Skygga praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedolentGalaxy9
    • August 2020
    • 18

    Skygga praktbotior

    Jag köpte ett akvarium för några veckor sen, och fick med tre stycken praktbotior. Akvariumet är på 170 liter, så det är helt klart för litet för dem när de blir större. Detta gör att jag helst inte vill köpa mer av dem. Däremot är de för få, och är därför väldigt skygga, och är bara framme mitt på natten fram tills gryning när alla andra fiskar sover (pansarmalar, scalarer, tetror). Jag har flera grottor och gömställen, men praktbotiorna föredrar att gömma sig i en jätteliten kruka (max 1 dm stor) under dagen. Kan jag göra något för att få de att bli mindre skygga? Som att kanske ta bort den lilla krukan?
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Precis som du säger är tre st för få för en stimfisk och enligt zoopets beskrivning är de i huvudsak skymningsaktiva och vill ha gömställen. Du har även ett nystartat akvarium så man kan misstänka att växterna inte helt har växt upp ordentligt utan att det finns en del öppnare ytor. Jag tycker inte du ska ta bort krukan om de fattat tycke för den. Snarare tvärtom, försök ordna fler gömställen så de kan känna sig säkrare trots sin lilla grupp.

    Jag tycker dock att du ska försöka omplacera dom redan nu eftersom du inte vill ha fler. Eller, köpa ett större akvarium och fler fiskar om du fattat tycke för arten!
    Senast redigerad av cambru; 01 August 2020, 20:01. Anledning: Stavfel

    Kommentar

    • RedolentGalaxy9
      • August 2020
      • 18

      #3
      Tack för svaret! Då låter jag krukan vara och så gör jag mer grottor tillsvidare. Även fast akvariumet är nystartat så är det rätt gott om växter. Fick en hel del med i akvariumet, men jag funderar på att köpa ett par större också.

      Kommentar

      Arbetssätt...