Guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiika
    • May 2004
    • 7

    Guldfiskar


    Jag har skaffat mina första akvariefiskar (tre guldfiskar)Tyyke, Gollum och Fares. Skulle hemst gärna vilja få tips om allt möjligt gällande dem. Jag har provat med olika växter i mitt akvarie men det tycks inte trivas.. också sådana växter som guldfiskar inte borde äta dör bort. Kan man skippa växterna helt när man har guldfiskar? Men det ser ju lite tråkigare ut i akvariet då. Hur förökar sig guldfiskar? Kan de bli flera när jag har tre st och ser man skillnad på hane och hona. Mij ena guldfisk "Gollum" har vitare ansikte än de andra, kallas han något skilt? Mitt akvarie är 20 liter jag har nytt filter och också bubblor på dagarna. Hur ofta borde jag byta vatten? Vattnet har en temperatur på 25 grader (konstant).
    Kiika
  • Miona
    • September 2003
    • 42

    #2
    först så vill jag bara påpeka att ditt akvarie är på tok för litet!!!
    guldfiskarna ska ha minst 100 liter gärna mer!!!
    invistera i ett större akvarie eller gör dig av med fiskarna.

    du kan mate dem med tex sallad eller ärtor.
    men skippa inte växter i akvariet, man får prova sig fram. vissa växter äter de andra inte

    lycka till
    Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

    Kommentar

    • Kiika
      • May 2004
      • 7

      #3

      Jag vet att jag borde ha större akvarie, men eftersom jag bor i en mycket liten lägenhet hade jag inte möjlighet till det. Planerar absolut att skaffa större när fiskarna blivit större. De är småa ännu och tänkte att jag skulle kunna ha det en stund iallafall. Och mannen i djuraffären sa att jag kan börja med det akvariet men sedan måste byta till större eftersom de blir stora. Men tror du att jag kan ha akvariet nu medan de är små (de tycks trivas iallafall!) Men hur ofta byter jag vatten? Jag har bytt 1 gång/veckan.
      Kiika

      Kommentar

      • Kiika
        • May 2004
        • 7

        #4
        Ska man ha torkade ärtor som man krossar? Och vanlig färsk sallad som man bara river i mindre bitar?
        Kiika

        Kommentar

        • Miona
          • September 2003
          • 42

          #5
          man ska inte lite på de flesta akvarieafärer då de ofta kan ha en tendens till att säga saker bara för att få sälja.

          hur ofta man byter vattnet är olika för olika akvarier, desto mindre akvarie desto oftare.
          guldfiskar skräpar ned en hel del så det påverkar de me.
          en till två gånger vekan kan kanske vara lagom men som sagt det märker du.
          köp ett vatten test och håll koll på nitrat/nitrit värderna.
          det är det som dödar.
          Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

          Kommentar

          • Miona
            • September 2003
            • 42

            #6
            vad det gäller ärtorna så köp frysta ärtor som du trycker ur skalet efter att de är tinade (så klart .
            alltså inte torkade ärtor.
            och vanlig sallad som du sköljer av.
            man kan trycker ned lite i sanden...
            Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

            Kommentar

            • Kiika
              • May 2004
              • 7

              #7
              Ok!

              tack för tipsen!
              Inte lätt att vara nybörjare och lita på djuraffären
              Ha en bra dag!
              Kiika

              Kommentar

              • Miona
                • September 2003
                • 42

                #8
                visst kan man fråga i djurafärer, men vara skeptisk och leta info själv är aldrig fel

                lycka till med dem
                Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

                Kommentar

                • mats41
                  • February 2004
                  • 593

                  #9
                  Ojoj så liten burk till dammfiskar stackars fiskarna guldfisken är växtätare och spirulinapellets funkar utmärkt,ett nytt akvarie måste införskaffas minst 200L dom blir stora och ett bra fliter till.
                  Växterna måste vara tåliga Javaormbunke crinumlökar mm.
                  Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    Jag hade bytat bort guldfiskarna till guppy eller några andra små fiskar om du inte har möjlighet till att byta till större akvarie nu (eller snarare nyss).
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • Gud bevare Tsaren
                      • April 2004
                      • 276

                      #11
                      Köp en blandning av flingfoder och pellets, speciellt för guldfiskar naturligtvis. Det är bara att fråga i din djuraffär.

                      Ett 100-liters kar med ett bra filter är nog en bra början för tre små guldfiskar. Sänk gärna temperaturen en grad eller två också, betänk att guldfiskar är kallvattensfiskar.

                      Slainte,

                      /Gud bevare Tsaren

                      Kommentar

                      • Delfina29
                        • March 2009
                        • 3

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miona
                        först så vill jag bara påpeka att ditt akvarie är på tok för litet!!!
                        guldfiskarna ska ha minst 100 liter gärna mer!!!
                        invistera i ett större akvarie eller gör dig av med fiskarna.

                        du kan mate dem med tex sallad eller ärtor.
                        men skippa inte växter i akvariet, man får prova sig fram. vissa växter äter de andra inte

                        lycka till

                        En liten fråga bara.... Jag har ju också ett mindre akvarium nu, dock 60 liters och 5 ganska stora guldfiskar samt några pyttesmå. ett antal växter varav nån de inte kan äta, en stor stock. Är detta fel? för litet för de fiskarna? 2 av dom har dessutom bleknat och ser lustiga ut framtill. De håller sig också mest till botten...

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Ett prakt exempel på vilka zoohandlare det finns, som endast söker dina pengar och inte bryr sig om att djuren kommer lida och dö!

                          Dock är ju du troligtvis ingen sådan människa som vill att dina djur ska må dåligt. Om du hade varit det så hade du inte tagit dig hit till detta forumet.

                          Jag tycker du ska antingen lämna tillbaka guldfiskarna och akvariumet och begära pengarna tillbaka, eller endast guldfiskarna och byta mot ett par räkor som du kan ha i akvariumet istället.

                          Delfina29, mina egna åsikter är att det är väldigt fel, men vi har ju alla olika värderingar, och du ska inte bli förvånad om någon kommer efter mig och säger "Det är helt okej"
                          Senast redigerad av JojjeN; 16 March 2009, 20:16.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Charlottis
                            • December 2007
                            • 579

                            #14
                            60 liter till 6-10 Guldfiskar är på TOK för litet. Läs här! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1
                            1 Guldfisk ska ha minst 250liter, så antingen får du nog köpa ett såpass stort kar, eller lämna tillbaka fiskarna.
                            Att de inte verkar må bra beror till mkt stor sannolikhet på att de bor väldigt väldigt trångt. Hoppas du gör något åt det!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...