2 Guldfiskar på 75 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadriel
    • December 2002
    • 9

    2 Guldfiskar på 75 liter

    Har ett akvarium på 75 liter,där har jag nu 2 guldfiskar.
    Fick nyligen reda på att det är för litet... Slarvigt av mig att inte tagit reda på det innan,ja. men vad ska jag göra nu?
    De är inköpta i augusti i fjol resp januari i år. De är inte stora och har inte vuxit (inte märkbart iaf) sedan jag köpt dem,pga av akvariestorleken kanske?
    Men vad ska jag då göra nu? jag har inte tänkt köpa något nytt akvarium.

    Tacksam för alla tips och råd.
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    #2
    Jag tycker du kan ha dom där, om dom är små.
    Många har sagt 50 liter per slöjstjärt till mig, men nu är dom ju små så 25 liter har nog inte så större inverkan...har själv tre små slöjjisar i mitt 100 liters tills vi flyttar i sommar
    Zoon

    Kommentar

    • Diskusludde
      • September 2003
      • 156

      #3
      fast tänk på att slöjstjärtar är som en ihop tryckt guldfisk. dom blir inte lika stora som guldfiskar (slöjstjärt ca 20cm guldfisk ca40-50 cm)+ att guldfiskar är snabbsimmare till skillnad från slöjstjärt.
      så dom kommer växa ur karet rätt snart.

      mitt förslag är har dom där tills dom är ca 10cm kanske sen kan du sälja dom o köpa två nya små igen om du vill det är snällast för fisken att ge dom större utrymme
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

      vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

      Kommentar

      • ViZiR
        • December 2003
        • 490

        #4
        Mitt råd ; Sälj dessa slöjstjärtar (folk vill inte köpa stora) och köp andra fiskar som trivs bättre och som t.om. kanske får yngel... det kommerr du deffenitivt inte få av slöjstjärtarna.
        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
        </font id="Comic Sans MS"></b>

        Kommentar

        • Gustav
          • February 2004
          • 377

          #5
          Definitivt inte få yngel? Jag tror inte alls det är omöjligt faktiskt, om man läser på lite. Men det är klart att det blir klart lättare i ett större kar. Sen behöver man ju helst ha ett separat yngelkar förstås.

          GF kan vara extremt tåliga och överleva sunkiga små skålar i årtionden. Men detta betyder givetvis inte att de trivs där. 75 liter kan gå bra, men sannolikheten krymper givetvis med storleken. Om det är ett alternativ så kan du givetvis gå tillbaka med dem. Risken finns givetvis att de hamnar i ett litet kar igen, men förhoppningsvis får de ett nytt större hem.

          Om du inte kan skiljas från dem så har du givetvis en skyldighet att få dem att trivas så bra som möjligt. Detta inkluderar bra filtrering, bra vatten, god syretillgång, regelbundna vattenbyten, varierad mat m.m.

          Storleken på fiskar begränsas helt klart av storleken på karet. Men det är ota en indirekt följd av att vattenkvaliten blir sämre i ett litet kar. Håll nitrit och ammonium på 0 hela tiden. Låt aldrig nitrater överstiga 30 ppm (gärna mycket mindre). Ett stadigt pH och lagom varmt akvariet, så skall det nog fungera. De bör även vara utan tropiska rumskamrater.
          http://www.svekub.se
          Min Zoon

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Hej jag är alldeles ny på forumet man har varit inne och tittat flera gånger!!
            Jag har fyre slöjstjärtar i ett 71 litersakvarium och dom blir bara större och större!! Den första köpte jag för ett år sedan och den är väl så där10-15 cm utan stjärtfenor.
            Dom verkar trivas och dom andra växer också!!Tror inte att två slöjstjärtar är för mycket i ett 75 liters akvarium.Driver ni med mig??? Akvarium
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Marta; Tyvärr kan de inte tala om hur de mår men jag tror dom hade mått betydligt bättre i ett större kar. Personligen så hade jag aldrig haft 4 st i ett sådant litet kar i den storleken du skriver att du har. Det finns ju rekomendationer då detta har forskats fram för att det ska må så bra som möjligt. Det är nästan så jag undrar om du driver med oss!

              Sen är jag inte emot att man har <b>SMÅ</b> guldisar i mindre kar men tycker att man ska eftersträva att ha dom i klar som passar till den storleken de blir som vuxna.

              Men smaken är som baken... delad...
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #8
                Jag tycker verkligen 4 stora fiskar på 71 liter är för litet. Det KAN som sagt fungera utmärkt i åratal, men jag tror bestämt att om de fick flytta till 200+ liter, så skulle de genast se mycket gladare ut.

                2 mindre slöjstjärtar/guldfiskar, fungerar nog alldeles utmärkt på 70 liter, men man behöver ju planera för framtiden. De växer ju som sagt fort.
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • nilssonnet
                  • January 2004
                  • 603

                  #9
                  Jag har en slöjstjärt, som innan gick i ett litet akvarie, typ 50 liter eller nåt sånt, och där har den gått något år. Den kan väl ha varit en 10 cm (sjöjorna ej inräknade) när den kom till mitt akvarie för några månader sen, och nu har den växt åtminstone 3 cm. Den hade helt klart växt mer, om det inte var så att den hade skadat sig (fastnade i ett stenröse och fick troligen svamp i skadorna).
                  Na klar!

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Med risk att bli nedtrampad har jag läst vad alla andra har skrivit och jag tycker att dom verkar glada beter sig som slöjstjärtar gör.Nu är inte alla lika stora en är ganska ny och inte större än ca 3-4 cm.Fast den ser lite konstig ut.Har ett jättestort huvud med ett enormt gap och en ganska smal kropp.Kommer antagligen att bli jättestor.
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #11
                      Visst kan det funka... det kan t.om. funka jättebra och jag är glad att dina fiskar ser glada ut, för då är chansen stor att de faktiskt är glada.

                      Tyvärr är dock oddsen klart sämre i ett mindre akvarie, men som sagt så kan det helt klart fungera. Jag tror att du skulle få ut ännu mer av dina fiskar om skaffade ett större akvarium. På samma sätt är jag rätt säker på att mina skulle bli ännu gladare i ett ännu större akvarium.

                      Större är alltid bättre.
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • martal
                        • May 2004
                        • 618

                        #12
                        Jag tror ändå att ett akvarium alltid är ett akvarium hur stort det än är!!Jag är ganska nöjd med det akvarium jag har nu.Tror inte att jag skulle vilja ha ett större.Har dom i köket så dom alltid är med!!
                        Det här behöver du veta
                        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Ja då är du nöjd i alla fall......
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • martal
                            • May 2004
                            • 618

                            #14
                            Ja faktiskt tycker fisker ska vara en del av livet inte bara till prydnad!!
                            Det här behöver du veta
                            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Där håller jag med dig fullständigt! Jag har mina i vardagsrummet för det är det rum som alla samlas för att fika, plugga, spela kort och titta på dumburken. Förutom jag som kan sitta och titta på mina kar i flera timmar.
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...