Erfarenhet av Petruichtys sp. rosy (Rosa dvärgbotia)? Kombo med Gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Erfarenhet av Petruichtys sp. rosy (Rosa dvärgbotia)? Kombo med Gurami?

    Jag planerar att dra igång ett av mina aningen större kar igen, efter några års akvarie-koma, och sitter och planerar setup och invånare etc.
    Jag har inte haft en enda av ju de arter jag planerar att skaffa - förutom kuhlii - så jag vill ha en klar bild av lämpligheten i blandningen.

    Är det någon som haft/har arten och vill dela med sig av sina erfarenheter och åsikter - och kanske har pejl på mina planerade kamkamrater?


    Jag älskar alla typer av botior men har just nu begränsat utrymme (180 liter) så alla större arter går tyvärr bort - redan det begränsar urvalet rejält.
    Dessutom vill jag ha någon av de fredliga arterna då övriga invånare jag planerar att skaffa, är vänliga själar - och jag har redan en grupp kuhlii (för närvarande inhysta i ett mindre kar i väntan på att ett större ska komma igång igen) som inte ska ha några mobbare i karet.
    (Självklart läser jag på ordentligt om arterna jag parar ihop, då jag inte haft någon av just de arterna förut och vill, förutom att de ska passa ihop behovsmässigt, även få ihop en harmonisk population).
    Jag är egentligen ett fan av livliga fiskar och "bråkstakar" som t.ex. tigerbarb, men de går fetbort i kombinationen med arterna jag fokuserar på just nu. Jag älskar dem, men de är små terrorister.

    Jag snubblade över Petruichtys sp. rosy - som tycks kallas "rosa dvärgbotia" här och där - och vet faktiskt inte hur jag lyckats missa dem förut. Kanske för att de inte rent utseendemässigt inte är så lika de flesta av sina större släktingar... Men de tycks bete sig likadant. (Vad gäller de roliga egenskaperna, vill säga).
    Storleksmässigt passar de perfekt och av vad man kan läsa sig till - låter de som väldigt trevliga krabater.


    Vad gäller karkompisar;

    Jag har inte bestämt mig helt hundra för vilka arter jag landar på, men klart är iallafall att bottennivån kommer att ha mina befintliga kuhlii och jag vill prompt ha någon annan "botten-rotare" och tycker att den här arten av botia verkar passa ypperligt. (Jag har förstått att de rör sig även på mitten-nivåerna - vilket jag tycker gäller för samtliga botia-arter jag haft).
    Såvitt jag förstår, borde "rosy" passa med det mesta, då de låter livliga men inte otrevliga. Barber klarar sig och likaså mikrofiskar som inte är väldigt nervösa - det enda jag är tveksam över är guramis.

    För övre nivåer har jag tänkt ett stim av någon mikro-art - troligen någon sorts rasbora (galaxy finns i samma vatten som "rosy" men jag har erfarenheten att galaxy kan vara lite väl kaxiga både mot varandra och mot dumsnälla fiskar även av större arter), plus ett stim av någon slags mindre barb av det snällare slaget.

    Men jag skulle vilja tjoffa in några guramis i det hela också om det inte blir rörigt. Som "center piece". Såvitt jag förstår borde det passa men jag är inte helt hundra. Jag har däremot aldrig haft några gurami (förutom några månsken jag var jourhem till). Mosaikgurami är jag väldigt sugen på men jag tvekar över storleken. Pygmé-, honungs- eller "morrande" gurami känns behändigare i storlek. Någon som har lite koll och har en åsikt?

    Jag vet inte om det blir för mycket om jag prompt ska ha in så många arter eftersom samtliga kräver hyfsat stora stim - men det är också därför jag försökt fokusera på mindre format av arter. Dock handlar det ju inte bara om fysisk storlek... Men kuhlii räknar jag lite grann bort från ekvationen vad gäller just konkurrens om plats - de rotar ju mest runt i vegetationen och botten.
    Men mikrostim fyller ut så attans dåligt, för jag vill inte ha ett gigantiskt stim. Även med dvärgbotiorna skulle det bli väldigt tomt.
    Därmed ville jag ha "lagom" stim av en mikrofisk och en något större art - av vilka någon sorts barb tycks passa.
    Men då blir det kanske inte lämpligt att trycka in några guramis över huvud taget.

