Siamesisk algätares lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Siamesisk algätares lek

    Är det någon som vet något om deras lek och om det är känt från nånstans om någon som fått yngel? Kanske har en länk till någon som har lyckats. För de är väl inte vildfångade. Här på zoopet står det bara att lekbeteendet är okänt.

    Varför jag undrar är för att två av mina största har börjat leka på något udda sätt. De har magarna mot varandra sen snurrar dom som proppelrar runt varandra. Jag har sett detta beteende under 5 dagar nu och undrar om det är någon form av parningslek.

    Är tacksam för alla svar från er som vet.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    De odlas i stort antal i sydostasien, men då efter hormoninjektioner. Jag vet inte om de nånsin odlats i akvarium. Ingenting är dock omöjligt, så håll koll på dina fiskar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Visste inte om att de får hormoninjektioner. Hur funkar det när de får hormoner? Har för mig att det är flera arter som odlas så.

      Jag ska hålla koll på de små liven.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Marie J
        Visste inte om att de får hormoninjektioner. Hur funkar det när de får hormoner? Har för mig att det är flera arter som odlas så.
        Oja, nästan alla "svåra" arter odlas så - praktbotia, silverhaj, eldstjärt, kinesisk algätare, många malar... ofta Koi och guldfisk också. De ges bra med mat tills de bedöms vara "redo" att leka, sen får de en eller flera injektioner med hormon rakt in i hjärnan, vilket får könsprodukterna att mogna. Antingen tillåts fiskarna sen leka naturligt, eller så klämmer man ut rom & mjölke ur dem och befruktar artificiellt. På så vis slipper man ifrån allt trams med att ge dem rätt betingelser för lek.
        Tjeckien påstås vara världsledande på hormonbehandlingar; det finns labb där som inte gör nåt annat än tar fram rätt hormon och rätt doser åt fiskarter, och säljer sen produkter och protokoll till odlare över hela världen.

        Mesta uppgifterna ovan är hörsägen från bl.a. en tjeckisk fiskforskare, så jag kan inte svära på att allt stämmer.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Det låter lite groteskt i mina öron. Trodde de fick typ hormoner i fodret och löste fortplantningen den vägen.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Storskalig djurhållning är sällan särskilt trevlig eller elegant.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Jo det är nog så. Jag hoppas nu mer än någonsin att det är parningslek de håller på med för att bekräfta att det går på ett naturligt sätt. Men jag förmodar att hoppas är det ända jag får göra då med den knappt existerande möjligheterna att få yngel av dom.

              Är den falska samt flying fox lika svårlekta?
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Såvitt jag vet: ja.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej Azur !

                  Bara en rättelse; man ger inte hormoninjektioner rätt in i hjärnan
                  på fiskar. Det är hypofyshormoner från hjärnan som används för att
                  stimulera fiskarna till lek.
                  MVH
                  Lisa

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    OK. Det var en av uppgifterna från den tjeckiske fiskforskaren, att man injicerade hormonet in i hjärnan (och att fiskarna ofta inte överlevde proceduren).
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...