Teleskopfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    Teleskopfiskar

    Är dte någon som haft teleskopfiskar som har fått blödningar i ögat??Har två teleskopfiskar båda har fått små blödningar i ögat vid ungefär samma ålder.Hhar vanliga slöjstjärtar också men ingen av dom har fått blödningar i ögat.!!
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Beskriv närmare.

    Teleskop Slöjstjärten har lätt att skada sina ögon.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Nej jag tror inte att dom har fått en mekanisk skada!!Den ena som är mycket större har inte lika utstående ögon.(den var en SVART teleskopfisk som blev en RÖD teleskopfisk när den blev stor!! [:-34)
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det enda jag vet som kan orsaka blödning i ögat är en parasit som kan bli i dammfisk och vildfisk, har din fisk inte varit i en damm så är det inte det.
        Kanske Gustav har läst något, cri är bra på Slöjstjärt men hon har varit borta från forumet en tid.
        Beskriv hur blödningen ser ut hur mycket av ögat som drabbats.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Det är en alldeles färsk blödning i nedre delen av ögat!!
          den andra hade likadant men det har bara blivit en prick nu.Ingen av fiskarna verkar påverkade.Är jättepigga och verkar må bra!!
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            Tack för förtroendet Kramfors , men hittar tyvärr inget om det i guldfisklitteraturen. Har heller aldrig stött på det på nätet eller liknande.

            Vad jag däremot har stött på och vad jag definitivt tror att det kan vara, är just en mekanisk skada. Om det överhuvudtaget finns inredning i akvariet så finns det goda möjligheter för ett teleskopöga att skada sig. Särskilt om det finns vasssa stenar eller rötter, eller t.om. grus.

            De ser mycket dåligt och blir med åldern nästan alltid blinda och de bumpar lätt in i inredningen. Har själv råkat ut för skadade teleskopögon och det såg inte trevligt ut (inget blod dock, och det blev bra till slut).

            Kolla inredningen och se om det skulle kunna vara något i akvariet och håll vattenkvalitén optimal, så att fiskens immunförsvar är på topp och så att ögat kan läka.

            Det skulle givetvis kunns vara något annat, t.ex. genetiskt eller någon sjukdom. Inget jag har hört talas om däremot. Observera dock som sagt att teleskop-ögon oftast blir blinda efter några år och de kan behöva lite extra uppmärksammhet vid matning m.m.

            Angående fisken som bytte färg så är det mycket vanligt. Guldfiskars färger är mycket instabila, särskilt svart.

            Lycka till och hoppas det löser sig.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #7
              Tack för svaret!!Det är förmodligen så.Själva ögat är inte skadat utan det är innanför hornhinnan.
              Jag visste inte att teleskopögon kunde bli blinda men har faktiskt funderat på det själv.Den stora slöjstjärten står mycket stilla och ser inte alltid när jag släpper ner maten.Brukar handmata den.
              Det sorgligaste av allt är att den hade en kompis (köpte dom tillsammans) som höll igång den.Tyvärr så fick den simblåseproblem så jag har tagit bort den.Kunde inte äta!Flöt mer upp och ner än simmade.Kunde inte äta från botten utan att hamna på rygg.Det är bara några veckor sedan.Efter det har den stora slöjstjärten blivit mycket stillsammare!!
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #8
                Tråkigt att kompisen dog. Det märks ju som sagt att det är mycket sociala fiskar.

                Simblåseprblem är rätt vanligt, särskilt i kompaktare avelsvarianter. Jag har dock hittills aldrig haft det i det "nya" akvariet och arbetar preventivt för att det inte skall uppkomma.

                De vanligaste orsakerna till flytproblem är förstoppning, för hög nitrathalt eller helt enkelt okänd anledning.

                Förstoppning försöker jag förhindra genom att ge en varierad diet och mata med ärtor ibland, som har en laxerande effekt. Har faktiskt märkt flera gånger att det hjälpt och har sett luftbubbor i avföringen.

                Nitraten försöker jag alltid hålla under 30 ppm för minskad risk för simblåseproblem. Det finns ingen klar gräns, men lägre är alltid bättre. Jag brukar ha max 50 ppm som riktvärde.

                Om det är någon annan orsak så är det tyvärr svårt att göra något åt. Det kan t.ex. vara helt genetiskt och då kan bara kirurgi hjälpa. Man brukar säga att om fisken inte blivit bra inom en vecka, så har den/har den fått permanenta problem och det humanaste då är avlivning.

