Vad händer med mina guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottalove
    • March 2004
    • 5

    Vad händer med mina guppys?

    <font face="Verdana">Sedan några månader har jag två slöjstjärtar, en mal , en groda och tiostycken guppies. De lever nu i 85l, men vi ska köpa ett till så vi behöver inte ta diskussionen om för lite plats igen.

    Problemet är att mina guppiesar har börjat dö .
    Det började med att en hona som var helt ljus går hade blivit mörk på bakkroppen helt plötslig! Hon såg ut att må bra i övrigt.
    Så en morgon var en av hanarna död, flöt vid ytan.

    Någon dag efter det var honans ryggrad böjd åt sidan och magen buktade ut på andra sidan. Det försvann nästa dag. Vi tänkte att hon nog hade fått för många yngel och var sliten helt enkelt. I samma veva började en av hanarna ligga på botten och flämta. Hans fenor var nedfällda, han åt fortfarande men verkade seg.

    Efter ett par dagar verkade han pigg igen. Då började honan simma som om hennes bakkropp var lam, men verkade fortfarande pigg och åt bra. Igår gjorde vi ett vattenbyte, och ett par timmar senare låg hanen insugen i pumpen så vi tog bort honom. Han hade inga synliga tecken på sjukdom, inte svullen, inga prickar, inga beläggningar, inte röd runt gälarna osv. I morse låg honan och flämtade på botten med alla fenor nedfällda, och ännu en hane låg bredvid. Han hade fenorna uppe och såg pigg ut i övrigt.

    Vad är det som är fel? Jag ska göra vatten test idag, men vill gärna ha fler råd!!!!</font id="Verdana">
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    #2
    har du nyligen köpt nya fiskar? Guppies kan vara känsliga mot ny bakterieflora från andra fiskar och bli sjuka när man stoppar i nya fiskar i akvariet..Inte ovanligt förekommande iaf. Bra att göra vattentest oxå. Att fenorna är nedfällda är ett symptom på att fiskarna inte mår bra.

    Kommentar

    • lottalove
      • March 2004
      • 5

      #3
      Den hane som är sjuk nu kom i och för sig lite senare, men det var mer än en månad sen nu. Vad beror det på att det bara är en i taget som verkar dålig? Nu är det ju två, men de har börjat visa symptom en i taget. Kan det vara vattnet ändå?

      Kommentar

      • Solo
        • December 2003
        • 142

        #4
        Guppies mår oftast bättre om du har i lite salt i vattnet. Jag har inte förlorat någon guppy sedan jag började salta vattnet. ca 1/2 dl salt per 100 liter använder jag. Innan jag saltade dog 15 guppys på 2 månader. Fick detta tips från en akvarist som haft guppy i många år och hon saltar alltid. Lycka till. MVh Solo
        Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

        Kommentar

        • lottalove
          • March 2004
          • 5

          #5
          Tack för tipset, men jag saltar redan. Har i 4 msk i mitt 85 liter.Pratade med Globefish som sålde guppiesarna till mig och han tror att det är bakterier som fattas. Jag ska prova med en bakterierkultur. Är det något särkilt märke som är bra?

          Kommentar

          Arbetssätt...