Angolabarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    • January 2002
    • 30

    Angolabarb

    Hej,
    jag köpte en barb idag, som gick under handelsnamnet Angolabarb. Handlaren kände inte till det latinska namnet, men jag tycker det verkar vara Barbus barilioides (tyskat handelsnamn: Blaustrichbarbe) när jag håller på att kolla upp hemma. Är det någon som vet om det finns någon annan art som liknar denna? Är den fisk som i Sverige kallas Angolabarb, samma fisk som Barbus barilioides?

    Hälsningar,
    Calle

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Calle,
    jag har slagit febrilt i ett par böcker utan att hitta någon s.k. Angola-barb.
    Barbus barilioides som du skriver om har samma engelska handelsnamn som det tyska dvs "blue barred barb" eller något liknande.
    En som påminner om denna är Barbus jae.
    Inte mycket till hjälp, men nog borde affären kunna kolla med grossisten vad det latinska namnet är.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Carl
      • January 2002
      • 30

      #3
      Hej Kjell,
      jag har själv fortsatt mitt sökande i olika böcker och på nätet. På en tysk hemsida fick jag så syn på en fisk som gick under namnet Angolabarbe. Det var samma fisk som Blaustrichbarbe och författaren till hemsidan menade att Angolabarbe var ett för Tyskland felaktigt handelsnamn på just Barbus barilioides. Nu när fiskarna har fått mer färg är jag definitivt säker på att det är samma fisk som finns med i Aquarien Atlas 2 sid. 364, dvs. Barbus barilioides.

      Hur som helst tack för hjälpen!

      Hälsningar,
      Calle

      PS. Jag är jättenöjd med mina pigga nyförvärv. Riktiga små juveler!!!

      Kommentar

      • DanneFröjd
        • February 2006
        • 1

        #4
        Är du säker? Jag har även hört namnet på denna art, som jag själv har, och som även kallas afrikansk bandbarb:



        Edit: Rättar mig själv, det korrekta artnamnet enl. ovanstående sida är Barbus fasciolatus, således samma fisk. Men jag kan ju ha fel...
        Senast redigerad av DanneFröjd; 03 February 2006, 23:01.

        Kommentar

        Arbetssätt...