zebrayngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    zebrayngel!

    hoppas på zebrayngel och har gjort som man bör, dvs slängt över honor som är runda och ett par hanar.Tänkte bara fråga hur många dagar de vuxna firrarna ska vara i "yngelbaljan" innan jag flyttar tillbaka dem?
    Black Molly
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    när honorna inte längre är runda.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      smart! Min erfarenhet från guppy säger mig att det kan vara så att de ynglar och sen tar det ett par timmar innan honans svullnad gått ner helt, men visst, om det "plötsligt" blir en markan skillnad så borde det indikera att romen är lagd
      Black Molly

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #4
        ok, honorna är aningens mindre runda och det ligger saker på botten... men de ser verkligen inte ut som rom... inte bajs eller matrester heller... ser mer ut som jättesmå, genomskinliga krokodilägg (ganska avlånga, nästan som riskorn, typ en 25:e del av en mm...) Är detta zebrafisk rom?!?
        Black Molly

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Har du inget liggande på bottnen som hindrar fiskarn att käka upp äggen? Typ grovt grus, glaskulor eller liknande....

          Men plocka ur föräldrarna och vänta sedan några dagar, 3 - 5 dagar. Ser du inga pyttepyttepytte små yngel då så är det ju bara att prova igen.
          Ynglen kommer sitta på sidoväggarna och bottnen först - innan de blir frisimmande.

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            tack för svaret. Jag har lite "trassel" på bottnen, fiskarna kan simma igenom på en del ställen, men inte överallt. Så, något yngel borde finnas
            Black Molly

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              Tänkte bara fråga om det är möjligt att se romen? lykades itne fånga in alla leksugna damer utan en var kvar i det stora karet och idag fick hon för sig att leka av sig. Jag såg inte att det ploppade/sprutade ut något ur henne, men så var hon ju ständigt uppvaktad och då blir det lite svårt att se, men i fiskarnas kölvatten så trillade det ner små vitaktiga prickar (inte helt vita utan vita, typ genomskinliga...) har sett samma sak i yngelkaret. Har även sett små genomskinliga saker på "väggar" och "golv" i lillkaret... är detta de blivande firrarna?
              Black Molly

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                De blivande firrarna ser ut som ett litet tunnt hårstrå på kanske 1 - 2 millimeter. Som ett skäggstrå kanske...... Dom är inte genomskinliga utan mer åt det svarta hållet.

                Jag har ingen aning om det är möjligt att se äggen. Jag har aldrig sett några iallafall.

                Vad skall du göra med 200 sebrafiskyngel sedan då?? :-) Jag har lyckats ge bort ca 25 stycken, men det märks ingen minskning i yngelbaljan.

                Kommentar

                • Black_666
                  • October 2003
                  • 475

                  #9
                  Så dom är svarta?!? jamen då har jag ju massor på G *skrattar* fast dom sitter mest på bottnen
                  200? nja, sådan tur tror jag inte att jag har, men 100st ska nog gå att kränga *skrattar*
                  Black Molly

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Black_666
                    ...i fiskarnas kölvatten så trillade det ner små vitaktiga prickar (inte helt vita utan vita, typ genomskinliga...)
                    Det är precis så rommen ser ut när de leker, så du har helt rätt i din gissning.

                    Kommentar

                    • Black_666
                      • October 2003
                      • 475

                      #11
                      najs! synd bara att det var i stora karet, alla dom andra firrarna stog på huvudet och käkade i säkert en timme (såg inte klokt ut när den super-runda platyhonan stog på nosen och letade rom)
                      Black Molly

                      Kommentar

                      • Black_666
                        • October 2003
                        • 475

                        #12
                        gaaah! snart orkar jag inte vänta mer! hur lång tid ska det ta?!? *sliter sitt hår*
                        Black Molly

                        Kommentar

                        • Holmby
                          • February 2004
                          • 1118

                          #13
                          Vad är det du väntar på?

                          Kommentar

                          • Black_666
                            • October 2003
                            • 475

                            #14
                            yngel! att dom ska börja simma runt som riktiga firrar! att dom ska växa sig stora och starka! få personligheter och inte bara vara små pluttar *ler*
                            Black Molly

                            Kommentar

                            • Holmby
                              • February 2004
                              • 1118

                              #15
                              Hmmmmm.......


                              .....Väntan blir lång..........

                              Kommentar

                              Arbetssätt...