Kardinalfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scoooob
    • July 2003
    • 102

    Kardinalfisk

    Hej!
    Jag håller på och fixar och donar med mitt lilla 40-litersavarium. Har tänkt ha en hel del växter där. Bl.a. Anubias, Javaormbunke, Vallisneria (10-15 st) och nån flytväxt jag inte vet namnet på. Har en del stenar och en mindre rot också.
    Min tanke var att ha mina 3 Kuhliålar där. En är c:a 6 cm, de andra 2 är c:a 4 cm och något "smalare" än den stora (har inte växt nånting vad jag har sett på ett drygt år).
    Jag tänkte eventuellt skaffa ett litet stim Kardinalfiskar. Jag känner inte till så mycket om dem. Kan de trivas i det akvarium jag tänker starta upp? Hur många borde vara lagom?
    Tack på förhand
  • scoooob
    • July 2003
    • 102

    #2
    Finns det överhuvudtaget någon som känner till något om Kardinalfiskar? Kanske bättre att ha Kardinaltetrorna och de svarta neonerna där, men tänkte att det kanske kunde bli för mycket (9st)...

    Kommentar

    • Galadien
      • February 2004
      • 107

      #3
      Jo, jag är ganska säker på att kardinalfiskar skulle trivas i det där akvariet. Kardinalfiskar är väldigt livliga fiskar och otroligt lätt lekta. Själv har jag 8 st.

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        De skulle säkert trivas alldeles utmärkt. Kardinalfiskar som fått växa till sig lite är väldigt vackra och tåliga fiskar. Mina gick ute i en murarbalja förra året från maj till augusti och ynglade t.om. /Cecilia

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Dessa gillar när det ä lagom kallt i karet typ 18 grader, då jkommer dessa att leka, de kan även hållas i vanligt akvarietemperatur, men då händer det inte så mycket när det gäller lek å sånt. Tanichthys albonubes - De flesta kardinalfiskar ut i handel är i huvudsak odlade. De har varit så i många generationer att dessa firrar nu mera trivs överallt...

          Ursprungligen från kinasbergstrakter, där hemma biotopen är ganska kal på växter på vissa ställe för att i andra vara väl bevuxet, vatten temperaturen pendlar från +16 till +22 med vissa undantag sommartid.

          Det finns en framodlad variant med slöjfenor...Mycket vackert!!
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Tanichthys albonubes

            Kardinalfisken (White Cloud Mountain Minnow) har funnits i handel i många år, de behövde inte hållas i tempereradekar därför blev de mycket populära under en längre tid, liksom Labyrintfiskar var på sin tid.

            Kardinalfisken är en rätt så lätt fisk att få i lek och därför lätt odlat…Man måste bara tänka på att akvariet mellan (20-50 liters) inte får överstiga 22 grader om man vill lyckas, ska man helst försöka hålla sig mellan 20 – 22. Kardinalfisken är en stimfisk och gillar att vara många i akvariet ett gäng på 20st är det optimala för att de ska börja trivas och föröka sig, det rekommenderas att de ska minst vara 8st…de är inte romrövare som andra fiskarter är, därför många kan hållas i samma kar även när yngel är kläckta ungefär 36 timmar efter spridningen. Kardinalfisken sprider sitt rom över växterna i kallvattenakvariet, de vill ha lagom med växter och täta vattenbyte… syrerik vatten för att få dom i lek, cirkulationen får inte vara störande, men för den delen inte stillastående.

            "Tanichthys albonubes var" är den varianten med slöjfenor ” The Long Fin White Cloud Minnow” som är mycket eftertraktad av akvarister!!!

            http://www.adaniels.com.ar/enciclopedia/Dulce/TROPICAL/Tanichthys_Albonubes.htm
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            Arbetssätt...