Mina slöjstjärtar dog!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leeza
    • May 2004
    • 12

    Mina slöjstjärtar dog!?

    Jag köpte 2 slöjstjärtar som jag hade i mitt rätt så nya akvarie tillsammans med 2 blå gurami och några rosentetror.
    Dom gick bra ihop, men det gick bara ca 2 veckor innan mina slöjstjärtar dog!<b></b>

    Den ena låg mest på botten och "vilade", verkade trött och slutade äta efter 1 vecka.
    Den andra fick dammiga bommuls liknande fläckar på kroppen och började sedan tappa sin svarta färg.
    Sen dog han också.

    Jag undrar om det är nån som vet vad jag gjort för fel?
    Dom andra fiskarna verkar må bra.
    Och jag har gett dom vanligt foder 2 ggr/dag.

    Några tips på vad man ska tänka på för att dom ska trivas , må bra osv?
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Låter som dom har någon form av svamp.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Hur stort akvarium har du?
      Hur skötte du dina vattenbyten?
      Slöjstjärtar behöver bra utrymme och skitar ner en hel del. Så om akvariet är litet, så kanske du hade behövt byta vatten rätt ofta i början...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Leeza
        • May 2004
        • 12

        #4
        Jag har ett 100l akvarium. Ska försöka byta vatten oftare nu men de känns som om det inte var de som var felet. DÅ borde väl fler fiskar blivit dålig. Men det var bara slöjstjärtarna...
        Sen dog ju den första redan efter 1 vecka.

        Jag hade tänkt att köpa nya slöjstjärtar men vill ju inte att samma sak ska hända en gång till.

        Ska byta vatten oftare! Tack för tipset!

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Att jag undrade var för att somliga får för sig att stoppa slöstjärtar i pytteakvarier... Ditt akvarium är ju faktiskt rätt OK, även om det ändå kunde blivit en nitrittopp när du stoppade i dem. Om det bara var slöjisarna du stoppade i, och vattnet inte var helt OK, så kan dom ha dött p g a dåligt vatten. Fiskar kan till viss del vänja sig vid lite föroreningar i karet, så det var kanske därför de andra klarade sig...
          Det skulle ju kunna vara någon sjukdom de haft med sig, men även då så borde ju de andra fiskarna ha drabbats...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...