grus och slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    grus och slöjstjärt?

    Hellu!
    Eftersom slöjjisar äter i stort sett allt, hur stor är risken att dom sväljer en sten? grus, sten. liten sten iaf?

    och vad händer då? :/ tänkte flytta mina små slöjjisar till mitt hundra liters, så dom får växa på sig ett tag. Där finns det litet grus, som dom kan få i sig..
    Zoon
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    #2
    Har läst att de skall kunna kvävas på stenar om man har otur. Därför kan man ha stora släta stenar som inte går in i munnen, eller en storlek som de inte kan kvävas på.Kör själv med grus på ca 1 mm och det har fungerat bra, men jag har bara haft akvariet igång ett par månader. De moppar dock konstant omkring bland gruset. De suger in en mängd och spottar efter nån sekund ut det igen, vilket kan resultera i ett tjusigt månlandskap på botten
    http://www.svekub.se
    Min Zoon

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Det kan fastna. När mina guldfiskar var små fastnade ibland maten i munnen, det är medelstora pellets. Jobbigt att ha så bortklemade fiskar. :o)
      Na klar!

      Kommentar

      • varg
        • August 2002
        • 1002

        #4
        ah. :/
        hade min teleskopöga med väldigt litet sand, eller vad det heter. svart sand, blandad med väldigt litet grus...och han bökade då, och han lever än.

        får väl hoppas på att dom inte sväljer stenarna...

        hur mycket sand behövs det till 100 liter? :/
        Zoon

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          jag har drygt 20kg sand i mitt 110 liters akvarium
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • whisse
            • July 2002
            • 312

            #6
            Har kört med lite olika till mina guldisar, både engelsk sjösten, svart grus och för närvarande blästersand. Det sista verkar gillas iaf, verkar vara lättast för dem att "städa botten" =)

            Kommentar

            Arbetssätt...