    Åsikter?


    (Endast asiatiska arter. Helst sydost men så länge de är från Asien är det okej. Det enda undantaget är min snälle gamla ancistrus som får vara utlänning i karet eftersom jag inte planerar några sydamerikanska kar inom överskådlig framtid).

    PS; Om någon har något tips på någon asiatisk mal-liknande art som inte är för specifik med krav - är jag intresserad. Jag har inte lyckats hitta någon lämplig. Jag älskar malar men vill inte blanda världsdelar. Ancistrusen får vara undantaget som bekräftar regeln.
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Gah... hamnade i fel underavdelning för att jag skrev på ett annat inlägg tidigare men ändrade mig... Flytta det, någon mod? :S

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Flyttat ämnet
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Nu kanske du redan köpt fiskar, men jag kan ändå skriva något om guramierna. Läste om Dvärgbotian här på Zoopet och de verkar ju ha liknande krav som gurami med mycket växter och lugn och ro.
        Mosaikguramin blir väl lite för stor för karet.
        Honungsgurami har jag haft några stycken och det finns risk för att de leker och då ger sig hanen på alla andra i karet. Det har alltid slutat så hos mig.
        Mina knorrande gurami var trevliga men en aning tröga förutom vid matdags, då högg de som gäddor. Annars gömde de sig mest bland växterna. De knorrar en del.
        Pygmegurami tycker jag är roligare, de är tuffare än knorrisarna och bestämde över dessa hos mig. De var lugna men företagsamma och undersökte allt. Roliga att titta på. De är ju trots allt små så de måste ha lugna fiskar runtomkring. Jag skulle rekommendera dessa av de guramierna du nämnt.

        Kommentar

        • MIL

          • August 2019
          • 86

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: FBCBD6CF-53D1-4E38-9254-66426C60CE0F.jpeg
Visningar: 431
Storlek: 468,9 KB
ID: 2418486

          Kommentar

          • MIL

            • August 2019
            • 86

            #6
            Du fick en bild på en av mina knorrisar. Hade ingen på de andra. Kan tillägga att Pygmegurami också knorrar en hel del.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Zebrabotia, Botia striata, kan kanske vara ett alternativ till rosa dvärgbotia. Jag har inte haft rosa dvärgbotia. Pygmégurami är jättefina, men får lätt stryk av andra fiskar. Jag skulle nog bara ha dem i artakvarium. Honungsgurami är min favoritgurami. I ca 100 L går det bra med ett par. Dem kan man ha med andra fiskar.
              Senast redigerad av stefant; 12 June 2020, 11:35. Anledning: kursivering

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av MIL
                Du fick en bild på en av mina knorrisar. Hade ingen på de andra. Kan tillägga att Pygmegurami också knorrar en hel del.
                Tack för svaret! Nej, jag har inte köpt fiskar - ska ha igång ett kar först och sen tar det ett tag men jag har iallafall fördelen att jag har filter från det förra karet jag kan trycka in i det nya filtret för att kickstarta igång det med så vi får se hur mycket det skyndar på processen.
                (Däremot är det en del problem med det karet och ljusrampen, vilket jag inte upptäckte förrän jag skulle sanera det ordentligt. Så jag blir nog illa tvungen att slänga pengar på ett nytt kar och har tittat på ett 240 på blocket, vi får se om det blir det. Inget av mina är lämpliga och jag ska sälja av bergen av kar och akvariesaker jag inte använder. Ska bara ha ett stort och ett nano igång, är tanken).

                Jag spikade tre arter till akvariet - som jag sedan får anpassa eventuell gurami efter. Rosa dvärgbotia, kopparbarb och drottningrasbora. Jag stör mig på att kopparbarben kommer från Sri Lanka eftersom jag hade velat få till Burma/Thailand/Laos/Vietnam/Malaysia-området - men jag kan inte hitta någon lämplig aningen större stimfisk jag gillar, från rätt område.

