Svarta prickar på slöjstjärten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Svarta prickar på slöjstjärten?

    Hejsan!

    Har en slöjstjärt (Bosse)som har fått nån sorts svart beläggning på pannan och på sidan, ca 2 mm i diameter. Polaren Gullan har inga sådanan tendenser. Här bor bara Bosse å Gullan! Trodde först han hade simmat för nära de algiga anubiasen och gnussat sig lite lätt men det svarta försvann inte. Ena stjärtfenan verkar också ha klistrat sig men jag lyckas inte veckla ut den. Höll honom i handen för att försöka både pilla bort det svarta och klistra ut fenan. Hur hjälper jag Bosse, som för övrigt verkar vara i god vigör? Nitriten är bra, har kollat... Har lagt i lite ektozon i förebyggande syfte.

    Undrar en desperat Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    #2
    Det finns en sjukdom där fisken får mörka fläckar men kommer ej ihåg vad den heter.nån annan kanske vet?Har den andra symptom i övrigt?

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Kolla denna länk. Bara ett tips.Vet inte mycket om detta.
      www.aqualink.com/disease/sdisease.html#blackspot

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jaha... Ett stycke sjukdom jag inte läst om!
        Svarta pricksjukan...
        Black spots (diplopstomiasis)
        Small black speckles on body. Most common on piranha, silver dollar, and other fish of these types.

        Treatment: Medicine - Black spot is fairly easy to cure. (Remove any activated carbon from filter - it may take medicine out of water)

        När jag var ute och vandrade på nätet stod det att det skulle funka bra med saltvattensbad och behandling med FORMALIN. Men hur gör jag???

        Nån som vet??

        Bosse fortfarande i god vigör!

        Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Odling/formalin.htm
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Tack Kramfors

            Säljer de denna hjälpen i akvarieaffären eller är det apoteket som gäller?

            Badar jag både Bosse och Gullan? Vattenbyte? Saltvattensbad oxå?

            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Formalin är apoteket jag tror inte färgbutiker har den nu för tiden.
              Prova först med salt i vattnet 0,3% delat i 2 med 12 timmar mellan, låt fiskarna gå där, om du byter vatten ska du endast tillföra salt för den volym du byter.
              Salt bad, 2% salt med syrersten i max 10 minuter om fisken lägger sig på sida tidigare så ta upp den, flytta den till ditt akvarievatten i en balja så du ser att den är pigg efter badet innan den får komma till akvariet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Vicken otrolig firre han är, Bosse.
                Nu har han fått bada i saltvattenskaret och se... Nästan helt magiskt har de svarta fläckarna minskat med två tredjedelar är nu bara en liten punkt kvar som jag hoppas är borta i morrn bitti.
                Bosse fortfarande i god vigör, pigg och alert trots dagens bryska behandling.

                Tjipp tjopp å tack igen
                Jenny
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Smisker
                  • December 2003
                  • 74

                  #9
                  Några av mina praktbotior har fått små mörka prickar vid flytt till ett större akvarium. Prickarna finns bara på de gråsvarta ränderna (både på kroppen och ryggfenan). De flesta ligger och trycker inuti en stor rot och är bara ute på natten och tidigt på morgonen (Så betedde de sig även i början efter den förra flytten).

                  Tror ni att det kan vara denna sjukdom? Jag kommer omöjligt kunna fånga in dom utan att ta bort all inredning och ta bort det mesta av sanden/gruset, så det är något jag helst vill undvika.

                  Hur mycket vanligt salt kan vara lagom att dosera i ett 540 liters som även innehåller friska fiskar?

                  Praktbotiorna går ihop med silverhajar, guramis, gökmalar, två plecos (plecostomus/segelfenspleco) och två slöjstjärtar (i brist på annat hem åt de stora tjocka slöjisarna).

                  Kommentar

                  • Smisker
                    • December 2003
                    • 74

                    #10
                    Doserat ektozon efter rekommenderad dosering för "förebyggande syfte" nu i alla fall. Höjde temperaturen från 26 till 27 grader igår. Får se om det blir någon skillnad, annars kanske det blir till att börja riva upp inredningen

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Hoppas det går bra med Bosse.
                      Det har skrivits mycket om Slöjstjärtar, men det är positiva och glada fiskar.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Tänkte bara tala om att Bosse simmat vidare till sällare jaktmarker ifall nån följt tråden. I går, sju dagar senare, säckade han ihop och började flyta på sidan och andas häftigt. Gullan visar inga tecken på sjukdom än så hon kanske fixar sorgen.Kanske var hans tid helt enkelt kommen...

                        Sorgliga hälsningar

                        Jenny
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Gustav
                          • February 2004
                          • 377

                          #13
                          Tråkigt att höra. Alltid riktigt tråkigt när fiskar går vidare. Tyvärr har jag ingen aningen om vad det var för något.

                          Beklagar.
                          http://www.svekub.se
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...