                Du har inte plats för en ny kopis till ditt teleskop då? Jag känner att mina teleskopögon hänger ihop bättre än med de övriga guldfiskarna. Det brukar gå att hitta allt från nyckläckta till vuxna fiskar i butikerna, iaf här i Uppsala.
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • martal
                  • May 2004
                  • 618

                  #9
                  Hej!! Vad glad jag blir att du svarat :-).Med risk för att bli komplicerad så är det så att den stora slöjstjärten jag pratar är den svartateleskopfisken som blev röd!!Och jag har en teleskopfisk till.Och dom tyr sig faktiskt till varandra.Det är den som har blödning i ögat!!
                  Den jag tog bort var en vanlig röd slöjstjärt(om än ovanligt stor den var säkert 1215 cm långutan slöjstjärt och den fick simblåseproblem när den var större!!.Den kan ha varit förstoppad men eftersom jag också vet att dom kan svälja luft pga sin glupskhet så iakttogjag den under en period!!
                  Den verkade inte svälja mer luft än dom andra däremot så åt den lugnt och metodiskt upp ALL mat till skillnad från dom andra som åt lite här och där.
                  Har plötsligt upptäckt att den svarta teleskopfiskens öga( som är skadat)är DUBBELT så stort som det andra!!!.Vad ska jag göra!! Vet inte om det var så förut.Ska aldrig mer köpa teleskopfiskar.Det borde vara FÖRBJUDET att avla fram fiskar som inte fungerar.Visste inte att det var så när jag köpte dom!!
                  Det här behöver du veta
                  www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Hjälp!!Den har fått en blödning i andra ögat också.Jag orkar inte avliva en fisk till!!!!!! Vad gör man!!!
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #11
                      Du har rätt i att det är tveksamt om vissa slöjstjärtsvarianter är humana att hålla. Personligen anser jag dock att det mesta går bra om man tar sitt ansvar och anpassar akvariet m.m. efter fiskens behov. Detta går dock att tvista hejvilt om och alla har rätt till en åsikt. Om du tycker att teleskopögon är bizarrt lär du däremot hoppa ur stolen om du får se en bubble-eye. Något jag dock aldrig sett i Sverige, bara på bild. Men bizarrt är det.

                      Min ena teleskopöga skadade nyligen ögat p.g.a. att min andra teleskopöga var lite väl våldsam vid lek. Den rispade då hornhinnan och även huden kring ögat. Ganska snart efter svullnade ögat upp kraftigt och såg nästan ut som om det skulle ploppa ur huvudet. Det blev även helt dimmigt och det såg illa ut. Jag antog dock att det var en sekundär effekt av den andra skadan och avlägsnade därför den andra fisken och tillsatte ca 0.1% salt som hjälp mot bakterier och för att underlätta läkningen. Det tog några dagar men sedan blev ögat bättre och efter ungefär en vecka blev ögat helt återställt.

                      Förhoppningsvis är det ungefär samma i ditt fall och fisken behöver lugn och ro och bra vatten för att underätta läkningen. Alternativt kan det vara en bakteriell infektion bakom ögat som är boven, men jag skulle nog undvika att medicinera i onödan. Tillsätt dock eventuellt lite salt (0.1-0.3%) om du inte har andra saltkänsliga fiskar eller växter i akvariet.

                      Det är inte ovanligt att teleksopögon får asymetriska ögon p.g.a. genetiska defekter, men om det har uppkommit snabbt så lär det inte vara ett genetiskt fel.

                      Det där med om fiskar får problem med att de faktiskt sväljer luft tvistas det en del om. Vad som rekommenderas är dock att man låter maten (flingor, pellets m.m.) låter ligga i blöt ett par minuter innan man matar för att de skall bli mer lättsmalta, inte avge gaser eller svälla i magen.
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Gustav
                        • February 2004
                        • 377

                        #12
                        Du har inga andra fiskar i akvariet som kan vara orsaken till skadorna? Många andra fiskar gillar att mobba slöjstjärtar.

                        Om du har stenar eller rötter, eller annan potientiellt farlig inredning, så skulle jag plocka bort denna, tilsätta salt och vänta en vecka och se om det blir bättre.
                        http://www.svekub.se
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #13
                          Jag har redan gjort det.Ögat verkar inte infekterat eller "dimmigt".Jag har plockat bort dom flesta vassa stenar.Kan inte ta bort allla stenar.Men det var några stora!!.
                          Har redan salt i vattnet.Tillsätter vid varje byte samt när jag byter en del av vattnet!! Vet inte riktigt om jag orkar att vänta och se!!
                          Går och tittar på det där akvariet allt för ofta.
                          Jag har OCKSÅ sett Bubble eye fast bara på bild och det får mig att må illa.Det är vidrigt.Kan man inte på något sätt ett nålsöga på dessa som handlar med defekta missbildade fiskar???
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Slöjstjärt har odlas i många hundra år, ända sedan 1500 talet.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #15
                              Nu blir jag arg.Jag vet att slöjstjärt har odlats sedan 1500-talet.Vilket också kan ifrågasättas!!Vad jag pratar om är dessa extrema missbildningar.Bubble Eye har funnits sedan 1908 men det är ingen anledningen att inte ifrågasätta det!!
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...