Odla sebrafisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    Odla sebrafisk

    jag funderar på att prova odla sebrafisk.
    jag har en flaj-back från ikea som jag tänkt odla.
    är det lätt att se könen?
    hur vet man att de lekt färdigt?
    vill ha mycket tips.
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Ursprungligen skickat av Dutten
    jag har en flaj-back från ikea som jag tänkt odla.
    är det lätt att se könen?
    hur vet man att de lekt färdigt?
    vill ha mycket tips.
    Skall nyfiket följa hur det här går. bifoga gärna bilder på leken om du får möjlighet att se detta skådespel.
    Tyvärr vet jag inget om flaj-backarnas lekbeteende eller yngelvård, men förhoppningsvis finns här någon annan på forumet som kan hjälpa dig med det.
    Har du inhandlat en grupp med flaj-backar från ikea som du skall odla på, eller har du kanske köpt ett lek-par från en annan flaj-back-odlare?

    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Dutten
      • December 2003
      • 183

      #3
      haha!
      glömde ju skriva ett "I" i slutet av meningen.
      så tokigt det kan bli...
      man om det är nån som har tips hur man odlar sebrafisk så svara gärna...

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Jag har fått mina Sebrafiskar att leka. Jag läste diverse trådar här på Zoopet, sedan testade jag.

        Sök i forumet på både Sebrafisk och Zebrafisk. Vissa stavar med Z andra med S.

        Det lättaste sättet att se könet på de fiskar man vill få yngel ifrån är kroppsformen. Hannarna är slankare, nästan raka i kroppen, medan honorna har btydligt mera utsvängd buk. Det kan vara svårt att se, men du får gissa lite.
        Jag plockade ut 6 st Sebrafiskar från mitt sällskapsakvarium och satte i ett eget 45 liters. Botten av akvariet hade jag täckt med glaskulor.

        Fiskarna fick gå i lekakvariet i ett och ett halvt dygn (2 mornar, morgonar... hur stavas det????) Sedan satte jag tillbaka dem i sällskapsakvariet.

        Efter ca 3 dygn såg jag fortfarande inget liv i lekakvariet och trodde att jag misslyckats. Men jag väntade någon dag till och då såg jag massvis av små små pyttesmå streck som satt på sidoglasen och låg på bottnen. Efter ytterligare några dagar började yngeln simma fritt och det visade sig att jag fått upp emot 100-talet yngel.

        Jag matade först med kokt äggula, sedan köpte jag Liquifry #1. Räkna med ett yngelkar smockfullt med alger.

        Ynglen växer inte så fort som jag trodde heller... så räkna med att ha dem under ditt beskydd några månader innan du kan sälja dem...

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Och du! De leker hela tiden.... Dom slutar nog aldrig.

          Kommentar

          • zdybnet
            • December 2003
            • 406

            #6

            Jag matade först med kokt äggula, sedan köpte jag Liquifry #1. Räkna med ett yngelkar smockfullt med alger.

            Det har med aggula lat intressant! Vart fick du den iden ifran? Smular du ner den i karet da eller hur gor du? =)
            //Karro & Johan

            Kommentar

            • Dutten
              • December 2003
              • 183

              #7
              hur ser man att de leker?
              hur ser leken för sebrafiskar ut?

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Det dom gör hela tiden :-)

                Alltså simmar runt tätt efter varandra, ofta parvis.

                Och det där om äggula läste jag om här på Zoopet!!!

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #9
                  Nepun: ett härligt skratt så här på kvällen. Undrar hur Ikea odlar sina

                  Lycka till med odlingen Dutten
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Dutten
                    • December 2003
                    • 183

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Holmby
                    Det dom gör hela tiden :-)

                    Alltså simmar runt tätt efter varandra, ofta parvis.
                    jaha...så de har ingen speciell "lek-akt" som alla andra fiskar har...de leker alltså hela tiden...

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      De leker i princip varje morgon första timmarna efter att det blivit ljust. Längden på dagen och natten har betydelse 10 timmar mörker och 14 timmar ljus lär vara bäst för deras lek.

                      De har lekakt och parning som alla andra frilekande fiskar har.

                      Absolut enklaste sättet att odla dem är att göra iordning ett helt vanligt akvarium med mycket växter och ganska grovt ljus, släppa ner ett stim sebrafiskar och låta dem bo in sig där några veckor. Under tiden matar du dem ordentligt och byter vatten regelbundet. Sedan en vacker dag håvar du ut alla fiskar och efter en vecka simmar nästan garantera ett litet stim mikroskopiska yngel strax under ytan. Se till att ha ett yngel-snällt filter så att de inte sugs in. I ett sådant normalt akvarium finns dessutom en hel del naturlig mat till yngel, räkna med att ett yngel per fem liter vatten kan klara sig nästan utan matning fram till de äter torrfoder efter några veckor.

                      Provar du äggula så ge *ytterst* lite i taget, en knivsudd grumlar 100 L vatten.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...