Skygga praktbotior i 225 L.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Speaker
    • April 2004
    • 5

    Skygga praktbotior i 225 L.

    Köpte 5st. 6-8 cm. stora praktbotior till mitt nya Rio 240 för 6 månader sedan. I början var dom tämligen livliga och busade i samma stimm. Sedan blev dom mer skygga och gömmer sig helst dagtid även om dom är framme och äter i skymningsljuset på kvällen, lite bus händer att det blir ibland men inte särskilt ofta numera.

    Dom fick vitaprick ganska omgående, men det blev botat på en vecka.

    Just nu ser dom lite bleka ut och rör sig inte mer än nödvändigt, mest på kvälen då dom tydligen inte heller gillar ljuset som är ett vanligt varmvitt och ett fullfärg som är på bara 8 tim. p.g.a. lite mycket alger ett tag.

    Har lagt märke till något slags pigmentbortfall som ser ut som små mörkgrå prickar eller "psoriasis" som jag först trodde var sammetssjuka, men det verkar det inte vara eftersom det inte finns något slemlager eller dylikt vad jag kan se.

    Min undran är om dom helt enkelt inte trivs av någon för mig okänd anledning och vad den mystiska "sjukdomen" kan vara för något.

    Dom går tillsammans med en kinesisk väderål, en margarita pleco ( som jag inte sett röken av på två veckor ) och fem små siamesiska algätare.
    RF
  • kung_royne
    • May 2003
    • 78

    #2
    hmm, ser det ut ngt i stil med detta?
    http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=4727
    http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=4726
    http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=4724

    Finns en tråd som e ganska ny som också tar upp detta. Det var en av mina som drabbades (den på bilden). Desvärre lyckades jag inte rädda den :*(
    Vad är sammetssjuka för ngt?

    Kommentar

    • kung_royne
      • May 2003
      • 78

      #3
      länken till den tråden är:
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22483

      Kommentar

      • kung_royne
        • May 2003
        • 78

        #4
        Sen finns det en länk till en tråd på AG (under bilderna) som OCKSÅ tar upp detta
        (tänk vad enkelt det varit om jag kunnat skriva allt i ett o samma inlägg, nåja det man inte har i huvudet får man ha i.. fingrarna?) :P

        Kommentar

        • Speaker
          • April 2004
          • 5

          #5
          Har tittat på bilderna, men det ser mest ut som små "blåtiror" vilket inte stämmer med mina firrar, dom har mer tätt sittande prickar/fläckar på nos och huvud, annars ser dom faktiskt helt friska ut, förutom någon som är lite mager.
          Gav dom frysta röda mygg tidigare, men då började algbroblemet så jag slutade med det, kanske om man sköljer dom i en tesil innan.
          Frystorkade mygglarver verkar inte funka eftersom dom lägger sig på ytan, botiorna äter ju helst på botten.

          Sammetssjuka:http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212

          Skall köpa ett litet hörnakvarium i veckan där jag kan prova att ha dom för sig själva ett par veckor med lite högre temperatur ( kinamannen gillar inte högre än 26,5 ) så får man hoppas att dom hämtar sig.

          Om inte får jag "avyttra" dom och skaffa ett gäng Puntis denison alias Denison Flying Fox istället, lite trist eftersom praktbotiorna ju är ganska trevliga och framstår som lite mer speciella om än inte så exklusiva.

          RF

          Kommentar

          • Speaker
            • April 2004
            • 5

            #6
            Jag igen i sena natten efter ett par glas rött ...
            Tittade på resten av bilderna med länkarna du skickade och det var ju några märkliga bepälsade "firrar" som slank med, hoppas dom inte försökt bada med dom andra invånarna vid ett vattenbyte eller så. Ganska kul med tanke på att jag själv har en Maine Coon och en strykarkatt ( blandras ) som jag tagit hand om.

            Fiskar och katter är ju faktiskt en mycket trevlig kombination av familjemedlemmar.


            RF

            Kommentar

            • Patrik_växjö
              • July 2002
              • 2046

              #7
              Speaker: Vad har du för sällskap till praktbotiorna?? Kan ju hända att det är för lugnt i karet och att de på så sätt känner sig lite osäkra å därför gömmer sig??
              / Patrik /

              Kommentar

              • kung_royne
                • May 2003
                • 78

                #8
                Hehe! nä, inte än iaf. Det hindrar dock inte att ett o annat katthår flyter runt Som synes är dom blandaser allihop. Dom kommer från jobbet, ägarna ville avliva dom pga div konstiga "anledningar". Nu har jag totalt tre stycken och det är DEFINITIVT tillräckligt

                Kommentar

                • Speaker
                  • April 2004
                  • 5

                  #9
                  Botiorna har ovan beskrivna sällskap, 3 veckor sedan fick dom 5st. små siamesiska algätare som nya kompisar och då vart dom lite piggare faktiskt.
                  Det kan stämma att dom lätt blir uttråkade, men det blir ju snabbt fullt i ett 200 liters.
                  Kanske skall försöka med några Puntis denisonii ändå och se vad som händer.
                  RF

                  Kommentar

                  • kung_royne
                    • May 2003
                    • 78

                    #10
                    du har inga bilder på hur "fläckarna" ser ut?

                    Kommentar

                    • Speaker
                      • April 2004
                      • 5

                      #11
                      Nej tyvärr, men dom har samma alla fem vad jag kan se. Det kan kanske vara någon naturlig avvikelse eftersom dom ju är vildfångade, skall fråga senare på trop akvariefiskimport där dom är köpta vad han tror det kan vara för något.
                      RF

                      Kommentar

                      Arbetssätt...