                Jag gillar väl alla fiskar egentligen, men om jag ska välja favoriter, är det oftast de livliga och tuffa arterna. Problemet med dem är att det är svårt att få ihop ett regionalt anknutet akvarium då - iallafall om man vill fylla de olika "lagren" och ha variation i arter. Jag älskar tigrar men de funkar helt enkelt inte med för snälla fiskar.
                Nu hänger det ju för all del oftast på att man får till en bra balans i stimstorlekar, då kan ju till och med bråkstakar vara okej - men chanserna är ju större om man håller sig till snälla firrar.


                Jag råkade hitta klipp på Youtube från en amerikansk tjej som föder upp fiskar i proffs-skala och hon hade just "rosies" och pygmégurami ihop - så det bekräftade ju iallafall att de två arterna passar tillsammans.
                Däremot har jag läst en jäkla massa om guramis sedan jag skrev det första inlägget och av vad jag kan sluta mig till - så låter honungsgurami definitivt som det trevligaste alternativet. Pygméerna verkade vara ganska benägna att bli ilskna mot vad de nu råkade bo med, om man kollade på andras erfarenheter. Mosaiker avskräckte mig också litegrann då alla tycktes anse att honung var snällare. Generellt brukar ju aggressioner (från arter i allmänhet) inte rikta sig mot skyggare, små fiskar - men däremot blir det ofta lite diktaturstämning och de mesigare vågar inte riktigt ta plats.

                Ett litet minus med pygméerna är också storleken. Honung är lite större ju. Mosaik var lite väl i största laget känner jag. (Även om det svider att stryka dem, för de är så sjukt fina...) Kanske ett 240 hade funkat men jag är ändå tveksam för om nu hanarna kan bli så sura så är det en art som är rejält mycket större än allt annat i karet.
                Det verkar vara rätt få som haft ilskna honungsgurami men en röd tråd i de flesta fallen verkar vara att de bara haft en enda hane, haft fel könsfördelning eller haft för för små grupper. Min tanke var att gå efter den generella rekommendationen om minst 4-6 individer. En hane med en hög honor. Ska jag ha mer än en hane (vilket är lockande pga färgen) vill jag ha minst två, hellre tre, honor per hane.
                Jag har inget större problem med om de är lite stingsliga vid lektid, mer att jag inte vill ha terrorister som gör alla andra obekväma.


                Ljud har jag inga problem med Det var faktiskt en av anledningarna till att jag var lite nyfiken på just de knorrande. Mina praktbotior väsnades otroligt mycket och jag tyckte att det var gulligt

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefant
                  Zebrabotia, Botia striata, kan kanske vara ett alternativ till rosa dvärgbotia. Jag har inte haft rosa dvärgbotia. Pygmégurami är jättefina, men får lätt stryk av andra fiskar. Jag skulle nog bara ha dem i artakvarium. Honungsgurami är min favoritgurami. I ca 100 L går det bra med ett par. Dem kan man ha med andra fiskar.
                  Jo, jag funderade först lite på dem men jag tycker att till och med de är för stora för ett 180 med tanke på hur aktiva de är. Dessutom tycker jag att de är aningen påflugna och jag har märkt att de kan vara lite snabba med att snappa i fenor. Jag hade dock alldeles för få, jag hade bara tre stycken och det räcker inte på långa vägar.
                  Hyfsat snälla om man jämför med en del andra botior, men inte direkt änglar. I mitt tycke är praktbotia de absolut trevligaste men den tabben gör jag aldrig om, då jag var så korkad när jag hade dem för ett antal år sedan, att jag inte läste på ordentligt och därmed hade dem i alldeles för litet kar. De fick flytta när de började bli 12+ cm... Jag hade aldrig gjort av med dem om jag hade haft möjlighet att ha ett tillräckligt stort kar.

