vattenkvalitén är a och o och om du vill ha bra vatten i ett så litet akvarium så skall du nog helst byta 20-25% varje dag. Har du nitrit och nitrattest så är det förstås ett plus.

    Guldfiskar gillar att få mat så ofta som möjligt. I ditt fall skulle jag dock sätta dem på diet och inte mata för ofta eller för mycket, för då kommer det stora problem med vattenkvalitén. Ärtor är bra mat och förutom detta funkar det bra med flingor, eller ännu hellre guldfiskpellets. En varierad diet ger gladare fiskar.

    Lycka till med fiskarna.
    http://www.svekub.se
    Min Zoon

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Tack så mycket för dit svar!
      Jag tror att jag ska köpa ett till akvarium på minst 70 liter.
      Där de kan bo.
      De har blivit lite piggare och simmar runt mer och mer. På kvällarna när alla lampor är släckta så hör jag när de knaprar på gruset. Först trodde jag att det var akvariet som höll på att spricka men så såg jag att de var dom som spottade grus
      Just nu har jag lite vattenormbunkar och javamossa. De små flytväxterna har de redan ätit upp!
      Jag ska köpa guldfisk pellets.
      Hur varmt vill slöjstjärtarna ha i akvariet?

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Rumstemperatur. De är kallvattensfiskar. De behöver ingen extra värme. Byta vattnet är superviktigt. 25% varannan dag minst. Gärna nån syrepump eller allra helst nån form av filter förbättrar deras livssituation avsevärt!

        Mina käkade upp det småttiga gruset så jag bytte upp mig till ganska stort grus, typ glaskulestorlek. Det verkar de trivas bättre med och jag känner mig säker på att det inte fastnar i maggen på dem.

        Lycka till // Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #5
          Jag har ingen pump/filter.
          Jag ska köpa ett helt nytt akvarium som de kan bo i så då kommer de att få det bra =)
          Jag har ganska stort grus i de lilla akvarium som de är i nu, så de kan inte svälja det.
          Kan jag ha mina slöjstjärtar tillsammans med pansarmalar och kardinaltetror?

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Kolla in temperaturerna på fiskarna. Slöjstjärtar är som sagt kallvattensfiskar och neoner och pansarmalar är tropiska fiskar. Slöjisarna mår inte bra i varmt vatten, de andra mår inte så bra i kallt vatten. Nån halvabrovinsch funkar säkert ett tag men i långa loppet är det inget bra alternativ. Kardinalfiskar fixar kallt vatten, inte kardinaltetror utan kardinalfiskar. det kanske kan vara ett alternativ?

            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Gustav
              • February 2004
              • 377

              #7
              Det är som sagt ingen hit att blanda tropiska och kallvattensfiskar. Slöjstjärtarna gör sig förmodligen bäst på en temperatur på 22-25 grader. Du skulle kanske kunna ha dem tillsammans med kardinalfiskar, men en del guldfiskar ser så små fiskar som lunch. Jag hade dock inte stoppat i någon annan fisk innan jag hade säkrat åtminstone runt 40 liter per guldfisk.

              Att inte ha någon filtrering är att vänta på att katastrofen skall slå till och jag tycker verkligen att det är ett måste med ett väl fungerande biologiskt filter.

              Slöjstjärtar gillar mycket syre, men ogillar alltför stark cirkulation. Då kan det vara bra att komplettera filtret med en syresten, enda problemet då är förstås att växterna kommer trivas sämre. Alternativt så får man se till att skaffa bra ytvattenrörelse utan alltför våldsam cirkulation.

              Du har alltså ingen vattenrörelse överhuvudtaget nu?
              http://www.svekub.se
              Min Zoon

              Kommentar

              • Bubblan89
                • November 2002
                • 1220

                #8
                Nej jag har ingen cirkulation i vattnet alls.
                Men nu verkar de trivs lite bättre, de simmar runt hela tiden och har börjat att äta.
                De var i "chock" när de kom till mig eftersom att akvariet de var innan sprack.

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #9
                  Det kommer att sluta illa utan cirkulation, filtrering och otillräcklig vattenvolym. Tyvärr är det så och under nuvarande förhållanden så tror jag inte slöjstjärtarna har så lång tid till att leva.
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...