Praktbotiorna slaktar varandra!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    Praktbotiorna slaktar varandra!?

    Jag har vitaprick i mitt stora akvarium där ja har mina 2 praktbotior. Jag har medicinerat där och prickarna har försvunnit från de andra fiskarna med inte från praktbotiorna.

    I morse märkte jag att praktbotiorna va på varandra, bet varandra i munnen och försökte nafsa i ögonen. Vad håller de på med? Den har även tappat lite färg, och den största botian är grå på fenorna =/ Jag känner mig helt hjälplös och har ingen aning om vad jag ska göra...

    Har äntligen fått ordning på mina akvarium och så blir allt bara fel endå =(
    //Karro & Johan
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Dominansstrider är iofs inget ovanligt hos praktbotior, och blek färg är hos denna fisk, till skillnad från de flesta andra, ett tecken på dominans. Spänner de upp sig och står och "skakar" mot varandra innan de börjar bitas? Då kan det vara förklaringen, men det är klart att det kan vara nåt annat också.
    Praktbotior är också stimfiskar, så två är så klart för lite för att de ska kunna få ett naturligt socialt beteende. Fem stycken skulle jag påstå är ett minimum.
    Vad har du för temp? Om den höjs (?) till 28-30 grader blir det lättare att få bukt med sjukdomen. Botiorna mår inte dåligt av det i alla fall, men det är väl bäst att kolla så ev. övriga fiskar klarar det.

    Kommentar

    • zdybnet
      • December 2003
      • 406

      #3
      Ja de står och darrar! Va bra, då vet jag att det är normalt iallafall. Ja vet att de är stimmfiskar, men jag har redan ganska mycket fiskar just nu, en jag ska nog saffa fler sen när jag rensat ut lite. Jag har 28 grader i vattnet nu. Men prickarna är fortfarande kvar =/ har medicinerat 2 gånger sen i måndas.
      //Karro & Johan

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #4
        Går inte de flesta (alla?) vitaprickmediciner ut på att man skall medicinera tre gånger; typ dag 1,2 och 5 eller nåt sånt? Detta för att man skall kunna knipa alla parasiter på rätt ställe i livscykeln.

        Kommentar

        • zdybnet
          • December 2003
          • 406

          #5
          Stod inte så på den medicienen jag hade. Det stod i prinicp inget alls. bara att man skulle hälla i preparatet enligt dosering. Men ja hällde i 2 gånger eftersom det inte försvann första gången. ja använde JBK Ektol Fluid eller nått sånt.
          //Karro & Johan

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            JBK Ektol Fluid är mot yttre bakteriella sjukdommar (munröta, fenröta), JBL Punktol däremot används mot vitaprick.
            Så testa med rätt medicin.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...