                  Jag hade testat sidhtimunki om de inte var så jädra dyra :S
                  Det är ju en sak att lägga en större slant på EN fisk - jag har haft en del plecos med prislappar som får standardfirrarnas att se löjligt låga ut - men att köpa 8-10 fiskar a´170 spänn styck... det blir lite väl saftigt när jag samtidigt behöver köpa andra fiskar och material och eventuellt till och med ett kar :S
                  (Det finns vissa som tycker att det är helt okej att ha några enstaka botior men jag håller inte med. Jag hade aldrig hållt någon art av botia i mindre grupper än absolut minst 8 fiskar, men jag tycker nog att 10+ är långt mer lämpligt). Och då börjar man behöva rätt stora kar också. 10 striata hade jag nog inte hållt i ett kar mindre än absolut minimum 240 av låg/lång modell.

                  Det är därför de här rosy-krabaterna är så intressanta - de verkar bete sig som alla andra botior men är pyttesmå.


                  Din åsikt om honungsgurami är väl ungefär vad majoriteten tycks säga - med vissa undantag. Jag har bestämt mig till 99 % för honungsgurami, men kan tänkas ändra mig.
                  Hade jag hittat något ännu mer perfekt som kom från "rätt" region, hade jag föredragit det, men det finns egentligen ingenting annat som passar som aningen större art i blandkaret jag vill ha... :S
                  Jag har alltid tyckt att gurami är vackra, men de har liksom aldrig passat med övriga invånare jag haft. Det här är nog det första karet där jag medvetet planerat en fredlig befolkning av arter - så då blir det extra petigt att få till en snäll art i rollen som störst i karet.



                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Jag har haft mosaikguramis i ett 240-kar (Juwel Rio) och tyckte det funkade ganska bra. Det var en hane och tre honor ihop med kopparbarber, ett gäng botia striata och några garra flavatra. Hanen kunde jaga efter någon hona ibland men på det stora hela upplevde jag dem som lugna. Det var fyra stora mosaikguramis och det kändes okej för karets storlek. Fler hade nog inte blivit bra och jag tror inte heller att det hade funkat med två hanar. Garra flavatra är en kul fisk men de behöver nog mer fart på vattnet än vad guramisar gillar så på det sättet var det en dålig kombination.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jag har haft mosaikguramis i ett 240-kar (Juwel Rio) och tyckte det funkade ganska bra. Det var en hane och tre honor ihop med kopparbarber, ett gäng botia striata och några garra flavatra. Hanen kunde jaga efter någon hona ibland men på det stora hela upplevde jag dem som lugna. Det var fyra stora mosaikguramis och det kändes okej för karets storlek. Fler hade nog inte blivit bra och jag tror inte heller att det hade funkat med två hanar. Garra flavatra är en kul fisk men de behöver nog mer fart på vattnet än vad guramisar gillar så på det sättet var det en dålig kombination.
                      Jo, jag tyckte att det verkade som att gruppstorlekarna var markant olika på de guramiarter jag tittade på. Såvitt jag förstod bör pygméer helst hållas i par, det verkade vara nästan en regel, med få undantag, bland alla som höll arten. Honungsgurami däremot, verkar uppmuntras att hålla i större grupper och det verkar som att de var fredligast hos just alla dem som höll dem i grupp - även när de hade mer än en hane, så länge de hade tillräckligt med honor per hane.
                      Mosaiker fick jag intrycket av bör hållas i par eller hane + två-tre honor.

                      Jag tycker att mosaikerna är vansinnigt vackra, det kliar verkligen i mig att köpa sådana, men jag tror inte att övrigt jag vill ha passar särskilt bra ihop med dem och då får jag planera om allting igen och ge upp de där små söta rosa sakerna... Jag kan däremot tänka mig att de funkar ypperligt med andra botior än just de här ytte-pytte-små sakerna jag vill ha. Kan tänka mig att striator skiter fullständigt i om mosaiken skulle vara kinkig. Mina praktbotior var härliga på det sättet - när de största tigrarna tjafsade (några gröna honor i mitt stim var helt gigantiska - verkligen steroid-knuttar), började praktbotiorna leka med dem istället och simmade runt på rygg och fjantade sig... (Och tigrarna blev ännu argare...)
                      Storleken stör mig egentligen inte vad gäller mosaiker, iallafall inte för ett 240. De kändes lite väl i överkant för ett 180 om jag ville ha mer än två och jag känner mig lite osäker eftersom jag aldrig haft några guramis utom under några få veckor för åratal sedan. Jag har inte riktigt någon uppfattning om vad som är okej för dem eftersom jag inte sett deras beteende i verkligheten under en längre period.
                      Men jag tycker inte att det känns orimligt att ha en trio i ett 240 och egentligen inte i 180 heller, men det senare var jag som sagt ändå tveksam över.
                      Karkamraterna är ju så små att även om de är ganska många - bör de ju inte direkt konkurrera med guramina om plats.
                      Jag blev faktiskt förvånad över hur stora de tycks bli. Jag har nog aldrig sett dem annat än på bild eller mindre exemplar i djurbutiker, så jag trodde inte att de kunde bli så pass stora.

