zebrayngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #16
    Här är min dagbok från min senaste odling av leoparddanio (nästan som sebrafisk). Där kan du se hur lång tid det tar, räkna med att leken skedde den 27:e inte den 30:e som jag trodde när jag först skrev det.

    26/11
    Köper 5 Leoparddanio

    30/11
    Leoparddaniorna leker hela förmiddagen. Flyttar bort fiskarna på eftermiddagen.

    2/12
    Upptäcker 7 st frisimmande yngel på morgonen. Dessa måste komma från en lek redan den 27:e!

    3/12
    Fler yngel frisimmande, ca 15.

    5/12
    De första ynglen visar färg, blåmetallic. Ser ut som neontetror...

    6/12
    Fortfarande några som inte är frisimmande. Det skiljer mycket på storleken, de största är 10 mm, de minsta 5 mm.

    7/12
    De största ynglen är som nyfödda guppy, har tyvärr ännu inte fått smak för torrfoder.

    8/12
    De största ynglen har börjat äta planarier och är i mycket gott hull, större än guppyyngel, mindre än black molly yngel. Något enstaka äter torrfoder.

    9/12
    De största äter nu små vattenloppor, men fortfarande trögt med torrfoder.

    11/12
    Fortfarande är inte torrfoder välkommet. De smakar på det men spottar ut det.

    14/12
    Ynglen äter plötsligt torrfoder. Alla verkar göra det trots att ingen verkade göra det igår.
    - - -
    Sedan gick det fort, ynglen fick själv yngel i mitten av februari.

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #17
      *ler så hon får kramp i smilbanden* åååå va ja längtar *suckar*
      Black Molly

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #18
        *harklar sig* borde jag inte sett hur ynglen simmade runt vid det här laget? det ser helt dött ut i yngelkaret... eller mer som öken, som om inget någonsin levt... men vad vet jag? jag hittade ju ett yngel i pumpen och drog slutsatsen att platyhonan tryckt ut sina bebisar (jag hade rätt... tror jag...)
        Black Molly

        Kommentar

        • Dutten
          • December 2003
          • 183

          #19
          jag kan berätta att mina sebror lekt!
          hittade små svarta yngel i morse när jag vaknade och tog bort föräldrarna...
          hoppas fler har kläckt under dan...
          håller med aom att ett skäggstrå passat bra in på beskrivningen...

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #20
            jäklar, då har jag inga småttingar alls... och jag som var så säker... f*n... jaja, får väl försöka igen, men först ska jag köpa mig en doppvärmare till karet så jag får upp temperaturen från 20 till 26, sem ska ja medicinera segelfensmollysarna, sen ska jag ta det lite lungt i yngelkaret så bakteriefloran kan hämta sig och det är någorlunda fritt från medicinerna... sen får jag väl se om jag tar ett tag med zebrorna eller om pansarmalarna har lust att leka lite först
            Black Molly

            Kommentar

            • Dutten
              • December 2003
              • 183

              #21
              jag provade först med att få zebrorna att leka utan doppvärmare men då såg jag ingenting...
              men nu så satte jag i en och jag tror tempen ligger på ca 26 grader.
              testa med att sätta i en värmare.
              om karet står i solljus så ska tydligen lekvilligheten öka också...testa med det!

              Kommentar

              • Black_666
                • October 2003
                • 475

                #22
                Jag hade först ställt karet i fönstret för att så liiite solljus (det reflekteras i fönstren på andra sidan gården först...) men då gnälde min sambo/pojkvän/blivande make *suckar* han stälde karet lääängst in i vardagsrummet dit solljuset inte har en chans i h*lvete att komma åt karet... försökte förklara att karet bara skulle stå där ett par dag, en vecka på sin höjd, man han brydde sig inte alls... nåja, han ska bort i helgen så då ska jag fixa lite *flinar elakt*
                Black Molly

                Kommentar

                Arbetssätt...