Teleskopfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #16
    Nu blir jag arg.Jag vet att slöjstjärt har odlats sedan 1500-talet.Vilket också kan ifrågasättas!!Vad jag pratar om är dessa extrema missbildningar.Bubble Eye har funnits sedan 1908 men det är ingen anledningen att inte ifrågasätta det!!
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #17
      Frågan är bara vart gränsen skall dras. Hur mycket skall man få avla innan det blir "underkänt". Väldigt många av de fiskar vi köper i akvariebutiken idag är avlade och "förbättrade" och sannolikt så hade hobbyn inte blivit alls lika stor utan fiskar avlade för skönhets skull. Det är svårt att sätta en tydlig gräns för vad som skall vara tillåtet och ad som skall få vad kvar. Men det går förstås åtminstone att glädja sig åt att svenska marknaden inte tagit till sig de mest monstruösa varianterna.

      För övrigt så skulle jag vilja hävda att guldfisk odlats åtminstone sedan 600-talet då man började föda upp den i fångeskap. Men det tog förstås inte ordentlig skruv förrän vid 1500-talet då många av varianterna vi ser nu uppkom. Inte för att det spelar någon roll, men ändå

      Lycka till med fisken. Jag håller alla tummar.
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Vala
        • April 2004
        • 73

        #18
        Hej marta

        Jag har upptäckt samma sak hos min teleskopfisk Bruno. Han har en liten blödning i nedre delen av vardera öga. Han är inte så gammal, jag har haft honom i 1,5 månad och han var ca 2,5 cm stor när jag köpte honom. Jag tror inte heller det beror på en mekanisk skada då ögonen i övrigt är helt intakta och fina. Det ser ut som blödningen är i eller precis framför regnbågshinnan.
        Jag har märkt att han ser sämre än hans kompis, som är en vit oranda. Han får inte i sig lika mycket mat som kompisen pga att det tar längre tid för honom att hitta maten. Så jag har börjat mata med pincett (en trubbig sådan som de inte skadar sig på) och det går alldeles utmärkt!
        I övrigt är han, precis som dina, jätteglad och frisk. Himlans trevlig krabat.

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #19
          Jag tror faktiskt att det är en mekanisk skada!!.Jag har nämligen sett att den den andra slöjstjäreten som är mycket större trycker ner den mot botten och mot akvariets hörn.Lekbeteende?? Dominans??
          Men den är pigg och mår fortfarande bra.Blödningen har bleknat och blivit minder.
          Sedan till att teleskopfiskar ser illa.Jag har trott det ganska länge.Framförallt den större slöjstjärten som inte alltid ser när jag ger dom mat.Det har blivit värre sedan den blev större(jag har haft den i ungefär 1 år)
          Jag brukar handmata den.Ger den mat när den kommer till akvariekanten :-)
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          Arbetssätt...