                      Jag oroar mig bara över temperamentet. Det är så tröttsamt när det blir tjafs... Vad jag inte riktigt lyckats reda ut är hur vanligt det är att de ger sig på andra i karet. Jag har inga problem med att de är lite jävliga mot honorna av sin egen art när det blir lek - för det är helt naturligt och jag skulle inte se det som ett problem så länge det inte var regelrätt mobbning. Jag oroar mig bara över om en mosaikhane skulle terrorisera de andra arterna. När det är en enda fisk som ställer till det med balansen i hela karet, blir det lite irriterande.

                      Det är lite klurigt. Folk är ju benägna att tala sig varma för "sin" art och det är ju inte ett dugg konstigt. Men det gör saken lite svår att reda ut när man är osäker själv.
                      Jag brukar inte fästa mig så mycket vid det om skillnaderna är små i åsikter men just med guramis tycks det ofta vara antingen eller, när man surfar runt på olika forum för att se vad folk säger. Vissa tycker att de är monster, andra tycker att de är änglar och det gör ju saken lite svårbegriplig



                      Jaaaa... de där garra har jag tittat på och svor lite över att de inte passade med något jag vill ha - jag älskar deras utseende. Och humlegobys. (Jag har nog en svaghet för randiga fiskar i glada färger, tror jag...)

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #12
                        Om du har läst på forum vad folk med mycket erfarenhet säger och har fått en känsla av att mosaikguramis kan vara bråkiga så kanske det är bäst att välja bort dem. Det är ju, som du skriver, väldigt tråkigt med bråk när man vill ha ett lugnt kar. Jag har ingen erfarenhet av någon annan sorts gurami och kanske råkade mina mosaik bara vara av den lugnare sorten. Måhända är det också så att jag inte minns allt korrekt, men min samlade minnesbild av de jag hade är att de var rätt fredliga och väldigt vackra. Minns inte hur länge jag hade dem men det var inte så lång tid tror jag. Sedan tröttnade jag på Asienfiskarna och längtade tillbaka till SA.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Jag funderar lite ur ett etologiskt perspektiv här; är det inte så att aggressioner hos gurami egentligen borde rikta sig mest mot fiskar i ungefär samma storlek?
                          Det är ju egentligen onaturligt för de flesta djur att ens bry sig om att hävda sig mot andra djur som inte är hotfulla. Varför skulle liksom en stor fisk över huvud taget bry sig om mindre stimfiskar som ändå inte kan ses som någon slags rivaler? Aggressioner bland djur - handlar ju ofta just om revirhävdande i fråga om partners. Men om sällskapet i karet är små fiskar - borde de ju ses som "oviktiga".

                          För det verkar poängteras ofta att olika arter av gurami helst inte ska blandas, medan det inte verkar pratas fullt lika mycket om att de skulle vara hemska mot andra arter. (I så fall poängteras snarare att gurami kan känna sig stressade av andra fiskar).
                          Så min fundering är då om anledningen till deras aggressioner egentligen helt och hållet bottnar i försvar av sina honor. Vilket borde betyda att de arter som triggar det antingen är andra guramis eller fiskar i samma storlek. Om det är så, är ju småfisk i så fall inte värd deras uppmärksamhet och då kanske hade fått vara ifred.

