Praktbotia som inte äter sniglar/snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Praktbotia som inte äter sniglar/snäckor

    Hejsan!

    Jag har ett nystartat akvarium och lyckades få in några sniglar eller ska man säga snäckor med växterna som jag köpte antar jag. Jag var därför och köpte 2 stycket praktbotia eftersom jag hört att dom skulle vara bra snäckätare , men dom äter inte upp dom så jag undrar därför om någon vet varför dom inte gör det eller om någon varit med om något liknande.

    Vore jätte glad om jag fick några svar.

    Mvh
    Katti
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    Praktbotior brukar äta sniglar. Men själv föredrar jag pakistanbotior jag tycker att de är mycket effektivare
    Hur länge har du haft botiorna? Det kan ju hända att de äter när inte du ser det.
    Här i zoo affären där jag bor säger dom att malar/botior slutar äta alger/sniglar om man ger dem mat (fodertabletter)
    Jag har inte märkt något med mina botior (pakistan och praktbotior) jag brukar ge dem tabletter för jag har inga sniglar i det akvariet. Men jag brukar ge dem sniglar som "godis" ibland när jag får för mycket i de små akvarierna. Då blir det kalas!

    Kommentar

    • nikki
      • May 2004
      • 224

      #3
      Tack för svaret, jag brukar ge dom fodertabletter varje dag, jag har då inte ens tänkt på att det kan vara orsaken, nu har jag ju inte hela akvariet fullt i sniglar utan jag hittar nån enstaka lite då och då som nu när jag städade akvariet. Jag lät då sniglarna vara kvar för att se om dom skulle äta upp dom men dom brydde sig inte alls , så jag har nu plockat bort dom själv. Jag kanske ska försöka med att inte ge dom mat när jag ser att det finns sniglar. Sen har jag ju även läst här att två stycken botisar är för lite så jag ska köpa en till så kanske dom blir mer allerta och rent av knapprar i sig dessa irriterande sniglar.
      Katti

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #4

        Ja det låter lite mycket att du ger dem fodertabletter varje dag!
        Det räcker med max 1-2 gånger i veckan (om du inte har massor av malar och botior). Jag brukar inte ge mina pakistanbotior och praktbotia några mal tabletter bara någon gång i månaden eller så. De brukar simma till ytan och äta när jag matar dem, eller så letar de rester på botten.
        Jag brukar ge dem ärtor och gurka dom tycker mer om det än fodertabletter!

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #5
          Jag kanske skulle ha sagt att jag inte ger hela fodertabletter, jag brukar ge ca 1/4 av en tablett, men det kanske ändå är för mycket, Jag har två praktbotia, en ancistrus och nu har jag även två kuhlii ålar men jag ska försöka att ge tabletter bara någon gång i veckan. Jag pratade med killen på akvarie affären också om mitt problem och han sa direkt att det berodde på att dom får tabletter.
          Nu har dom inte fått tabletter på två dar och nu har dom börjat gräva och böka i gruset väldigt mycket så jag hoppas att dom börjar knappra i sig sniglarna om dom hittar några.
          Katti

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Det är inte alltid som fiskarna ifråga har läst samma akvariebok som du. Det finns individuella variationer. Ge ingen mat några dagar så får vi se vad som händer. Kläm senare sönder några snäckor så dom får smak på snäckor - det är mitt råd. Vissa firrar har svårt att fatta vad som är bäst för dem helt enkelt...

            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7
              De kommer nog att börja äta sniglar nu när du inte ger dem lika mycket mat.

              Kommentar

              Arbetssätt...