Slöjstjärt lejonhuvud?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Atlantis
    • May 2004
    • 11

    Slöjstjärt lejonhuvud?

    Såg denna söta fisk i helgen och föll direkt. Har letat som en galning efter information, men kan inte hitta värst mycket. Någon som kan hjälpa mig?
    Jag är en "nykläckt" akvarist och undrar om det kan vara en bra fisk för mig eller om de är svåra att tillhandahålla. Jag vet att det är en avling på en missbildning av guldfisk och att många är emot dem. Jag tycker inte själv om sättet de har uppkommit på, men kan inte hjälpa det - JAG BARA MÅSTE HA ETT PAR!
    Är det en kallvattensfisk och vilken temp ligger den på? Vilka andra fiskar kan man ha med dem?
    /Tack på förhand!
    Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
    För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    #2
    Utgå från guldfisk angående vattenvärde och akvariestorlek.

    Du kan bara ha lugna fiskar med den, slöjstjärtar (de med mycket missbildad kropp) är urusla simmare, och du kan inte ha alltför snabba och jobbiga fiskar med den. Ungfödare kan du tokglömma, labyrintfiskar är kört också (gillar väl att bita i slöjorna allihopa). Ciklider är kört (vill ha annat vatten). Malar kan fungera sålänge de är lugna (de flesta l-malar och corydoras fungerar). Karpfiskar är väl det som du har störst chans att lyckas med, väderål och silverhaj har jag haft tillsammans med mina slöjstjärtar, fungerade bra. Men vill du vara säker på att det ska fungera, kör bara med slöjstjärtar, och helst fler än ett par.
    Na klar!

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      Det beror lite på vilket lejonhuvud det är. Är det en med ryggfena så kallas de för oranda, om den saknar ryggfena så är det en lionhead eller ranchu.

      Oranda är bland de avlade guldfiskarna en av de som växer till sig mest och har därför lite större krav på storlek på akvarium.

      Lionhead/Ranchu blir mindre och simmar speciellt dåligt. De kan gå att ha i ett lite mindre akvarium, men man måste tänka på att inte ha det för strömt i akvariet.

      Som kamrater i akvariet så är det nog en bra idé att enbart ha guldfiskar. Själv har jag det inte så, men rettrospektivt så skulle jag nog gjort annorluna. Mina "fredliga" otocinclus malar attackerade mina slöjstjärtar och det är möjligt att ancistrusarna jag har nu gör det med (men jag tror inte det). Jag har även några Kardinalfiskar i samma akvarie och det fungerar bra. Jag har dock läst om att guldfiskar ibland kan se kardinalfiskarna som lunch. Jag har även amano-räkor i samma akvarie, men de visar sig inte ofta p.g.a. risken för att bli uppätna.

      Om du har andra fiskar i samma akvarie så finns det en god risk att de tar det mesta av maten och att dina hungriga guldfiskar blir utan. Därför tycker jag att du helst bara skall ha guldfiskar och om du måste ha något annat, köp något som inte gillar samma mat (malar m.m.).

      En bra temperatur ligger på 20-25, bra filtrering och syresättning är ett måste. Ett bra pH ligger helst runt 7-7,5. För två fiskar skulle jag inte ha någonting mindre än 100l liter, men allra helst 200 liter eller mer och då kanske du kan ha 1 guldfisk per 50l ungefär. De gillar att äta växter, så det är långtifrån allt som funkar som inredning. Se till att bottenmaterialet inte är vasst, för de gillar att moppa omkring i gruset. Det bör heller inte vara av en storlek som kan fastna i munnen och täppa till så att de kvävs.

      Om du har OK kranvatten för guldfisk (vilket de flesta har) och skaffar ett tillräckligt stort akvarium, med tillhörande bra filtrering och cirkulation, så kommer det bli ett utmärkt hem. De är mycket personliga och trevliga fiskar som har full koll på vem som matar dem.

      Observera att akvariestorleken kanske kan verka löjligt stor för de små guldfsikar man ofta ser i affären. Visst kan man ha ett mindre akvarium för yngre/mindre fiskar, men du planerar väl att ha dina fiskar tills de är fullvuxna?
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...