                          Om jag ska vara helt ärlig är färgen på mosaikerna det som lockar mig... Honungsgurami är fina - (jag gillar faktiskt honungshanarna mer än jag gillar mosaiker) men även honorna är vackra på sitt sätt - allt behöver inte vara skrikigt i färg. Men i en grupp skulle det bli lite färgfattigt med bara en enda hane och ett gäng bleka honor. (Jag vill inte ha någon odlad färgvariant av någon fisk. Endast viltfärg).
                          Hos mosaikerna är ju även honorna lite mer iögonfallande... (Och ett litet plus i kanten är att ytterligare en art hade kommit från "rätt region").
                          De blir kanske lite underligt stora i förhållande till övriga arter i karet, dock... Men honung är nästan lite för små för att skapa kontrast.


                          Ahh... jag hade nästan bestämt mig för honung men nu blev jag sugen på mosaiker igen...



                          Sen är det ju faktiskt så att funkar det absolut inte - så får jag väl ordna ett nytt hem till de som tjafsar - och skaffa en annan art

                          Kommentar

                          • Bambikill
                            • August 2014
                            • 384

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nando
                            Om du har läst på forum vad folk med mycket erfarenhet säger och har fått en känsla av att mosaikguramis kan vara bråkiga så kanske det är bäst att välja bort dem. Det är ju, som du skriver, väldigt tråkigt med bråk när man vill ha ett lugnt kar. Jag har ingen erfarenhet av någon annan sorts gurami och kanske råkade mina mosaik bara vara av den lugnare sorten. Måhända är det också så att jag inte minns allt korrekt, men min samlade minnesbild av de jag hade är att de var rätt fredliga och väldigt vackra. Minns inte hur länge jag hade dem men det var inte så lång tid tror jag. Sedan tröttnade jag på Asienfiskarna och längtade tillbaka till SA.
                            De absolut flesta fackkällor som t.ex. Seriously Fish - anger dem som idealiska för blandakvarier, så det är egentligen mest att jag kanske hakat upp mig på de negativa erfarenheterna vissa privatpersoner haft. Det blir lite svårt att avgöra vilket som egentligen är det typiska, när åsikter skiljer sig så stort.
                            Men jag tror nog faktiskt att det säkert ofta handlar om just att folk har dem i olämpligt antal eller könsfördelning.
                            Jag har haft arter som andra ansett vara otrevliga - men som hos mig varit världens fredligaste fiskar - och vice versa. Min bekants tigerbarber var jättemesiga och skygga - men han hade bara tre stycken. Mina var stöddiga terrorister - men jag hade uppemot 20 stycken. Så mina betedde sig som arten typiskt ska göra.

                            Det var någon på något forum som hade problem med en väldigt aggressiv mosaikhane - men den var ensam av sin art i tanken. Då tippar jag nog på att aggressionerna handlade om att han var stressad av att vara ensam och därmed var i konstant defensiv mode.

                            Men ja... fiskar är ju inte riktigt som en hund som man ska umgås och samarbeta med 24 h/dygn i potentiellt 15 år... skulle det inte fungera så får man väl fixa ett nytt hem till dem.

                            Nu lutar jag nog faktiskt plötsligt tillbaka åt mosaikgurami. Om nu 240 liter duger till en grupp om fyra. Men jag har svårt att se varför det inte skulle göra det. Det är ju faktiskt ett hyfsat stort kar och fiskarna är ju inte direkt enorma även om de inte är pyttesmå.

                            Kommentar

                            • MIL

                              • August 2019
                              • 86

                              #15
                              Jag kan tillägga angående de Honungsgurami jag haft alltid varit ett par. Det har funnits växter på ytan så hanen kunnat bygga ett skumbo. Det skulle kunna vara därför mina hävdat sitt revir så starkt. Alla fiskar, stora som små, har blivit bortjagade och det har slutat med så mycket bråk att någon till slut haft ihjäl guramin. Intressant om det fungerar bättre med en grupp, skulle gärna testa någon gång.
                              Hur är det med dvärggurami? De är också fina. Jag har haft såna men minns inte hur de betedde sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...