Slöjstjärt & flöde från pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    Slöjstjärt & flöde från pump



    Jag har ett 450 liters akvarium där jag har 9 st slöjstjärtar. Har bytt till ett externt ytterfiler, Aquael UltraMax 2000, som har en väldigt högt flöde i maxläget i förhållande till det interna filtret som satt i tidigare.
    Då slöjstjärtar grisar ner något vansinnigt så vill jag ha högsta möjliga flöde på pumpen så det filtrerar så mycket det bara går.

    Nu till min fundering.... hur känsliga är slöjstjärtar mot strömmande vatten? Det blir ganska mycket högre rotation på vattnet när pumpen går i maxläget även om jag vinklar munstycket mot glasrutan.



  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Du kan använda slangar, förgreningar och strilrör för att sprida flödet i akvariet. Det har jag gjort vi något tillfälle och vattenrörelsen kan minska en hel del.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Slöjstjärtar är ju inte direkt skapade till att vara mästersimmare, så turbulens vill de slippa.

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Förresten, jag kom på en sak till som jag inte vet svaret på så det blir en fråga till andra istället. Spelar det så stor roll om pumpen går på max eller inte? Är inte filterkapaciteten mer beroende av filtervolym och media än flödet?

        Kommentar

        • BigLake
          • January 2019
          • 34

          #5
          Då ska jag nog försöka minska vattenströmmarna lite till. Funderar på att fästa en liten bit filtermatta 10 cm framför utblåset för att bromsa.

          Angående frågan om det spelar någon roll vet jag inte säkert. Men jag antar att ju mer vatten som filtreras ju mindre partiklar blir det….

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Effektivaste sättet att få ner turbulensen men bibehålla flödet från pumpen är att rikta utblåset uppåt med en 90graders böj!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...